icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right icon-ebike icon-hond icon-gezin icon-zwaarte icon-gps icon-trein icon-comfort
Image
boekrecensie-in-de-lengte
Actueel

Tip van de redactie: Boek 'In de lengte'

• 02 februari 2021
  • Door: Johan Lambrechts

Elke twee weken geven we je een tip van de redactie. Een boek, gadget of kleding, het kan van alles zijn, zolang het maar met outdoor te maken heeft!

Solo door de Noorse bergen

Bekijk het kaartje vooraan in dit boek en je gaat al dromen. Norge på langs. Noorwegen in de lengte: het ruige land 3.000 kilometer helemaal te voet doorkruisen, het is een avontuurlijke lange afstand-wandelonderneming die niet aan één bepaalde route gekoppeld is en de nodige navigatiekunst vereist. Geologe Myra de Rooy ging samen met haar slee (Kees) de indrukwekkende maar eenzame uitdaging door Europa’s laatste grote wildernis aan. Ze koos niet voor ‘thru-hiking’, maar knipt het traject van zuid naar noord op in verschillende etappes. Ze maakt alle seizoenen mee, neemt tijd voor diepgaande ontmoetingen met de locals en bundelde haar ervaringen op 350 dichtbedrukte pagina’s, geïllustreerd met foto’s. Van wandelen in imposante natuurdecors vol gletsjers en meren, tot winterkamperen bij – 34° C. Haar aanstekelijke, goedgeschreven verhaal vol rake persoonlijke observaties en outdoorweetjes vormt een schat aan info en ervaringen voor wie geïnteresseerd is in het prachtige land. Of wist jij dat de stijgvellen onder Noorse toerlanglaufski’s ooit van kattenvacht waren gemaakt? De Rooy was acht toen ze voor het eerst in Noorwegen kwam en haar liefde voor het landschap en de mensen spreekt uit elke pagina. Treffend  citaat: ‘Iedereen zou ergens in het leven een lange wildernisreis moeten maken, daar leer je meer van dan door duizend boeken te lezen’.

Image
boekrecensie-in-de-lengte
Cover