Fietsroutes in Frankrijk

Wat is er leuker dan kijken naar de Tour de France? Inderdaad, zelf de fiets pakken voor een tour a vélo. Op Pad verzamelde alle fietsroutes en fietsnetwerken van minimaal 350 aaneengesloten kilometers. Dat levert een indrukwekkende verzameling ‘Tours de France’ op. Voila!

LR-dag-2-Minerve-Carcasonne-006


Nieuwe Franse fietswebsite

Handig: Velo en France is een nieuwe Franse website die fietsers helpt bij het vinden van een route voor een dagje fietsen. Of meerdere routes, er staan meer dan 3000 routes op de site. Hij is vijftalig, een van de vijf is het Nederlands. Er staat ook praktische informatie op de site, zoals nuttige adressen en leuke dingen langs de route. Er is ook een app te krijgen met dezelfde naam: velofrance.fr.


EuroVelo 1

Karakteristiek van de EuroVelo 1: EuroVelo’s zijn Europese langeafstandsfietsroutes die grote delen van het continent doorkruisen. Dat geldt zeker voor de EuroVelo 1, een van de bekendste. Een kustroute langs de Atlantische Oceaan, door Noorwegen, Engeland, Ierland, Spanje en Portugal, en natuurlijk door Frankrijk. Maar liefst 1200 kilometer fietsen langs de kust. Wind in je haren, zout en boslucht in je neus! EuroVelo 1 staat in Frankrijk gelijk aan de langste bewegwijzerde fietsroute van het land, de Vélodyssée. Lees verder onder Vélodyssée.
Lengte Franse deel: 1200 km.
Begin/eindpunt: Roscoff – Hendaye.
Regio’s onderweg: Bretagne, Pays de la Loire,  Poitou-Charentes en Aquitaine.
Verbindingen (met andere routes): sluit aan op de EuroVelo 4, EuroVelo 6 en EuroVelo 3.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: makkelijk want vlak, pittiger wordt het als je hem helemaal doet (vanwege de lengte).
Navigatie: geheel bewegwijzerd. 1200 km rode loper voor de fietser.
Websites en gidsen: EuroVelo1. Een Nederlandstalige gids is er (nog) niet. Wel zijn er drie deeltjes in het Frans over de route, te koop bij de Fietsvakantiewinkel en via de webwinkel van de Europafietsers, en hebben de Eurofietsers een brochure voor donateurs waarin de route beschreven wordt en alle fouten worden benoemd.  Op de site van de Vélodyssée is een GPS-track te downloaden.

LR-bourgogne-mvr-366

EuroVelo 3

Karakteristiek van de EuroVelo 3: een lange pelgrimsroute, van Trondheim naar Santiago de Compostela. Een van de vele routes die naar de pelgrimshoofdstad Europa of misschien wel van de wereld leiden. De EuroVelo 3 loopt van Noorwegen naar Spanje. Hem fietsen is een Ervaring. Minpuntje: nog lang niet alles is af. In Frankrijk is een deel bewegwijzerd, net als in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, België en Spanje. De pelgrimsroute is in Frankrijk 1500 km lang. Van Orléans naar Tours is hij af, rond Agoulème ook. De verwachting is dat dit de komende jaren wordt uitgebreid. Anders, maar ook naar Santiago de Compostela leidt de route van de Europafietsers. Zie onder: Jacobsroute.
Lengte Franse deel: 1500 km.
Begin/eindpunt: Jeumont – St. Jean Pied-de-Port.
Regio’s onderweg: Nord-Pad de Calais, Picardie, Parijs en île de France, Centre, Pays de la Loire,  Poitou, Gascogne.
Verbindingen (met andere routes): de EV 3 kruist de  EV 6 en sluit aan divers Europafietsersroutes, waaronder Groene Valleien en Loirekastelenroute.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: goed te doen voor de meeste vakantiefietsers. Pas in de Pyreneeën wordt het pittig.
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website(s) en/of gids(en): EuroVelo3

LR-dag-2-Minerve-Carcasonne-025

Van onze reispartner SNP Natuurreizen

EuroVelo 4

Karakteristiek van de EuroVelo 4: een echte midden-Europese route. De EuroVelo 4 is de Centraal Europa-route, van de Franse kust naar België, Nederland, Duitsland en verder door naar Tsjechië, Polen en de Oekraïne. Het Franse deel is een beetje uitzonderlijk: waar je elders het gevoel hebt een echte landrot te zijn, snuif je hier de zeelucht op. Het Franse deel gaat langs de kust. De 1200 km lange kustroute is helaas nog niet geheel bewegwijzerd. Het Bretonse deel is af en loopt gelijk op met de Tour de Manche Petit Tour de Manche. Noord-Frankrijk en Normandië volgen nog.
Lengte in Frankrijk: 1200 km.
Begin/eindpunt: Roscoff – Calais.Regio’s onderweg: Bretagne, Normandië, Picardie, Nord-Pas-de-Calais.
Verbindingen (met andere routes): EuroVelo 4 sluit aan op EuroVelo 5 en EuroVelo 1 en op de Normandië-Bretagne-route..
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Goed te doen voor getrainde vakantiefietser, hoewelhet Bretonse deel relatief pittig is..
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website(s) en/of gids(en): EuroVelo4Zie verder onder: Tour de Manche en Petit Tour de Manche. Op de site van de Tour de Manche zijn GPS-tracks te downloaden. Ze zijn niet supergoed, maar beter iets dan niets.

LR-bourgogne-mvr-501

EuroVelo 5

Karakteristiek van de EuroVelo 5: de fietsvariant voor de pelgrimsroute Via Romea Francigena, de weg van de Franken. Dit is de route naar Rome die aartsbisschop Sigeric van Canterbury ruim duizend jaar geleden nam om van de Paus de pallium te ontvangen, het symbool van zijn waardigheid. Vandaag de dag is het een pelgrimsroute van Canterbury naar Rome die begint in (uiteraard) het Verenigd Koninkrijk en via Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland naar Italië loopt. De route heeft twee Franse delen: een in het Noorden, en een in Elzas-Lotharingen, als de route België en Luxemburg achter de rug heeft en weer opduikt in Sarreguemines en via Straatsburg naar Bazel gaat. In Frankrijk is alleen het oostelijk deel  klaar. Maar hé, die is 344 km lang, genoeg voor een complete korte fietsvakantie.
Lengte Franse deel: uiteindelijk 567 km.
Begin/eindpunt: Calais-Lille –  Sarreguemines-Saint Louis.
Regio’s onderweg: Nord-Pas-de-Calais, Elzas-Lotharingen.
Verbindingen (met andere routes) : De EV 5 kruist in Frankrijk de EV 4 en de EV15.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Het kustroutegedeelte is vlakker dan het Elzas-Lotharingen-gedeelte: meer heuvels. Dit deel geldt als gematigd zwaar.
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website(s) en/of gids(en): EuroVelo5
En op deze site  is een GPS-track van het oostelijk deel van de EuroVelo 5  downloadbaar.
Algemene info over fietsen in de Elzas: Cycling in Alsace

LR-bourgogne-mvr-391

EuroVelo 6

Karakteristiek van de EuroVelo 6: De EuroVelo 6 is een waterroute. Hij meandert van de Atlantische Oceaan naar de Zwarte Zee, of andersom. De route loopt van Frankrijk via Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Servië, Roemenië naar Bulgarije, langs rivieren. Vaak op autovrije fietspaden. Het Franse deel volgt de Loire, de Saone and de Doubs. De route is beroemd in Frankrijk en wijde omstreken. Wie heeft er niet weleens langs de Loire gefietst en zich vergaapt aan de kastelen? Het aantal hoogtepunten langs de route is gigantisch. Er zijn nogal wat UNESCO-werelderfgoederen bij, waaronder natuurlijk de kastelen langs de Loire en de citadel van Besançon. Deze EuroVelo-route is in Frankrijk helemaal klaar. Grote delen zijn geschikt om te fietsen met kinderen.
Lengte Franse deel: bijna 1300 km.
Begin/eindpunt:  St. Brévin-les-Pins – Bâve.
Regio’s onderweg: Bretagne, Pays de la Loire, Centre, Bourgogne, Franche-Comté.
Verbindingen (met andere routes):  de EV 6 kruist de EV 1 en de EV 3.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: De EuroVelo 6 is een van de gemakkelijkste en aangenaamste langeafstandsfietsroutes van Frankrijk, o.m. met dank aan Napoleon (die overal kanalen liet aanleggen).
Navigatie: geheel bewegwijzerd.
Website(s) en/of gids(en): EuroVelo6Op de site is een GPS-track te downloaden.
De fietstocht langs de Loire is een onderdeel van de EuroVelo 6. Lees verder onder La Loire à vélo.
De Europafietsers volgen de EuroVelo 6 in hun route Van Nevers naar Bazel, en voor een deel in Noarmandië-Bretagne (langs de Saumur-kust) en de Loire-kastelenroute (van Saumur naar Nevers).

LR-internet-4

EuroVelo 8

Karakteristiek van de EuroVelo 8: de Middellandse Zee ruik je (behalve in Italië) op deze route bijna altijd: de EuroVelo 8 loopt achtereenvolgens door Spanje, Frankrijk, Monaco, Italië, Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, en Cyprus. In Frankrijk zal de route ooit 670 km beslaan. Hij zal prachtig worden. De route komt door wildernis maar ook door steden, langs zoutvelden en lavendelvelden, door de Provence en de Rivièra. Het voelt al goed als je erover leest: dit is fietsen als god in Frankrijk. Alleen jammer dat hij nog niet lang af is.
Lengte Franse deel: 670 km.
Begin/eindpunt: (grofweg) Perpignan-Nice.
Regio’s onderweg: Languedoc-Roussillon, Provence-Alpes-Côte d’ Azur.
Verbindingen (met andere routes): sluit niet aan op andere EV’s.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: nét even iets pittiger dan de andere EuroVelo’s zal hij wel worden.
Navigatie: nog niet aanwezig.
Website(s) en/of gids(en): EuroVelo8

LR-dag-2-Minerve-Carcasonne-005

EuroVelo 15

Karakteristiek van de EuroVelo 15: Ook de EuroVelo 15 is een waterroute, om precies te zijn een Rijnroute. Dit is dé fietsroute langs de Rijn, door Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Nederland. In Frankrijk (en Duitsland, de rivier is hier de grens) zijn er 180 Rijnkilometers weg te trappen, plus nog zo’n 30 langs het Rhône-Rijn Kanaal. Je snuift wat natuur op, het natuurreservaat Petite Camargue in de Elzas bijvoorbeeld, en eveneens wat cultuur, zoals de vestingstad Neuf-Brisach, een UNESCO werelderfgoed.
Lengte Franse deel: 209 km. (van de 1320).
Begin/eindpunt: Lauterbourg – Hunique.
Regio’s onderweg: Elzas, en de Haut Rhin en Bas Rhin in Franche-Comté.
Verbindingen (met andere routes): Sluit aan op ViaRhôna, EV5 en EV6.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: niet te moeilijk. Veel fietspaden op rivieroevers.
Navigatie:  geheel bewegwijzerd.
Website(s) en/of gids(en): RhineCycleRoute
EuroVelo15, op de site is een uitstekende GPS-track te downloaden.

La Vélodyssée

Karakteristiek van de Vélodyssée: de Vélodyssée is de langste gemarkeerde fietsroute in Frankrijk! 1200 kilometer, verdeeld over 57 korte etappes (meer doen mag uiteraard ook). Een kustroute, dus lekker met zeelucht, frisse winden en zon. En met veel natuur, bossen, duinen, en rivieren. Deze langeafstandsroute is in Nederland in 2013 gekozen tot fietsroute van het jaar. Grote delen zijn zo vlak als een deur en zo’n 80% van de route is autovrij. Echt een vakantieroute dus en réuze geschikt voor fietsen met kinderen. Loopt in Frankrijk gelijk met de EV1.
Lengte: 1200 km.
Begin/eindpunt: Roscoff – Hendaye.
Regio’s onderweg: je fietst half Frankrijk door en ziet achtereenvolgens Bretagne, Pays de la Loire, Poitou-Charentes en Aquitaine.
Verbindingen (met andere routes):  de route sluit aan op enkele Europafietsers-routes, waaronder de Katharen-Baskenroute tussen Biarritz en Narbonne.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Zwaarte/moeilijkheidsgraad: ook voor de kinderen een geschikte route, met uitzondering van het begin in Bretagne (druk, pittig) het traject van 20 km voor Biarritz tot aan Hendaye aan de Spaanse grens na (drukke badplaatsen plus het ontbreken van fietspaden).
Navigatie: bewegwijzerd, maar er ontbreken hier en daar bordjes. De Europafietsers geven in hun brochure aan waar.
Website en/of gids: Behalve een uitgebreide website (met nog niet foutloze downloadbare gps-tracks), zijn er drie Franstalige gidsjes. Van €16,90 tot €20,95. Deel 1 Velodyssee 1: Roscoff naar Nantes, Schaal: 1:80.000, 385 km. Deel 2: Velodyssee 2: Nantes naar Royan. Schaal: 1:80.000, 600 km, en deel 3:400 km van de monding van de Gironde naar de Spaanse Grens.
In ANWB Media: Bert Sitters schreef over deze lange kustroute in ANWB Fietsen.

Foto: Margriet Spangenberg
Foto: Margriet Spangenberg

St. Jacobsroute

Karakteristiek van de St. Jacobsroute: Pelgrimsroute van Haarlem naar Santiago de Compostela. Overal in Europa zijn er pelgrimswegen naar Santiago de Compostela. Ze zijn er voor wandelaars maar ook voor fietsers. Globaal lijken ze hetzelfde, maar vaak zijn de routes nét even anders voor de fietsende medepelgrims. Deze Jacobsroute van de Europafietsers volgt rustige, niet-toeristische, goed geasfalteerde wegen en knoopt historische pelgrimsplaatsen aan elkaar. Een deel (348 km) wordt in Frankrijk de Véloroute Nationale V 41 genoemd, Saint-Jacques à vélo. Van Poses naar Montlouis-sur-Loire. De route loopt bijna gelijk op, stelt Bert Bohlander van de Europafietsers na vergelijking vast. “Vanaf het noorden gezien zijn de trajecten St. Lucien <> Chartres, Bonneval <> Vendôme, Authon <> Tours, en Tours <> einde route zuidzijde min of meer gelijk. Hoewel er waar ze samenlopen ook kleine afwijkingen zijn. Dat zit vaak in al dan niet naar commerciële punten gaan…”.
Lengte: van Haarlem naar Santiago de Compostela 2500 km, in Frankrijk zo’n 1500.
Begin/eindpunt in Frankrijk: Jeumont – St. Jean Pied-de-Port.
Regio’s onderweg: Nord-Pad de Calais, Picardie, Parijs en île de France, Centre, Pays de la Loire,  Poitou, Gascogne.
Verbindingen (met andere routes): sluit aan op andere Europafietsersroutes, w.o. de Van Goghroute, die fietst van Nuenen via Amsterdam naar Parijs.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: De route is tot aan de Pyreneën niet zwaar. Lichtglooiend. Goede wegen. Geschikt voor de gemiddelde vakantiefietser.
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website en/of gids: Europafietsers hebben hun drie pelgrimsgidsjes nog niet zo lang geleden geüpdated.  ‘De gehele serie is nu vernieuwd en geldt sinds de eerste uitgave in 1984 als het standaardwerk voor fietspelgrims, samen met hun wat oostelijker gelegen route Langs Oude Wegen en Pelgrimssteden. In het zuidelijk deel van de Franse etappes geeft de gids een (historisch verantwoorde) kustvariant. Op hun site staan ook actuele aanvullingen.
Website (met routekaartjes) Saint Jacques à vélo.

Langs oude wegen en pelgrimssteden

Karakteristiek van Langs oude wegen en pelgrimssteden: een route over historische pelgrimsroutes naar de Pyreneeën. Je begint in Aken of Maastricht en fietst zuidwaarts via pleisterplaatsen en vestingstadjes als Vézelay, Rocamadour, Cahors en Moissac, naar Oloron Ste.Marie aan de voet van de Pyreneeën. Nergens volgt Langs oude wegen en pelgrimssteden geijkte toeristenwegen, beloven de makers. Het gaat om de ontdekkingstocht door de rijke Europese historie. Een extra pelgrimage kan worden gemaakt met een variant naar Lourdes, die in de gids die de Europafietsers bij de route uitgeven is opgenomen. Nog een alternatief in de gids: de verbinding van Oloron-Ste.Marie naar St.Jean-Pied-de-Port voor wie voorkeur heeft voor de Roelandspas op weg naar Santiago.
Lengte:  1470 km.
Begin/eindpunt: Maastricht/Aken – Oloron Ste. Marie.
Regio’s onderweg: Champagne-Ardennes, Bourgogne, Midi-Pyrénées
Verbindingen (met andere Europafietsersroutes): Groene Valleien,  St.Jacobsroute,  De Groene Weg.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Prima te doen voor een fietser met een aardige conditie – de rest komt vanzelf. Wie nog heel erg getraind is zal het zwaar hebben in de Ardennen, maar daarna in vorm raken. Echte bergen boven de 550 meter zijn vermeden. De route volgt rustige, niet-toeristische en goed geasfalteerde wegen.
Navigatie: niet bewegwijzerd. Op de site van de Europafietsers is een GPS-track te downloaden.
Website en/of gids: De Europafietsers brengen zelf ook een tweedelige gids uit. Langs Oude Wegen, deel 1 en deel 2. Beide kregen nieuwe drukken in 2015 en kosten € 22,50 per stuk.

LR-dag-1_Narbonne-Minerve-022

La Loire à Vélo

Karakteristiek van La Loire à Vélo: fietsen langs een van de mooiste rivieren van Frankrijk, waaraan ongelooflijk veel kastelen liggen, en heel veel mooie, vlakke fietspaden. ‘Du calme’, prijzen de folders het Loiregebied aan. Rust vind je er inderdaad volop. Desondanks kan het bij mooi weer redelijk druk zijn, La Loire à Vélo is een van de populairste van alle Franse fietsroutes. Niettemin overheerst het aangename. Met dank aan de autovrije paden, en het gevoel dat je hier door de geschiedenis tuft: in de zestiende eeuw was dit de Franse Koningsvallei. Nog een pluspunt: La Loire à Vélo is ook geschikt om te fietsen met kinderen.
Lengte: 800 km.
Begin/eindpunt: Cuffy – monding van de Loire in Saint-Brevin-Les-Pins.
Regio’s onderweg: Bretagne, Pays de la Loire, Centre.
Verbindingen: De route is onderdeel van de grote Europese route EuroVélo 6 die de Zwarte Zee met de Franse kust verbindt, via rivieren. Een deel van de Loire-route overlapt met de Loire kastelenroute (zie hieronder).
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Vrij eenvoudig. Hier en daar wat milde heuveltjes.
Navigatie: grotendeels bewegwijzerd.
Websites en/of gids(en): www.fietsen-loire.com en www.fietsen.paysdelaloire.nl

Loirekastelenroute

Karakteristiek van de Loirekastelenroute: een route met één oog op de zestiende eeuw. In die eeuw verrees het ene na het andere prachtige paleis langs de Loire, ingericht met de duurste interieurs en gevuld met ritselende personages in satijn, kant en bont. Wat niet wil zeggen dat het er toen sophisticated aan toe ging. Frankrijk in de zestiende eeuw was niet bepaald la douce France. Achter de fraaie façades was het één grote intrige, niet in het minst dankzij de aan het hof aanwezige dames. Op zijn sterfbed nog, waarschuwde Koning Frans I zijn zoon voor tenminste drie vrouwen uit zijn omgeving. Gelukkig is tegenwoordig alleen de schone schijn over. Wél zo prettig fietsen! De Nederlandse Europafietsers hebben er een route gemaakt die recht doet aan de geschiedenis. Zo’n 800 km, met wat lussen en uitstapjes. Gedeeltelijk overlapt de route La Loire à Vélo. Ook de kastelenroute is geschikt voor kinderen. Het verschil met La Loire à Vélo: de Loire-kastelenroute heeft meer kastelen, tuinen, parken en bezienswaardige stadjes in de wijdere omgeving van de Loire opgenomen in de route. De bewegwijzerde Loire à Vélo blijft dichter bij de rivier.
Lengte:  800 km.
Begin/eindpunt: Tours – Nevers.
4. Regio’s onderweg: Bretagne, Pays de la Loire, Centre.
5.  Verbindingen (met andere routes): St. Jacobsroute, Langs oude wegen en pelgrimssteden, Normandië en Bretagne.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: redelijk eenvoudig. De Loirekastelenroute is meestal vlak maar er zijn wat klimmetjes, o.a. op de stukken naar de kastelen iets verder bij de Loire vandaan.
7. Navigatie: deels bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: Clemens Sweerman, Loire-kastelen fietsroute, langs Franse koningstuinen van Tours naar Nevers. Alle en actuele aanvullingen op de site van de Europafietsers.

Le Tour de Manche en Petit Tour de Manche

1. Karakteristiek van de route: de Tour de Manche en de Petit Tour de Manche zijn routes die het Kanaal overzwemmen. Je fiets op beide Kanaal-routes door Frankrijk en Engeland, en rust uit op de boot. Maar niet te lang: je fietst – strak plan! – ook over Jersey. Het eiland is optioneel, je kunt de 60 km lange ronde op het eiland ook overslaan. Fijne kustroutes zijn het, de beide Tour de Manches. De grote Tour de Manche (1200 km) volgt in Frankrijk de kust van Bretagne met o.a. de roze granietkust en Cap Fréhel, de Petit Tour de Manche komt in Frankrijk aan land op de D-Day kust van Normandië. Beide komen langs le Mont St-Michel en Saint-Malo. De Tour de Manche is genomineerd voor de Fietsroute van het Jaar op de Fiets- en Wandelbeurs 2015 (hij eindigde op de tweede plaats, eerste werd de Alpe Adria Radweg).  Het Franse deel komt overeen met de EuroVelo 4. Beide Tour de Manches zijn deels geschikt om te fietsen met kinderen. Op de website staan tips voor speciaal kindvriendelijke secties – handig.
2. Lengte: de grote 1200 km, de petit 450.
3. Begin/eindpunt: beide routes zijn lusroutes, je kunt dus overal beginnen.
4. Regio’s onderweg: de grote gaat door Bretagen en Normandië, en door vijf departementen, La Manche, Le Calvados, L’Ille et Vilaine, Les Côtes d’Armor en Le Finistère.  Le Petit Tour de Manche slaat het Bretonse deel over.
5.  Aansluitingen (met andere routes): de Tour de Manche linkt aan de Véloscenie en de Vélodyssée.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad:  eenvoudig en lekker fietsen, met hier en daar wat inspanningen. Bij de zwaarte van de etappes staat op de website meestal: familie.
7. Navigatie: geheel bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: TourDeMancheEr bestaan nog geen Nederlandstalige gidsen van de grote en kleine Tour de Manche. De Europafietsers beloven dat ze ze voorjaar 2016 klaar hebben. Ook komt er begin 2016 een nieuwe gids van Kees Swart. Fietsen rond het Kanaal deel 2 (deel 1 gaat over Engeland). Swart volgt alleen niet altijd de Tour de Manche, maar kiest net zo vaak voor alternatieve routes wanneer bewegwijzerde routes minder geslaagd zijn of ontbreken.
Van de Tour de Manche is er een Franse gids in 2 delen. Van de Petit Tour bestaat een Engelstalige gids.

LR-dag-1_Narbonne-Minerve-017

Le Tour du Bourgogne

1. Karakteristiek van de route: Le Tour du Bourgogne is een grote fietsronde door het wellustige Bourgondië, opgebouwd uit andere fietsroutes. Je fietst in de Bourgogne over groene paden, jaagpaden langs kanalen, over voormalige spoorlijnen en door wijngaarden. De onderdelen die samen de Ronde van Bourgogne vormen: de fietsroute Le Canal du Nivernais (van Decize naar Auxerre, 175 km), La Boucle de la Bourgogne du sud, een zuidelijke lus over voies vertes, groene, autovrije paden (Van Chalon-sur-Saône naar Mâcon, 70 km), de fietsroute Le canal de Bourgogne (van Migennes naar Dijon, 242 km), de route la Voie des Vignes (van Beaune naar Santenay, 36,5) en de route Le canal du Centre (van Chalon-sur-Saône naar Cronat, 128 km).  Le Tour de Bourgogne is nu nog geen gesloten ronde, een paar secties zijn nog niet bewegwijzerd. De meeste fietsers doen een of meer van de losse onderdelen. De routes zijn geschikt om te fietsen met kinderen.
2. Totale lengte: zo’n 800 km.
3. Begin/eindpunt:  Het is een ronde dus in principe kun je overal beginnen, maar Dijon is een mooi startpunt.
4. Regio’s onderweg: je befietst met deze route departementen van (uiteraard!) de Bourgogne: de Nièvre, de Yonne, de Côte d’Or, en Saône-et-Loire.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: meestal vrij vlak. In de wijnheuvels moet je af en toe een beetje klimmen.
7. Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: Fietsen in Bourgogne en Canal du Nivernais.
De bekende routemaker Luc Oteman bedacht een eigen ronde van Bourgogne, gebaseerd op de officiële route. En maakte er een gidsje bij, Fietsen in Bourgondië, een rondrit langs kanalen en door wijngaarden – met startplaatsen in Dijon, Auxerre en Mâcon. ISBN 978-90-77056-32-5, editie 2014, € 19,50. Zie ook: Recreatief fietsen Bourgondie.
Verder zijn er Franstalige gidsen: * Le Tour de Bourgogne à vélo (15€), uitgegeven door Chamina,
* Canal du Nivernais mit dem Rad (€ 9,90), uitgegeven door Michelin, * Le Tour de Bourgogne à vélo par les Voies Vertes (€ 14,20), uitgegeven door Editions Ouest France.
9. In Op Pad: Netwerk voies vertes.

Van Nevers naar Bazel

1. Karakteristiek van Van Nevers naar Bazel: Volgt de EuroVelo 6. Waar het op de EV6 wat saai of lastig wordt, bijv langs een Route Nationale, geeft de Europafietsersroute alternatieven. Veel water onderweg, en in de Bourgogne natuurlijk ook wijn (Chassagne, Meursault, Pommard). Ook voor wie meer wijn wil zijn er alternatieven. Naar de (mooie!) wijnstadjes Beaune en Nuits-St.-Georges, en het wat grotere Dijon.
2. Lengte: 600 KM.
3. Begin/eindpunt: Nevers – Bazel.
4. Regio’s onderweg
5.  Verbindingen (met andere routes): Van Nevers naar Bazel sluit aan op andere Europafietsers-routes: o.a. Langs oude wegen en de Groene weg.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: nauwelijks klimwerk, met dank aan Napoleons kanalen. Van Nevers naar Bazel fietst vooral over voormalige jaagpaden die zijn omgezet in fietspaden.
7. Navigatie: bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: Eurovelo 6, Atlantic-Basel, kaarten 4, 5 en 6. (Huber 2008) .
Eurovelo 6, Atlantique-MerNoire, de Bâle à Nevers (Chamina 2010).
Beide boekjes hebben hetzelfde probleem: de bewegwijzerde route wijkt soms af van de kaart.  Komt door plaatselijke nieuwe ontwikkelingen in Eurovelo 6.

LR-dag-3-Carcassonne-Mirepoix----015

La Véloscénie (V40)

1. Karakteristiek van de route: La Véloscénie staat volgens de Fransen voor Grand Spectacle. We denken dat klopt. De route leidt van Parijs naar Mont St-Michel en komt langs een berg highlights. Alleen al 5 UNESCO-werelderfgoederen. We noemen het paleis van Versailles, de kathedraal van Chartres. Het cultureel schoon wordt afgewisseld met natuurparken, waaronder de Perche, Normandie-Maine en die van la Haute Vallée de Chevreuse. In Parijs, waar de route begint en kort doorheen gaat, is het misschien niet verstandig met kinderen te fietsen, maar er zijn flinke stukken meer dan geschikt voor fietsen met kinderen. De website www.veloscenie.com noemt er zeven die kort en vlak genoeg zijn en extra leuk voor kinderen.
2. Lengte: 450 km.
3. Begin/eindpunt: Parijs – Mont-Saint-Michel.
5.  Verbindingen (met andere routes): Tour de Manche, St. Jacob.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: gemakkelijk. De wegen zijn prima, kleine wegen of autovrije voies verts.
7. Navigatie: grotendeels bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: www.veloscenie.com, op de website is een GPS-track te downloaden, http://www.veloscenie.com/litineraire/telechargez-les-traces-gps
Er is een Nederlandstalig gidsje voor deze nog nieuwe route, La  Véloscénie : l’itinéraire grand spectacle, €20,95,
9. In Op Pad: La Veloscenie.

La Grande Traversée des Alpes

1. Karakteristiek van de route: La Grande Traversée des Alpes is een route voor onverschrokkenen met Tour de France-benen. Zwaar, eindeloos en hoog! Van Thonon-les-Bains bij het Meer van Genève over 16 bergpassen naar Menton aan de Middellandse Zee. Op en neer van de brute bergen naar de lieflijke valleien. Alleen te fietsen in de zomer. Beroemde natuurgebieden komen voorbij: de Vanoise, Queyras, Ubaye, Mercantour, Mont Blanc en Les Ecrins. Kortom: een fijne mix van afzien en genieten.
2. Lengte: 684 km.
3. Begin/eindpunt: Thonon-les-Bains – Menton.
4. Regio’s onderweg: Rhône-Alps, Provence-Alps-Côte d’Azur
5.  Verbindingen (met andere routes): xxx
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: xxx
7. Navigatie: niet bewegwijzerd. Er zijn wel GPS-tracks.
8. Website en/of gids:
Op deze site is van elke etappe een PDF en een GPS-track te downloaden.  Ook geeft hij ideeën voor meerdaagse tochten (handig als de héle route je nog wat te machtig is).

De Honderd Cols Tocht

1. Karakteristiek van de 100 Cols Tocht: voor de echte bikkels. Omdat het altijd erger kan. Wie La Grande Traversée heeft gedaan en het mee vond vallen moet de Honderd Cols Tocht doen. Het is een superroute voor superfietsers. Vierduizend kilometer over alle grote gebergten van Frankrijk, over ruim honderd cols en ruim honderd côtes (andere beklimmingen). Een individueel te rijden tocht. De Honderd Cols Tocht is volgens vrijwel alle deelnemers niet alleen de zwaarste, maar ook de mooiste tocht ter wereld. De route begint in het noordoosten in Saverne, gaat om Dijon heen naar het Centraal Massief en de Pyreneeën, van west naar oost over de Pyreneeën, en dan door de Cevennen naar de Alpen. Tussen Lyon en Genève door pik je nog even de Jura mee, daarna ga je terug naar Saverne. De Honderd Cols Tocht komt door een groot aantal regionale natuurparken, de makers zeggen de grootste zorg te besteden aan de schoonheid van de route. Iedereen die de tocht heeft volbracht krijgt een vermelding op de site.
2. Lengte: 4000 km.
3. Begin/eindpunt:  Saverne (bij Straatsburg).
4. Regio’s onderweg: Elzas, Franche-Comté, Rhône-Alpes, Lnguedoc-Roussillon, Midi-Pyrénées, Auvergne, Bourgogne, Champagne-Ardenne.
5.  Verbindingen (met andere routes): Véloroute Moselle-Saône, La Loire à Vélo.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: de zwaarste route die we kennen.
7. Navigatie: er is een GPS–track verkrijgbaar voor €15.
8. Website en/of gids: 100cols.

Avenue Verte Paris-Londres (V16)

1. Karakteristiek van de Groene Weg Parijs – Londen:

Karakteristiek van de Groene Weg van Londen naar Parijs: nóg een route die Frankrijk met Engeland verbindt, naast de Tour de Manche en de Petit Tour de Manche. Maar op de Avenue Verte Paris-Londres fiets je van metropool naar metropool, van de Eiffeltoren naar de Towerbridge. De overtocht geschiedt per boot, je vaart van Dieppe naar Newhaven. De Franse kant van de route is net iets langer dan de Engelse: 246 van de 406 km. Je fietst over veilige en rustige paden, die je met wandelaars en soms ruiters deelt. Het eindpunt (of beginpunt) ligt op het île de la Cité, recht tegenover de Notre-Dame. Er wordt nog aan de route gewerkt, maar vaak staan de bordjes er al.
2. Lengte Franse deel: 246 km.
3. Begin/eindpunt: Parijs – Londen.
4. Regio’s onderweg: Haut Normandie en île de France, de departementen Eure, Oise, Val-d’Oise, Yvelines, Seine-Maritime, Hauts-de-Seine and Seine-Saint-Denis.
5.  Verbindingen (met andere routes) : xxx
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: van gemakkelijk, kindvriendelijk tot enigszins pittig.
7. Navigatie: De route is nog niet helemaal bewegwijzerd, dat is het plan voor de toekomst.
8. Website en/of gids: FrancoBritishCycleplan. Er is een Engelstalige gids uitgebracht door de fietsorganisatie Sustrans die de national cycleways beheert. Een ook AvenueVerteLondonParis geeft informatie over de route.

LR-bourgogne-mvr-154

Via Rhôna

1. Karakteristiek van de Via Rhôna:  nóg een zeer lange, internationale route. Nu nog geen EuroVelo, maar dat wordt-ie ooit wel (de EuroVelo 17). 859 van de voorziene 1187 kilometersgaan door Frans grondgebied. De hele Via Rhôna loopt van het Meer van Genève naar Port-Saint-Louis-du-Rhône of Sète. De Franse kilometers beginnen in Saint-Gingolph. Je fietst uiteraard langs de rivier de Rhône. Vooral in het begin zijn er heuvels te nemen. Later wordt het vlakker. Gezelligheid onderweg: overal is er iets te drinken: De wijngaarden van de Côtes du Rhône liggen langs de rivier. In het zuiden doe je bekende en mooie steden aan als Montélimar, Pont-St.-Esprit, Orange en Avignon.  Je eindigt in de Camargue: bij Arles kun je kiezen tussen het volgen van de Grand Rhône tot Port-St. Louis-du-Rhône of het volgen van de Petit Rhône via Aigues-Mortes naar Le Grau-du-Roi.
2. Lengte Franse deel: 859 km.
3. Begin/eindpunt: Andermatt – Sète.
4. Regio’s onderweg: Rhônes-Alpes, Provence-Alpes-Côte d’Azur, Roussillon-Languedoc, departementen: Haut-Savois, Ain, Rhône, Ardèche, Drôme, Gar, Vaucluse, Bouche du Rhône/Hérault.
5.  Verbindingen (met andere routes): Fietsen langs het Canal du Midi.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: wisselend. Eenmaal voorbij Lyon valt het mee, daarvoor klimmen en dalen.
7. Navigatie:  bijna tweederde van het Franse deel is bewegwijzerd, zo’n 500 km. Op de website zijn (onder etappes) GPS-tracks downloadbaar.
8. Website en/of gids: ViaRhona. Het Nederlandstalige gidsje is nog in voorbereiding. Luc Oteman schrijft het: Fietsen langs de Rhone –  Van Genève naar de Middellandse Zee (of naar Sete). Gepland voor begin 2017.

LR-bourgogne-mvr-397

Rondje Provence

1. Karakteristiek van Rondje Provence: volgens de makers krijg je in deze route door de Provence alles te zien waar de Provence goed in is: lavendelvelden, wijngaarden, zingende krekels, azuurblauwe baaien, weelderige bloemen langs de kust, dorpsterrasjes onder de platanen, mooie steden, de heuvels van de Luberon, de Grand Canyon du Verdon en de Gorges du Loup. En natuurlijk de Mont Ventoux. Dankzij de ontwikkeling van fietsvoorzieningen in de Provence is in het gidsje meer dan 120 kilometer van de paden autovrij. De overige routes lopen zoveel mogelijk over stille weggetjes.
2. Lengte: er staan meerdere routes in dit gidsje (totaal 900 km), maar ga je voor het rondje Provence dan fiets je zo’n 600 km. De kortste afstand tussen Avignon en Nice, door de bergen, is 310 kilometer. Onderlangs via Aix en Grasse, is de kortste afstand maar 8 kilometer langer. Een hele ronde door de Provence is daarmee iets meer dan 600 kilometer.
3. Begin/eindpunt: kan overal, bijvoorbeeld Aix-en-Provence of Avignon.
4. Regio’s onderweg: Provence (uiteraard), m.n. de departementen Alpes-de-Haute-Provence, Alpes-Maritimes, Bouches-du-Rhône, Var en Vaucluse.
5.  Verbindingen (met andere routes) : in Avignon kun je overstappen op de Groene weg.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: op zijn tijd redelijk pittig. ‘De meeste routes lopen door de vlakke delen en lage heuvels. De gekozen wegen leiden de fietser met zo min mogelijk klimwerk door de heuvels. Waar men toch moet klimmen is dat meestal van korte duur. Alleen in de Grand Canyon du Verdon en de Gorges du Loup is er serieus klimwerk, maar wel door een adembenemend landschap.‘
7. Navigatie:  Met kaart en gids. Op de website Cyclingeurope zijn GPS-tracks downloadbaar.
8. Website en/of gids: gidsje van Benjaminse, Fietsen door de Provence, € 19,50
ISBN: 978-90-778991-0-6,

Frontlijnroute

1. Karakteristiek van de Frontlijnroute: dit is een route langs het westfront van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918), een route met geschiedenis. Vier jaar lang deelde dit vastgelopen front België en Frankrijk in tweeën. Een eeuw later zijn in het landschap nog resten van de frontlinie zichtbaar. Ook heeft elke plek zijn eigen monumenten, herinneringen en verhalen. De hoofdroute is 1050 km lang, totaal beslaat de Frontlijnroute ruim 1000 kilometer van Nieuwpoort in België naar Basel in Zwitserland.
2. Lengte:  1050 km.
3. Begin/eindpunt: Nieuwpoort – Bazel.
4. Regio’s onderweg: xxx
5.  Verbindingen (met andere routes): o.a. EuroVelo 5 en EuroVelo 15.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Goed te doen voor fietsers met een redelijke conditie. Zo’n 150 km is helemaal autovrij. Lange steile hellingen worden vermeden. In de Vogezen is er de keuze tussen een pittige route met veel cols en een lichter alternatief.
7. Navigatie: De Frontlijnroute is niet bewegwijzerd, maar met behulp van de kaartjes en navigatieteksten in de gids ‘Fietsen langs de Frontlijn’ is de route voor iedereen goed te volgen.
8. Website en/of gids: Op Pad-auteur Kees Swart heeft een gids uitgebracht: Fietsen langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog – van Nieuwpoort in België naar Bazel in Zwitserland. ISBN 978-90-77056-31-8 (editie 2014) prijs € 19,50, www.frontlijnroute.nl
9. In Op Pad: FrontlijnRoute.

 De Groene Weg (naar de Middellandse Zee)

1. Karakteristiek van de Groene Weg: de route start in Maastricht en komt in Cattenom Frankrijk binnen. Via de Vogezen rijd je zonder al te veel klimwerk naar de Franse Jura. ‘Een parkachtig landschap met fraaie uitzichten’, volgens de gids. Daarna volgt een mooie afdaling langs de oevers van de Ain. Wat oostelijker dan het drukke Rhônedal, zak je nog verder naar het zuiden over rustige, maar golvende landelijke weggetjes. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon. Na Arles rijdt bereik je het unieke deltalandschap van de Camargue, met rijstvelden, bamboebosjes, vogels en wilde (nou ja wild, je kunt ze aaien!) paarden. Het laatste stuk lijkt op dat van de Via Rhôna, de eindpunten liggen op een steenworp afstand. Ook de Groene Weg heeft een westelijk alternatief. Even voor Orange buigt deze route naar de wijngaarden van de Languedoc en de Gorges de l’Hérault naar het kustplaatsje St.Pierre-sur-Mer, vlakbij Narbonne. oppikken en langs de Pyreneeën verder fietsen naar Biarritz.
2. Totale lengte: 1300 km.
3. Begin/eindpunt: Maastricht – Les Sts. Maries-de-la-Mer.
4. Regio’s onderweg: Lorraine, Franche-Comté, Rhône-Alpes, Provence-Alpes-Côte d’Azur, Roussillon-Languedoc.
5.  Verbindingen (met andere routes): Katharen-Baskenfietsroute, Via Rhôna.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad:  om hem helemaal te doen heb je een goede conditie nodig. Maar dat is vooral vanwege de lengte.
7. Navigatie: niet bewegwijzerd, maar er is een GPS-track.
8. Website en/of gids: Via de site van de Europafietsers kun je een GPS-track aanvragen. In 2015 verscheen een nieuwe editie van het gidsje bij de route Groene Weg naar de Middellandse Zee (twee delen, deel 1: Maastricht-Marnay 600 km, deel 2: Marnay-Les St.-Maries-de-la-Mer).

Véloroute La Littorale

1. Karakteristiek van La Littorale: deze Véloroute is, zoals de naam al verklapt, een kustroute. Hij volgt de Bretonse kust en is gemaakt om ook fietsers een lang kustpad te gunnen – wandelaars hadden dat al langer (Le Chemin des Douaniers). Het pad is nog in ontwikkeling, maar er zijn al flinke stukken bewegwijzerd. M.n. die van de Côte du Léon (vanaf de haven van Roscoff), Rade de Brest, Côte de la Mer d’Iroise; Pointe du Raz en de schiereilanden Quiberon, Rhuys en Guérande. De route heet in Bretagne ook wel Voie 5.
2. Lengte: 340 km.
3. Begin/eindpunt:  Roscoff – St. Nazaire.
4. Regio’s onderweg: Bretagne.
5.  Verbindingen (met andere routes): Le Tour de Manche, La Vélodyssée, Normandië-Bretagne.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: hoewel een enkele etappe zeer terecht ‘expert’-niveau meekrijgt, is het over het geheel genomen geen zware route. Hij is meestal vrij vlak, sommige etappes zelfs totaal vlak.
7. Navigatie: nog niet compleet bewegwijzerd, op de site zijn alvast GPS-tracks van de verschillende etappes te downloaden.
8. Website en/of gids: VelorouteLaLittorale.

Le Canal des Deux Mers à Vélo (V80)

1. Karakteristiek van de Voie Verte des Deux Mers, de groene weg van de twee zeeën: dat dus. Dat-ie de Atlantische Oceaan met de Middellandse Zee verbindt. Van Bordeaux fiets je naar de havenstad Sète aan de Middellandse Zee (gezellig stadje trouwens, waar het heerlijk vis eten is). Je fietst over voies vertes langs het Canal de Garonne en het Canal du Midi. Het Canal du Midi is een UNESCO-werelderfgoed. Het heeft meer dan honderd sluizen en duizenden bomen. Toulouse, ‘de roze stad’, en het Middeleeuwse Caracassonne liggen ook op de route en zijn al even monumentaal.
2. Lengte: bijna 800 km.
3. Begin/eindpunt: Bordeaux – Sète.
4. Regio’s onderweg: Regio’s onderweg: Poitou-Charentes, Aquitaine, Midi-Pyrénées, Languedoc-Roussillon (departementen) Charente-Maritime, Lot-et-Garonne, Tarn-et-Garonne, Haut-Garonne, Audo, Hérault).
5.  Verbindingen (met andere routes): St. Jacob, Langs oude wegen.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad:  gemakkelijk. Vooral jaagpaden!
7. Navigatie: bordjes, en GPS-tracks.
8. Website en/of gids: Canaldes2mersavelo  (met GPS-tracks!)
Er is een Nederlandstalige gids die een vergelijkbare route volgt, Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne – tussen Sète aan de Middellandse Zee en Bordeaux, gemaakt door Luc Oteman. ISBN 978-90-77056-30-1, editie 2014, prijs € 19,50.
Website: VVVsudorg.

internet-P1120223

La Vélo Francette (V43)

1. Karakteristiek van La Vélo Francette: Frankrijk in het klein. Het lieve, mooie, douce France waar je zonder haast doorheen fietst. Volgens de Fransen is dit een route voor ‘slow tourisme’. De route is sinds juni 2015 in gebruik genomen, en is dus nog gloednieuw. Je begint waar de soldaten in de Tweede Wereldoorlog ook begonnen met hun opmars, de D-Day kust. Veel rivieren onderweg, waaronder de Loire (hier fietst de route een stukje op met La Loire à Vélo), de Vallée du Thouet en het moerasgebied bij Poitiers, le Marais Poitevin. La Rochelle is een historische havenstad.
2. Lengte: 637 km.
3. Begin/eindpunt: Ouistreham (aan de noordkust van Normandië) – La Rochelle (aan de Atlantische Oceaan.
4. Regio’s onderweg: Bas Normandie, Calvados, Orne, Pays de la Loire, Mayenne, Maine-et-Loire, Poitou-Charentes, Deux-Sevres, Vendée, Charente-Maritime.
5.  Verbindingen (met andere routes) : La Véloscénie, La Loire à Vélo, La Vélodyssée.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.
7. Navigatie: de route is geheel bewegwijzerd. Op de site zijn bovendien per etappe GPS-tracks te downloaden.
8. Website en/of gids: LaVeloFrancette.

Véloroute Moselle-Saône V50

1. Karakteristiek van de Véloroute Moselle-Saône: een fietstocht langs het water met een blik op het verleden. De route heet ook wel Charles le Téméraire, oftewel Karel de Stoute. Het is een ruim 300 kilometer lange route die vanuit Frankrijk de grenzen van Luxemburg en Duitsland overgaat. Van de Vogezen naar het Duitse Trier, meestal langs de Moezel.
2. Lengte: ruim 300 km.
3. Begin/eindpunt: Fontenoy-le-Château in de Vogezen – Trier (Duitsland).
4. Regio’s onderweg: Elzas Lotharingen. Epinal, Nancy, Metz et Thionville.
5.  Verbindingen (met andere routes) : Le Tour du Bourgogne.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.
7. Navigatie: nog niet helemaal bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: LorraineVoieVerte en CharlesLeTemeraire

Van Goghroute

1. Karakteristiek van de Van Gogh-route: ‘een reis in het spoor van de artistieke route die Van Gogh zelf in zijn leven heeft afgelegd’. Aldus de directeur van het Van Gogh Museum, die de route ook nog ‘Een nieuwe manier om de veelzijdigheid van Van Goghs levenspad te ervaren’ noemt. aaneengesloten route van Eindhoven over Amsterdam naar Auvers-sur-Oise en Parijs. De Van Gohgroute begint met een blik op de Gennepse en Collse watermolens en eindigt bij de dorpskerk van Auvers-sur-Oise, of desgewenst op Montmartre met uitzicht over de Parijse daken op de Notre Dame en de Eiffeltoren.
2. Lengte: 900 km.
3. Begin/eindpunt: Nuenen (Eindhoven) – Parijs.
4. Regio’s onderweg: Nord-Pas-de-Calais, Picardie, Paris-Ile-de-France.
5.  Verbindingen (met andere routes): Groene Valleien, Onbegrensd fietsen naar Parijs.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: niet moeilijk soms wel een beetje stadse drukte.
7. Navigatie: de Europafietsers geven op hun site ook GPS-tracks bij de Van Goghroute.
8. Website en/of gids: Van Goghroute, Europafietsers /Sweerman Clemence, €22,50.

LR-dag-1_Narbonne-Minerve-018

Midden-Frankrijkroute

1. Karakteristiek van de Midden-Frankrijkroute: een echte dwarsdoorsteek door het echte Frankrijk. Volgens de Europafietsers, die de route samenstelden, liggen tussen Bordeaux en Genève rustige fietsweggetjes door de mooiste delen van Frankrijk. ‘Naast het – soms spectaculair- te doorkruisen Centraal Massief valt er veel moois te genieten in de uitgestrekte wijngebieden van Bordeaux en Bergerac, het schitterende dal van de Lot, vele schilderachtige dorpjes en de fantastische uitzichten in de Jura.’
2. Lengte: 900 km.
3. Begin/eindpunt: Bordeaux – Genève.
4. Regio’s onderweg: Aquitaine, Midi-Pyrénées, Auvergne, Rhône-Alpes.
5.  Verbindingen (met andere Europafietsersroutes): Loire-Kastelenroute , Katharen-Baskenroute.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Redelijk pittig. Het Centraal Massief wordt overgestoken, een uitgestrekt bergachtig gebied waar de meeste grote Franse rivieren (Loire, Dordogne, Lot, Allier) ontspringen. De rivieren worden allemaal één of meerdere keren gekruist en dat betekent klimmen (en gelukkig ook dalen).
7. Navigatie: niet bewegwijzerd. Op de site van de Europafietsers is een GPS-track te downloaden.
8. Website en/of gids: De Midden Frankrijkroute: Bordeaux-Geneve 900 km (7e druk 2013), €12,50.

Normandië en Bretagneroute

1. Karakteristiek van de Normandië en Bretagneroute: fietsen langs alles wat noordwest Frankrijk zo leuk en lekker maakt. Van Boulogne-sur-Mer aan het Kanaal, fiets je naar Saumur aan de Loire (660km) en daar vandaan door naar Bretagne (300km). In het Normandische deel hebben de Europafietsers een doorsteek gemaakt naar Mont-Saint-Michel (140km). In Normandië fiets je echt op het platteland. Rustige boerendorpen en kleine weggetjes. In de Picardië, Normandië en Anjou zijn er vakwerkhuizen. Vanaf de Loire zijn er twee mogelijkheden. Oostwaarts richting Saumur (aansluiting op de Loirekastelenroute). Of westwaarts, richting de Atlantische Oceaan. De Loire is het verbindingstuk tussen het Normandische en Bretonse deel van de fietsroute. Hier gebruiken de Europafietsers de fietsroute La Loire-à-Vélo. Bij Nantes wordt koers gezet naar Bretagne.
2. Lengte:  1100 km.
3. Begin/eindpunt: Boulogne-sur-Mer – Saumur/Bretagne.
4. Regio’s onderweg: Nord-Pas de Calais, Picardië, Haute-Normandie, Basse-Normandie, Pays de la Loire, Bretagne.
5.  Verbindingen (met andere routes):  Vélodyssée, Groene Valleien.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: meestal niet al te moeilijk, tót je bij het hoogtepunt van de route komt (letterlijk): tussen Sées en Durtal. De heuvels reiken er ruim 400m en hellingen zijn soms steil en venijnig.
7. Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.  De hele route heeft stickers. Op de website van de Europafietsers is een GPS-track te downloaden.
8. Website en/of gids: Normandië en Bretagneroute – Tussen Ansjovis en Anjou, €22,50.

Groene valleienroute

1. Karakteristiek van de Groene valleienroute: een zakvormige lus met wijde opening door zuid-Nederland, België, stukje Duitsland en het noorden van Frankrijk. Rustige plattelandsroute. Er zijn veel doorsteekjes naar Nederland mogelijk, de Groene valleienroute is dus zeer geschikt voor beginnende buitenlandfietsers. Als het niet bevalt ben je zo weer thuis…
2. Lengte: 1050 km.
3. Begin/eindpunt: Sluis – Boulogne-sur-Mer – Roermond.
4. Regio’s onderweg: Nord-Pas de Calais, Champagne-Ardenne, Lotharingen.
5.  Verbindingen (met andere routes):  Normandië-Bretagne Route, LF1 (kustroute vanuit Nederland naar Boulogne-sur-Mer).
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: meestal relaxed fietsen over stille wegen, soms iets pittiger, bijv in het gebied vanaf de Franse grens tot Boulogne-sur-Mer, de Boulonnais, een vrij heuvelachtig gebied.
7. Navigatie: alleen tussen Huy en Charleville-Mézières is de route bewegwijzerd. Via de site van de Europafietsers kun je een gPS-route downloaden.
8. Website en/of gids: Fietsgids Groene Valleien Fietsroute, Europafietsers (Wouter Bazen), 2014. € 22,50.

Zuid-Franse Gorges

1. Karakteristiek van Zuid-Franse Gorges: een redelijk pittige route door de mooiste natuurgebieden van Zuid-Frankrijk. De noordelijke variant gaat langs kloven en ravijnen zoals de Gorges de la Vésubie, Gorges de Daluis, Gorges de Cians, Gorges du Verdon en de Gorges de la Nesque. In het zuiden is de 236 km lange volledig bewegwijzerde route Autour le Lubéron opgenomen. Het zijn verschillende losse routes die aan elkaar te knopen zijn tot een fietsvakantie. De Lubérontocht is al een vakantie op zich.
2. Lengte:  xx
3. Begin/eindpunt:  bijv. Avignon. Of Nice.
4. Regio’s onderweg: Languedoc-Roussillon, Provence-Alpes Côte d’Azur.
5.  Verbindingen (met andere routes) : Groene Weg naar de Middellandse Zee, Corsica
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: pittig, afgezien van de trajecten tussen Vaison-la-Romaine en Cavaillon die volledig vlak zijn.
7. Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: Luc Oteman, Zuid-Franse Gorges. Deel 1 Nice – Avignon of terug. Beschrijft het routenetwerk dat Nice aan de Côte d’Azur met Avignon in de Provence verbindt.
Op OpDeFiets vind je de info, met updates en wijzigingen.
Met uitzondering van de trajecten tussen Vaison-la-Romaine en Cavaillon die volledig vlak zijn is het parcours overwegend geaccidenteerd en voeren de gekozen, grotendeels autoluwe wegen door grootse natuur.
 Deze full-color fietsgids is met foto’s, routekaartjes en hoogteprofielen geïllustreerd en bevat alle benodigde praktische informatie voor een onbezorgde fietsvakantie.

De Katharen-Baskenroute

1. Karakteristiek van de Katharen-Baskenroute: dwars door Zuid-Frankrijk, langs de flanken van de Pyreneeën. Een Europafietsersroute. Zij schrijven over de tocht: ‘Je proeft de sfeer van de middeleeuwen als de dreigende contouren van een Katharenburcht plotseling hoog boven je opdoemen in de ochtendmist.’ Veel Middeleeuwen dus op deze route. Maar ook stille, groene rivierdalen met uitzicht op de Pyreneeëntoppen.
2. Lengte: 600 km.
3. Begin/eindpunt: Narbonne-Biarritz.
4. Regio’s onderweg: Aquitaine, Midi-Pyrénées, Languedoc-Roussillon. O.a. door de departementen Aude en l’Ariège, Pays Cathare.
5.  Verbindingen (met andere routes) : o.a. St. Jacobsroute.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad: redelijk pittig.
7. Navigatie:  niet bewegwijzerd. Op de site van de Europafietsers is een GPS-track te downloaden.
8. Website en/of gids: De Europafietsersgids Katharen-Baskenroute, 2011. (2de druk).  €22,50. Katharen-Baskenroute.
9. In Op Pad: Zesdaagse fietstocht, 400 km van Narbonne via Mirepoix naar Foix, en via Montségur weer terug naar Narbonne.

LR-dag-5_Montsegur-Couiza--010

La Véloroute de la vallée du Lot  (V86)

1. Karakteristiek van de Véloroute de la Vallée du Lot: een route langs een rivieroever. De route begint in Aiguillon waar de Garonne, Lot en Lozere samenvloeien. De tocht volgt de rivier Lot door een zacht glooiend groen landschap met boomgaarden, bastilles en kastelen. Over het algemeen rustige wegen waarover ook ander verkeer rijdt. Voorlopig eindpunt van deze route is het mooie Cahors. Uiteindelijk zal dit Mende worden. Ooit moet de Lot-route samen met een route door de vallée du Tarn, een route door la vallée de la Dordogne en een route Garonne-Pyrénées-Adour (Toulouse-Tarbes-Pau-Bayonne) het zuiden van Frankrijk één groot fietsparadijs maken. Het is nog niet zo ver. Dat is het enige minpuntje. Maar het lichtpuntje van de dag: je kunt al 147 km uitproberen.
2. Lengte: 500km.
3. Begin/eindpunt: Aiguillon-Mende.
4. Regio’s onderweg: Lot-et-Garonne.
5.  Verbindingen (met andere routes): Langs oude wegen en pelgrimssteden.
6.  Zwaarte/moeilijkheidsgraad:  redelijk gemakkelijk.
7. Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
8. Website en/of gids: TourismeLotEtGaronne en op BikeMap is 172 km te downloaden als GPS-bestand.

Paris-Roubaix

Karakteristiek van Paris-Roubaix: je rijdt zelf de mythische klassieker (sinds 1896)! De fietsvakantievariant op La reine des classiques is nog niet officieel maar er is al wel een gidsje met 18 etappes van 15 tot 45 km. Hij gaat Voie Verte du Paris-Roubaix heten, en verbindt het Canal de Roubaix met de Voie Verte des Gueules noires in het Parc naturel régional Scarpe-Escaut. Enige kasseien niet uitgesloten. Maar of het zo erg is als de Hel van het Noorden voor de profs? Vast niet!
Lengte: ongeveer 250 km.
Begin/eindpunt: Parijs – Roubaix.
Regio’s onderweg: Paris-ÎLe de France, Nord-Pas-de-Calais.
Verbindingen (met andere routes): St.Jacob, Avenue Verte Paris-Londres.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: kunnen we (nog) niets over zeggen.
Navigatie: nog niet bewegwijzerd.
Website en/of gids: Juliette Warlop, Paris-Roubaix à vélo, 14,90 €. Éditions Ouest-France.
RouteDuParisRoubaix.

La Voie du Puy

Karakteristiek van La voie du Puy: Alternatieve oost-west pelgrimsroute door Frankrijk voor wie op weg gaat naar Santiago. Het fietsalternatief voor de Via Podiensis, de weg van Puy-en-velay naar de Pyreneeën.
Lengte: 700 km
Begin/eindpunt: Puy-en-Velay – st. Jean Pied du Port.
Regio’s onderweg: Auvergne – Midi-Pyrénées – Aquitaine.
Verbindingen (met andere routes): Midden-Frankrijkroute, La Véloroute de la vallée du Lot.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: vermoedelijk redelijk pittig!
Navigatie: niet bewegwijzerd, al weet niemand het helemaal zeker (“De gelijknamige wandelroute is in elk geval bewegwijzerd”).
Website: Chemin du Puy en Chemin Compostelle
Gids: La Voie du Puy a velo – La Puy a Jean Pied du Port – 700 km, schaal: 1:80.000, Editions Ouest-France.

Lr-dag-6_Couiza-Tuchan--006

La voie d’Arles

Karakteristiek van La voie d’Arles: Alternatieve pelgrimsroute door Frankrijk voor wie op weg gaat naar Santiago.
Lengte: 600 km
Begin/eindpunt: Arles – St. Jean Pied de Port.
Regio’s onderweg: Provence-Alpes-Côte d’Azur – Languedoc-Roussillon – Midi-Pyrénées – Aquitaine.
Verbindingen (met andere routes): Langs Oude Wegen.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Langs jaagpaden relaxed, maar soms vermoedelijk ook pittig!
Navigatie: Niet geheel bewegwijzerd voor zover we kunnen nagaan.
Websites: 
Pelgrimsroute richting Santiago vanaf Arles, een fietsroute dwars door Zuid-Frankrijk.
En deze over de wandelroute.

Autour du Lubéron

Karakteristiek Autour du Lubéron: Een fraaie ronde door Zuid-Frankrijk, rond de bergketen de Lubéron in de Vaucluse. Eigenlijk net te kort voor dit overzicht met tochten van minimaal 300 km, maar vooruit. Autour du Lubéron loopt eigenlijk om de bergketen Luberon heen. Je doorkruist het beschermde Parc Naturel Regional du Lubéron; beroemd om zijn lavendel, wijngaarden en olijfbomen
Lengte: 241 km.
Begin/eindpunt: Cavaillon ligt op de uiterste westpunt en heeft een station.
Regio’s onderweg: Languedoc-Roussillon, Provence-Alpes Côte d’Azur.
Verbindingen (met andere routes): Zuid-Franse Gorges,
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: redelijk zwaar.
Navigatie: volledig bewegwijzerd.
Website: LuberonAVelo
In Op Pad: Fietsen in de Luberon.

La Véloroute de la vallée du Lot  (V86)

Karakteristiek van de Véloroute de la Vallée du Lot: een route langs een rivieroever. De route begint in Aiguillon waar de Garonne, Lot en Lozere samenvloeien. De tocht volgt de rivier Lot door een zacht glooiend groen landschap met boomgaarden, bastilles en kastelen. Over het algemeen rustige wegen waarover ook ander verkeer rijdt. Voorlopig eindpunt van deze route is het mooie Cahors. Uiteindelijk zal dit Mende worden. Ooit moet de Lot-route samen met een route door de vallée du Tarn, een route door la vallée de la Dordogne en een route Garonne-Pyrénées-Adour (Toulouse-Tarbes-Pau-Bayonne) het zuiden van Frankrijk één groot fietsparadijs maken. Het is nog niet zo ver. Dat is het enige minpuntje. Maar het lichtpuntje van de dag: je kunt al 147 km uitproberen.
Lengte: 500 km.
Begin/eindpunt: Aiguillon-Mende.
Regio’s onderweg: Lot-et-Garonne.
Verbindingen (met andere routes): Langs oude wegen en pelgrimssteden.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: redelijk gemakkelijk.
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website: TourismeLotEtGaronne. Op de site bikemap  is 172 km te downloaden als GPS-bestand.

Naar Parijs en terug

Karakteristiek van Naar Parijs en terug: afwisselende route naar Parijs, met meer dan 150 km autovrij en alle overige wegen autoluw.
Lengte: 490 km.
Begin/eindpunt: Maastricht-Parijs-Maastricht.
Regio’s onderweg: Nord-Pas-de-Calais, Picardië, Paris-Ile-de-France.
Verbindingen (met andere routes): St. Jacobs, Avenue Verte Paris-Londres.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: redelijk gemakkelijk.
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website: CyclingEurope, op de site zijn wat GPS-tracks te downloaden (niet van de complete route).
Gids: Paul Benjaminse, Fietsen naar Parijs € 17,50. 5e druk ISBN: 978-90-77899-076.

Zuid-Franse Gorges

Karakteristiek van Zuid-Franse Gorges: een redelijk pittige route door de mooiste natuurgebieden van Zuid-Frankrijk. De noordelijke variant gaat langs kloven en ravijnen zoals de Gorges de la Vésubie, Gorges de Daluis, Gorges de Cians, Gorges du Verdon en de Gorges de la Nesque. In het zuiden is de 236 km lange volledig bewegwijzerde route Autour le Lubéron opgenomen. Het zijn verschillende losse routes die aan elkaar te knopen zijn tot een fietsvakantie. De Lubérontocht is al een vakantie op zich.
Lengte: 441 km, 504 km, of 900 km. Bedenker van de route Luc Oteman: “Zuid-Franse Gorges is een soort netwerk van trajecten /routes die in totaal 1200 km bestrijken. Daar zitten ook dagtochten (lokale rondjes) bij. Van Nice naar Avignon zou je als langeafstandfietsroute kunnen beschouwen. Een van de mogelijke varianten komt op 441 km. In omgekeerde richting van Avignon naar Nice komt een andere variant met een groot stuk Tour du Lubéron er in op 504 km. Met een beetje goede wil zou je dan een grote ronde Nice Avignon en weer terug kunnen maken die op zo’n 900 km komt (er zitten dan wel dubbele stukken in).”
Begin/eindpunt: bijv. Avignon. Of Nice.
Regio’s onderweg: Languedoc-Roussillon, Provence-Alpes Côte d’Azur.
Verbindingen (met andere routes): Groene Weg naar de Middellandse Zee, Corsica.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: pittig, afgezien van de trajecten tussen Vaison-la-Romaine en Cavaillon die volledig vlak zijn.
Navigatie: gedeeltelijk bewegwijzerd.
Website en/of gids: Luc Oteman, Zuid-Franse Gorges. Deel 1 Nice – Avignon of terug, 2004. Beschrijft het routenetwerk dat Nice aan de Côte d’Azur met Avignon in de Provence verbindt. (bijna uitverkocht!). OpDeFiets met updates en wijzigingen.

LR-dag-3-Carcassonne-Mirepoix----010

Onbegrensd fietsen naar Barcelona

Karakteristiek van Onbegrensd fietsen naar Barcelona: Benjaminse maakt lange afstandsroutes vanuit Nederland met een mooie stad als doel. Ze voeren vaak door Frankrijk. De route naar Barcelona is wat jaren geleden door Op Pad-lezers gekozen tot de beste van de Europese Fietsroutes. Onbegrensd fietsen naar Barcelona steekt de Ardennen op relatief makkelijke wijze over. Tot diep in Frankrijk is het een rustige, groene route: deel 1 volgt de Maasvallei tot aan de abdij van Cluny, over veel vrijliggende fietspaden en autovrije wegen. Deel 2, vanaf Cluny, heeft varianten door sterk verschillende landschappen: het vulkaangebied bij Le Puy, of de Loirevallei, of de Beaujolais. Ze komen samen in de Ardèche.
Lengte: 1700 km.
Begin/eindpunt: Amsterdam – Barcelona.
Regio’s onderweg: Champagne-Ardenne, Bourgogne, Languedoc-Roussillon, Provence-Alpes Côte d’Azur.
Verbindingen (met andere routes): Groene valleien, Oude wegen en pelgrimssteden, Midden-Frankrijkroute, Katharen- en Baskenroute.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: ?
Navigatie: Op de site van Benjaminse (Cycling Europe) is een GPS-track te downloaden.
Websites: Europafietsers;  CyclingEurope.
Paul Benjaminse, Barcelona deel 1, Eindhoven-Cluny, 4e druk, ISBN: 90-806497-9-1, € 19,50.
Barcelona deel 2, Cluny-Barcelona, 3e druk, ISBN: 978-90-801478-98, € 19,50.

Gerelateerd

Delen

Waardering
67797
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Reacties (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *