Test Avaghon Series 28

Voordelen

+ Rijgedrag
+ Duurzame onderhoudsarme onderdelen
+ Zowel 'custom build' als maatframe mogelijk
+ Keuzemogelijkheden in afmontage
+ Goede prijs-kwaliteitsverhouding

Nadelen

- Geen minpunten

Eindoordeel

De eerste Avaghons werden vanaf 1995 gebouwd bij Dynamo in Nijmegen, dat in 2001 fuseerde met ReCycle in Wageningen. Sinds 2011 worden ze geleverd door Bike4travel in Rotterdam. De S 28 is er in zes standaard framematen, die naar eigen inzicht worden opgebouwd. Ook een echt maatframe is mogelijk. Naast de S 28 zijn er de S 26, de eerder in Op Pad beschreven X29, de (stalen) Racert en de (aluminium) tandem.

Frame

Het frame is vervaardigd uit stalen buizen waarvan de wanddikte aan de uiteinden iets groter is dan in het midden (double butted), die door lugs met elkaar zijn verbonden. De boven- en onderbuis zijn ovaal van vorm. Kenmerkend voor Avaghon frames is de staande achtervork, die de zitbuis kruist en lugloos aan zowel de bovenbuis als de zitbuis vastzit.

Kruisframe.
Kruisframe.

De handgespaakte wielen kunnen tegen een stootje. Met een spaakspanningsmeter is geen spaak te vinden die te los of te strak zit.

Deze S 28 is een onderhoudsarme fiets, voorzien van een Rohloffnaaf met tandriem (Gates Carbon Drive), hydraulische remmen (Magura) en een goedkope maar oerdegelijke trapas met vierkante passing (Shimano UN55) en een betere crankset (Sugino Messenger) dan Shimano hierbij zou leveren. De tandriem kan worden aangespannen door schuifpadden van roestvast staal. Slim, want roest wil je op deze kwetsbare plek niet hebben.

Magura HS 33 remmen.
Magura HS 33 remmen.

Fietsers die het onderhouden van een ketting beu zijn, zullen blij zijn met carbon drive, maar dit systeem heeft ook nadelen. Het maakt fietsen duurder. Bovendien is een deelbaar frame nodig met een extra stijve en zware achtervork, om een goede uitlijning van de riem te kunnen garanderen. De carbonvezels in de riem weerstaan enorme trekkrachten, maar zijn gevoelig voor buigbelasting. Bij vouwen, knikken of verdraaien vervalt de fabrieksgarantie. Wereldwijd is de Gates riem slecht verkrijgbaar.

Toch hebben heel wat fietsers al tienduizenden kilometers gefietst met één tandriem. Deze tevreden gebruikers zullen niet blij zijn geweest met het bericht dat Gates de meest duurzame riem (CDC) gaat vervangen door een minder slijtvaste versie (CDX). Ook Continental maakt tandriemen, die niet uitwisselbaar zijn met die van Gates. Carbon drive is zeker nog niet uitontwikkelt.

Schuifpadden, riem, achtertandwielen en snubber.
Schuifpadden, riem, achtertandwielen en snubber.

Met 19 kilo is deze Avaghon geen lichtgewicht, maar dat komt vooral door de uitgebreide afmontage. Om hem te kunnen vergelijken met fietsen die ‘uitgekleed’ op de weegschaal hebben gestaan, is het goed om te weten dat de S 28 wel 4 kilo af kan vallen. Vervanging van de Schwalbe Marathons door lichtere banden bespaart al een kilo. Met een dynamoloze voornaaf, zonder koplamp, slot, lowrider, standaard en pompje wordt de fiets nog twee kilo lichter. Wie ook de hydraulische remmen door V-brakes vervangt en de spatborden verwijdert, houdt een kale fiets van 15 kilo over waar je nog steeds mee op vakantie kunt. In derailleuruitvoering is de S 28 weinig lichter en minder onderhoudsarm; wel veel goedkoper.

Son-naafdynamo
Son naafdynamo.

Rijgedrag

Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, wat bij een passende framemaat moet volstaan om de juiste positie te kunnen kiezen tussen een wat meer of minder sportieve zithouding.

De S 28 rijdt prima, met veel of weinig bagage. De fiets koerst stabiel rechtuit en soepel door bochten. De redelijk dikke banden (opgepompt tot 3 à 4 bar) en het stalen frame dempen de meeste schokken goed. Wie de fiets wat sneller wil maken op asfalt, kan lichtlopende vouwbanden (bijvoorbeeld Marathon Supreme 42-622) monteren. Ook dikkere banden (50-622) passen er op, die ook op grindwegen comfortabel rijden.

Conclusie

De Avaghon Series 28 is een oerdegelijke en duurzaam opgebouwde vakantiefiets in vele uitvoeringen en prijsklassen.

De specificaties

Frame: chroommolybdeen(double butted)
Kleur: zwart of RAL kleur naar keuze
Balhoofd: Tecora
Stuurpen: Humpert (vaste pen met draad)
Stuur: Zoom (MTB stuur met geringe knik)
Handvatten: Ergon GP1
Bar ends: Cane Creek Ergo Control
Banden: Schwalbe Marathon Green (47-622)
Zadelpen: Kalloy (2 bouts)
Zadel: Terry Fisio Gel
Pedalen: Shimano Deore XT SPD
Crankstel: Sugino Messenger (voor ‘vierkante’ as)
Remmen: Magura HS33
Naaf: Rohloff met externe schakelbox
Voornaaf: Son 28
Koplamp: Son Edelux II
Achterlicht: Son (met kabel)
Slot: Axa Victory
Spatborden: SKS
Standaard: Atran Velo Stylo
Achterdrager: Tubus Cargo
Voordrager: Tubus Ergo Lowrider
Bidonhouders: Zefal Spring
Pomp: Topeak Morph Mini

Merk: Avaghon
Prijs: € vanaf 1.799,- (Shimano Deore); de hier beschreven fiets kost circa € 4.100,-.
Website: www.avaghon.nl

Gerelateerd

Delen

Waardering
77580
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *