icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right icon-ebike icon-hond icon-gezin icon-zwaarte icon-gps icon-trein icon-comfort
Image
Huttentocht Schladminger Tauern
Artikel

Logo’s op kleding en producten: hier staan de organisaties voor

  • 29 december 2022
  • Door: Gijs Loning
  • Fotografie: Elly Molenaar

Wie een beetje zoekt naar logo’s op labels en websites die het beste beloven voor ‘people, planet and profit’ ziet al snel dat het er veel zijn. Heel veel. In onderstaand artikel leggen we uit welke organisaties er zijn die zich inzetten voor een duurzamere wereld door geld te investeren in natuurprojecten tot het verduurzamen van de productie van materialen.

The Conservation Alliance

De ‘The Conservation Alliance’ richt zich op de bescherming van wilde gebieden in Noord-Amerika. De leden van de The Conservation Alliance betalen naar rato van hun omzet. Het is ook mogelijk om als particulier donaties te doen.

The Conservation Alliance is in 1989 opgericht als non-profitorganisatie door Patagonia, The North Face, Ketly en de Amerikaanse buitensport winkelketen REI. Inmiddels heeft The Conservation Alliance zo’n 270 leden uit voornamelijk Noord-Amerika. Bekende namen naast Patagonia en The North Face zijn onder meer: adidas Terrex, Five Ten, Keen, Arc’Teryx, Black Diamond, Cascade Designs (MSR/Thermarest) en Gregory.

Image
Logo Conservation Alliance

European Outdoor Conservation Association

De European Outdoor Conservation Association (EOCA) is het jongere Europese zusje van de The Conservation Alliance. Ook zij hebben als doelstelling het beschermen van de wilde gebieden. De EOCA bestaat uitsluitend uit leden die zich bedrijfsmatig bewegen in de buitensportindustrie. Het lidmaatschapsgeld gaat voor 100% naar natuurprojecten die door stemming door de leden zelf worden gekozen.

De European Outdoor Conservation Association is een non-profitorganisatie die in 2006 is opgericht. Bekende merken die zijn aangesloten zijn onder meer: Aku, Bergans of Norway, Arc’Tyrex, Camelbak, Hilleberg, Paramo, The North Face, Patagonia en Light my Fire.

Image
Logo European Outdoor Conservation Association

Better Cotton

Better Cotton - ook wel bekend onder de naam Better Cotton Initiative (BCI) - heeft als doel het aandeel niet duurzaam gekweekt katoen te verkleinen en het aandeel milieuvriendelijke gekweekt katoen te vergroten. Dit doen ze vooral door veel voorlichting te geven aan katoenboeren en die boeren te ondersteunen in hun weg naar duurzamer katoen. Zo worden boeren geholpen beter om te gaan met een schaars goed als water en proberen ze boeren alternatieven te bieden voor schadelijke pesticiden. Ook op arbeidsrechtenniveau helpt Better Cotton de aangesloten bedrijven.

Een Better Cotton label vind je niet op je kleding, maar veel bedrijven geven het wel op hun website aan als ze werken met katoen van bedrijven die zijn aangesloten bij het BCI. Merken die gebruik maken van BCI katoen zijn onder meer: adidas, Arc’Teryx, Salomon en Peak Performance.

Het idee achter Better Cotton Initiative is in 2005 ontstaan tijdens een rondetafelconferentie van het Wereld Natuur Fonds. Bij deze conferentie werd de toekomst van katoen besproken en het plan ontstond om katoen duurzamer te maken door de katoenboeren te helpen. Adidas was een van de drijvende krachten achter het Better Cotton Initiative.

Image
Logo Better Cotton

1% for the Planet

1% for the Planet is een label dat aangeeft dat een bedrijf of merk 1% van de omzet doneert aan de 1% for the Planet organisatie. Zij investeren het geld vervolgens in projecten die onze aarde ten goede komen. Deze projecten lopen uiteen van de zorg voor bedreigde dieren, het beschermen van hun habitat, het bevorderen van biodiversiteit tot het aanleggen van zonneparken om de energietransitie de goede kant op te sturen. Naast het doneren van 1% van de omzet biedt 1% for the Planet ook de mogelijkheid 1% van je salaris te doneren of zelf een gift te doen om 1% for the Planet te ondersteunen. Omdat een slager niet zijn eigen vlees keurt, wordt alles gecontroleerd door een onafhankelijke derde.

1% for the Planet is een non-profitorganisatie en is opgericht in 2002 door Yvon Chouinard - de oprichter van Patagonia - en Blue Ribbon Flies oprichter Craig Mathews. Vandaag de dag heeft 1% for the Planet zo’n 5000 leden waaronder onder meer: Klean Kanteen, Peak Design, Alpkit en uiteraard Patagonia.

Image
Logo 1% for the planet

Keurmerken

Naast deze logo’s zijn er ook veel logo’s te vinden van organisaties die controleren of bedrijven duurzaam werken of steeds duurzamer worden. Wat die organisaties doen en welke logo’s je daarvan kunt tegenkomen lees en zie je in dit artikel.

Het zo lang mogelijk doen met kleding, schoenen en producten is een belangrijke manier van duurzaam gebruik. In dit artikel lees je wat je zelf kunt repareren en wat je waar kunt laten maken op het gebied van outdoorkleding. -producten en schoenen.

Mis je een organisatie? Laat het ons weten via oppad@snp.nl.