icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right
Image
Fietshelm
Uitrusting

Anatomie van een fietshelm

  • 01 februari 2012
  • Door: Gijs Loning
  • Fotografie: Bart Hautvast

Hoe zit een fietshelm eigenlijk in elkaar en waar moet je op letten bij aanschaf? We scheppen orde in de chaos met dit artikel.

Image
Fietshelm

CE-keur

Elke helm die te koop is, moet voorzien zijn van een CE-keur. In het geval van fietshelmen is dat CE EN 1078. De sticker in de helm laat zien dat de helm aan de eisen voldoet.

Buitenmateriaal

De buitenkant van een helm heet de schaal. De schaal beschermt helm en hoofd tegen harde en scherpe objecten. De schaal is gemaakt van een hard en taai kunststof. Door de inwerking van UV-licht (zon) wordt de schaal na verloop van tijd minder van kwaliteit. Reken op een levensduur van drie tot vijf jaar. Bij een val moet je hem vervangen, ook als de schade niet zichtbaar is. Berg een helm donker en droog op. Dit voorkomt verslechtering door UV-licht. Veel helmen worden gemaakt in meerdere schaalmaten. Een helm met maten 52-56 (S), 55-58 (M), 58-62 (L) heeft dus drie verschillende buitenschalen. Dit komt de pasvorm, het gewicht en het draagcomfort ten goede. Een maat 54-61 is een universele maat: one size fits all.

Dempingsmateriaal

De schaal beschermt het dempingmateriaal aan de binnenkant van de helm. Meestal is dit een polystyreen zoals Styropor of EPS. Polystyreen wordt door inwerking van UV-licht poreus. Ook kan het slecht tegen vocht. Berg je helm droog op en stop geen natte handschoenen in je helm. Bij een val kun je soms aan een breuk in het dempingmateriaal zien of de helm defect is, maar lang niet altijd. Vervangen dus.

Voering

Negen van de tien helmen hebben een uitneembare voering. Deze zit meestal vast met klittenband. De voering moet bacteriegroei remmend zijn, maar hoe goed dit ook is: soms moet de voering worden schoongemaakt. Doe dit door de voering in een waszakje op 30 graden met een fijn wasmiddel in de machine te wassen.

In-mold

Bij een In-mold gemaakte helm wordt het dempingmateriaal in de buitenschaal gespoten. Hierdoor worden de twee delen als het ware één en dat levert een sterkere en lichtere constructie op dan wanneer de helmschaal en het losse dempingmateriaal aan elkaar worden gelijmd. Bij Double In-mold of zelfs Triple In-mold worden meerdere lagen met verschillende karakteristieken in elkaar gespoten. Dit zie je alleen bij de topklasse helmen.

Kinsluiting

Meestal een snelsluiter of een ratelsluiting. Ze moeten makkelijk te openen zijn. De ratel heeft als voordeel dat hij onderweg snel iets losser kan maken. Bij een snelsluiter moet je meestal de kinband helemaal verstellen.

Hoogteverstelling

Bij sommige helmen kun je het binnenwerk zo afstellen dat je de hoogte van de schaal verandert. Handig als je je oren wat meer vrijheid wilt geven of als je er juist van houdt het hoofd echt in de helm te stoppen.

Grootte verstelling

Meestal een draaiknop ter hoogte van de atlas (aansluiting schedel/nek). Deze knop moet met één hand te bedienen zijn, zodat je tijdens het rijden de helm wat strakker of juist wat losser kunt zetten. Een andere sluiting die we veel zien is een dubbele ratelsluiting. Hiervoor geldt natuurlijk hetzelfde.

Kinband

De kinband moet net onder de oren uitlopen in een Y naar de helm toe. Om de positie van de beide banden rond de oren goed te kunnen stellen moet hier een stelmechanisme zitten.

Klep

Een klep beschermt tegen storend zonlicht maar ook tegen laag hangende takken. Een klep moet afneembaar zijn. Handig als hij stoort wanneer je sterk voorovergebogen fietst, maar ook bij een val moet hij los schieten om een eventueel draaiende beweging van het hoofd niet te belemmeren. Een in hoogte verstelbare klep is een aanrader.

Ventilatie

De tijd dat je geen helm droeg, omdat je anders een te heet hoofd kreeg, zijn voorbij. Veel helmen zijn soms meer gat dan helm.

Ventilatiekanalen

In veel helmen lopen aan de binnenzijde ventilatiekanalen die ervoor zorgen dat aan de voorzijde binnenstromende lucht over het hoofd naar achter wordt geleid.

Welke maat?

Neem een meetlint en meet de omtrek van je hoofd op ongeveer een centimeter boven je wenkbrauwen. Kies een helm waarbij jouw maat het meest in het midden van de maatserie past. Heb je bijvoorbeeld een hoofdomtrek van 56 centimeter en is een helm te koop in maat 52-56 (S) of 55-58 (M), dan kies je dus voor de 55-58. Een helm past als je geen drukpunten voelt en hij niet teveel op je hoofd zit. Maar hij moet natuurlijk wel stevig zitten. En… een helm die niet lekker zit, wordt niet gedragen.