Wandelroute Vatnajökull National Park, IJsland

Elfen bestaan niet en saga’s zijn grote-mensen-sprookjes. Maar één bezoek aan IJslands grootste canyon en de krachtige Dettifoss waterval en je gaat toch twijfelen… Wij liepen een twee tot driedaagse wandelroute door de canyon Jökulsárgljúfur in Vatnajökull National Park. Een relaxte route langs de superlatieven van IJsland: vulkanen en imposante watervallen waaronder de honderd meter brede en vierenveertig meter hoge Dettifoss, de krachtigste van Europa.

Korte feiten over wandelen door het ­Vatnajökull National Park

Gemaakte wandeltocht Twee (tot drie) daagse trektocht door de canyon Jökulsárgljúfur.
Gebied
Vatnajökull National Park met zijn vulkanen en imposante watervallen waaronder Europa’s ­krachtigste, Dettifoss.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad Licht. Duidelijke en brede paden en weinig hoogteverschil.
Navigeren Volledig gemarkeerd met staken en wandelborden.
Beste tijd Midden juni tot eind augustus.
Ernaartoe Naar Reykjavik met o.a. Icelandair en met bus naar Ásbyrgi.
Overnachten Kamperen op eenvoudige, kleine campings.

Gedetailleerde informatie

Over Vatnajökull National Park

Vatnajökull National Park beslaat zo’n 10% van IJsland: de ijskap zelf behoort er uiteraard toe en nog een hele serie gebieden eromheen (de al eerder opgerichte nationale parken Jökulsárgljúfur en Skaftafell zijn hierin opgegaan). Dit gigantische nationale park is in 2008 opgericht, compleet met (in elk geval rond Jökulsárgljúfur) een zeer goede infrastructuur van paden, wandelroutes en -bordjes, een wandelkaart en een informatiecentrum. Bijkomstig nadeel is wel dat er nu een verbod op wildkamperen heerst voor het gehele nationale park.

Over onze driedaagse wandelroute door de canyon Jökulsárgljúfur

Wij liepen een driedaagse wandelroute door de canyon Jökulsárgljúfur, die ligt in Vatnajökull National Park. Het is een relaxte route langs de superlatieven van IJsland. De 25 kilometer lange canyon Jökulsárgljúfur (wat ‘kloof van de gletsjerrivier’ betekent) is gevormd door een van IJslands grootste gletsjerrivieren, de Jökulsá á Fjöllum (spreek uit ‘fjutlum’), die zijn oorsprong vindt in de Vatnajökull ijskap. Deze rivier kent ook diverse imposante watervallen waaronder de honderd meter brede en vierenveertig meter hoge Dettifoss, de krachtigste van Europa. Daarnaast zijn er unieke rotsformaties onderweg zoals een knalrode berg (Rauðhólar) en geërodeerde kraters en lavaformaties (Hljóðaklettar, spreek uit ‘kloodhaklettar’ wat ‘echorotsen’ betekent), want de kloof bevindt zich in de actieve vulkaanzone van IJsland. Bovendien is met name de eerste dag van deze meerdaagse verrassend groen, bosbessen plukken is hier zeker mogelijk (tweede helft augustus). Het vogelleven rond Jökulsárgljúfur is rijk. Al met al een uiterst gevarieerde tocht.

Beste seizoen

Van onze reispartner SNP Natuurreizen

Van midden juni tot eind augustus; buiten deze periode rijden geen bussen.

Ernaartoe
Startpunt Ásbyrgi ligt in het noordoosten van IJsland. Er is een parkeerplaats bij informatiecentrum Gljúfrastofa, het informatiecentrum van het Vatnajökull Nationaal Park.

Openbaar vervoer:
Naar Reykjavik (eigenlijk de internationale luchthaven Keflavík, 50 kilometer ten zuidwesten van Reykjavík): rechtstreeks in 3 uur vanaf Amsterdam (of Brussel) met www.icelandair.nl of www.icelandair.com (variërende prijzen tussen 150 en 300 euro enkele reis; vroeg boeken loont) of goedkoper maar met overstap in Londen, Frankfurt of Kopenhagen www.icelandexpress.is. Budgetmaatschappij via Amsterdam www.wowiceland.co.uk. (Info dateert van 1-2014).

Je kunt na aankomst op IJsland, vanaf Reykjavík Domestic Airport (hierheen kort per bus vanaf Keflavík) met een binnenlandse vlucht van Air Iceland (Flugfélag Íslands) doorvliegen naar Akureyri, www.airiceland.is. Of rustig aan met bus 610 vanuit Reykjavík in 10 uur via de binnenlandse Kjölurroute (met korte sightseeing stops) naar Akureyri, van half juni tot begin september, www.sba.is (klik op scheduled bus services). Of iets korter (circa 6 uur) buitenom over de ringweg met bus 57, www.straeto.is of met bus 60, www.sterna.is. Vanaf Akureyri verder met bus 641 in 3 uur naar Ásbyrgi, dagelijks van half juni tot eind augustus, www.sba.is.

Eigen (huur)auto:
Nagenoeg geheel over asfalt bereikbaar vanaf de ringweg via de route Mývatn – Laugar – Húsavík (wegen 845 en 85), dan noordoostelijk via asfaltweg 85. Of iets ruiger: vanaf de ringweg op circa 45 km ten oosten van Mývatn, bij Grímsstaðir in noordelijke richting afslaan over de gravelweg F864; hobbelig en steenrijk maar in principe geschikt voor niet-vier-wiel-aangedreven auto’s (vooraf informeren bij een nabijgelegen benzinepomp of via de site www.vegagerdin.is is altijd aan te raden omdat de toestand van onverharde wegen op IJsland nooit een stabiele factor is).

Overnachten

Kamperen op kleine, eenvoudige campings. Wildkamperen is niet toegestaan in het Vatnajökull National Park.

In Ásbyrgi: langs de weg ligt informatiecentrum Gljúfrastofa, het informatiecentrum van het Vatnajökull Nationaal Park, www.vatnajokulsthjodgardur.is. 500 m ten zuiden hiervan is een mooi gelegen camping (veel voorzieningen: was- en droogmachines, douche, elektriciteit); melden en betalen in het informatiecentrum. De camping blijft het gehele jaar geopend, het informatiecentrum is geopend van begin mei tot eind september.

In Vesturdalur (dag 1): eenvoudige camping (toiletten en drinkwater) op fraai groen veld omringd met bomen en rotsen; aanmelden en betalen circa 1,5 km verderop rechtsaf heen en weer over de gravelweg in het kleine houten informatiehutje. Na 15 september gesloten.

Bij Dettifoss (dag 2): zeer primitieve ‘camping’, namelijk een veldje omringd door lavastenen, onzichtbaar vanaf de parkeerplaats en verboden voor automobilisten. …)GPS 65°48.914’ N – 16°24.166’ W. Er zijn geen toiletten (wel bij de parkeerplaats) en er is geen stromend water maar in principe zijn er plastic tanks met drinkwater die steeds bijgevuld worden door de parkwachters. Anders water halen bij de toiletten van de parkeerplaats (hoewel dat eigenlijk geen drinkwater is

Eten, drinken, inkopen doen

In Ásbyrgi aan de hoofdweg is een eenvoudige winkel annex snackbar annex benzinepomp. Onderweg is verder niets.

Uitrusting

Muggennetje kan nooit kwaad (hoewel we midden augustus niet één mug of ander steekbeest gezien hebben). Met je mobiele telefoon heb je onderweg vaak bereik, zeker op de overnachtingplaatsen (ook 3G). Neem voldoende drinkwater mee voor dag 1 (op dag 2 kun je onderweg wel regelmatig uit stroompjes bijvullen).

Dag-tot-dag routebeschrijving

Dag 1
Lengte: 5 uur: 17 km waarbij 200 m stijgen en dalen.
Moeilijkheidsgraad: Wandelterrein is eenvoudig. Overwegend goede brede paden, vaak over harde aarde. Enkele korte passages wat lastiger (steiler, steniger, smaller pad).
Navigatie: eenvoudig. Duidelijke paden, veel wandelbordjes.
Route: Startpunt Ásbyrgi, parkeerplaats bij Informatiecentrum Gljútrastófa (GPS 66°01.719’ N – 16°29.367’ W) 20 m. Aan de zuidkant van het gebouw staat een bordje ‘hikingroutes’, iets verderop het wandelbord ‘Áshöfði’, dit pad met de gele markeringen volgen over een golfterrein en rechtdoor via een hekje. Bij padsplitsingen steeds ‘Áshöfði’ aanhouden. Via een moerassig gebiedje met loopvlonders kom je uit bij de noordelijke oever van het groen omzoomde meertje Ástjörn. In de noordoosthoek van het meertje passeer je een geel houten huis (Bjarnaheimili), hier rechtdoor via een smal bospaadje en bij de volgende splitsing rechtsaf (GPS 66°01.715’ N – 16°27.810’ W), over een mooi met bosbessenstruikjes omzoomd paadje licht omhoog naar het groene plateau van Áshöfði met weinig uitzicht vanwege de begroeiing. Net als je denkt ‘waar ben ik eigenlijk voor omhoog geklommen?’ begint de afdaling met werkelijk schitterend uitzicht op de kloof van de Jökulsa á Fjöllum.
Beneden bij de padsplitsing rechtsaf, wandelbordje ‘Áshöfðahringur’. Dit fraaie pad loopt eerst eenvoudig door de toendrabegroeiing parallel aan de kloof, dan voert het door een chaos van grote rotsblokken (hier wat lastiger beloopbaar), daarna weer eenvoudig en uitzichtrijk boven het beboste hoefijzervormige kloofdal. Bij het heuveltje Gilsbakki is een wandelbord (GPS 66°00.694’ N – 16°28.275’ W), hier linksaf richting ‘Vesturdalur’. Voor de verdere dag volg je eigenlijk de rivier stroomopwaarts, eerst over groene velden met hier en daar berkenstruikjes, later over een rotsplateau. Na zo’n 1,5 km volgt een padsplitsing, hier linksaf richting ‘Vesturdalur’. Bij Kvíar (wandelbord) komt er van rechtsachter een pad bij, rechtsdoor blijven gaan. Het pad ligt nu verder van de kloof af en klimt lichtjes tussen roodbruine zandheuvels naar een uitzichtrijk dalkommetje met een wandelbord (GPS 65°56.862’ N – 16°31.945’ W), hier linksaf richting de knalrode ‘Rauðhólar’. Kort hierna opnieuw een splitsing vanwaar je linksaf heen en weer naar de rode heuvel gaat (vanwege erosie mag je niet tot aan de top). Terug tot de laatste splitsing, daar nu linksaf in zuidelijke richting, ‘Hljóðaklettar’ aanhouden. Dit paadje voert kort heen en weer naar een uitkijkpunt vanwaar het zicht op de steenchaos beneden je bijster mooi is. Daarna daalt het via een pittig sportieve maar zeer panoramische route vrij steil af, over grote rotsblokken en door gruis. Voortdurend ontdek je de meest bizarre basaltformaties. De gele markeringen voeren je via een houten trappetje uiteindelijk naar de rivier (helaas is er ook een overdaad aan paaltjes met aanduidingen voor de rondwandelingen die het ingewikkelder maken dan nodig is). Eenmaal bij de rivier staat een wandelpaal (GPS 65°56.384’ N – 16°31.953’ W), ga hier voor de mooiste route linksaf. Deze route naar de parkeerplaats bij Vesturdalur is 200 m langer dan wanneer je rechtsaf gaat (over een breed simpel pad) en iets lastiger, maar veel fraaier want het voert langs Kirkjan – een grote basaltholte – en biedt fascinerend zicht op de gletsjerrivier. Je komt uit op een vlakte onder een markante rechthoekige rotspilaar, daar ga je linksaf over het brede gruispad, links aanhouden richting de parkeerplaats maar vlak ervoor, half in de struiken staat rechts een wandelbord ‘Vesturdalur’ (GPS 65°55.997’ N – 16°32.483’ W). Hier rechtsaf, langs het beekje het groene kloofdal in naar overnachtingsplek 1, de camping van Vesturdalur.

Korter: Alleen als dagtocht, dan op de parkeerplaats van Vesturdalur bus 641 terug nemen naar Ásbyrgi, die vertrekt om 15 uur. Of zonder stress eerst de bus nemen naar Vesturdalur (aankomst 11.20 uur) en teruglopen naar Ásbyrgi; www.sba.is (klik op scheduled bus services).

Dag 2

Lengte 6.30 uur: 21 km waarbij 400 m stijgen en 200 m dalen.
Moeilijkheidsgraad Wandelterrein: eenvoudig. Overwegend duidelijke en vaak brede paden, soms even wat smaller en bergachtig; ook is er een eenvoudige doorwading.
Navigatie: eenvoudig. Goed en doorgaand gemarkeerd, regelmatig wandelborden.
Route: Startpunt Vesturdalur, loop vanaf de camping terug naar het wandelbord (GPS 65°55.997’ N – 16°32.483’ W) en sla rechtsaf, steek de parkeerplaats over en neem het paadje dat achteraan links in de zuidhoek ligt bij het wandelbord richting ‘Karl og Kerling’. Houd bij volgende splitsing links aan (gele markeringen), onderweg fantastisch zicht op de kloof. Bij de volgende splitsing geeft het wandelbord aan dat je links heen en terug kunt naar Karl og Kerling of rechtdoor naar Holmatungur. (Ga absoluut over het goede bergpaadje omlaag door de kloofhelling naar de rivier waar de twee rotspilaren Karl og Kerling staan.) Terug boven bij het wandelbord, houd je nu ‘Holmatungur’ aan. Het terrein is open en met lage toendrastruikjes begroeid, soms drassige stukken (vlonders). Bij de volgende splisting opnieuw ‘Holmatungur’ aanhouden. Er zijn nu regelmatig kleine snelstromende beekjes (vers drinkwater). Bij een wandelbord passeer je Gloppa, een markante holle basaltrots. Hier vlak achter duikt het pad (en de markering) ineens links omlaag (GPS 65°54.138’ N – 16°29.872’ W), er is ook een ongemarkeerd schapenpaadje rechtdoor. Je daalt af in een mooi vlak dal met een door Engelwortel omzoomde beek, de Stallá. Je volgt de beek stroomopwaarts tot een duidelijk doorwaadpunt (staken aan overkant). De beek is hier helder en rustig, 30-60 cm diep en heeft een fijngruizige bodem waardoor je hem prima blootsvoets kunt doorwaden.

Rechtsaf aan de overkant langs de andere oever van de Stallá richting de watervalserie die je rechts voor je al ziet (en hoort), de Hólmárfossar. De laatste is de indrukwekkendste, hier gaat rechts een klein bergpaadje langs omhoog via treden door weelderig begroeid berkenbos. Dan buigt het pad links, via twee houten bruggen over de wit bruisende Hólmárfoss, hierna bij het informatiebord (met routekaart) linksaf de gele staken volgen (GPS 65°53.524’ N – 16°28.112’ W). Het pad voert weer geleidelijk omlaag, pal bovenlangs de Jökulsá á Fjöllum met zijn nog altijd imposante kloofwanden.

Bij het wandelbord ‘Katlar’ is het de moeite waard de heen en terug route over Katlar te nemen (ook wel Vígabjarg genoemd, een soort eilandje van rotsformaties, spelonken en watervallen, waarover je via de staken rond kunt lopen, reken op drie kwartier extra), daarna bij het wandelbord het hoofdpad verder volgen via een forse klim naar een parkeerplaats van de onverharde jeepweg 887. Op deze parkeerplaats bij het wandelbord ‘Dettifoss’ linksaf de heuvel op. Nu volgt stenig terrein wat minder prettig beloopbaar is. Je passeert Réttarfoss, veel verder daarna Hafragilsfoss. Als je hier vlak boven staat, passeer je een route-informatiebord (GPS 65°50.216’ N – 16°25.036’ W), hier rechtdoor de nu rode staken volgen. Dit pad loopt ongeveer zuid rechts bovenlangs de kloof van Hafragil naar diens hoogste punt, daarna loopt de route min of meer oostelijk over niet overal even makkelijk beloopbare lavaplaten, kruist de onverharde jeepweg 887 en buigt dan meer zuidoostelijk over lava en zand naar een verrassend groen veldje temidden van zand en stenen. Dit is het eindpunt, voetgangerscamping (GPS 65°48.914’ N – 16°24.166’ W) 380 m, pal ten noorden van de grote parkeerplaats bij Dettifoss. Hiervandaan in zuidelijke richting over een smal paadje in tien minuten naar de grote parkeerplaats van Dettifoss lopen.

Extra overnachting: Hier blijven slapen betekent de kans om Dettifoss bij ochtendschemering te zien, een onvergetelijke ervaring want dan ben je compleet alleen bij die machtige waterval. Naar de Dettifoss waterval (via de parkeerplaats) is het nog ruim 1 km, Selfoss ligt 500 m verder stroomopwaarts en die moet je zeker ook bezoeken. Eenvoudig, +3 km.

Extra tocht: Hafragilsfoss. De bus terug naar Ásbyrgi vertrekt pas rond 13.30 uur, er is dus tijd voor een extra bergwandeling in de ochtend; maar let op, dit is geen eenvoudige tocht, dus onderneem hem alleen als je ervaring hebt met bergwandelen in behoorlijk steil terrein, vertrek bovendien alleen bij stabiele weersomstandigheden en neem er zeker anderhalf tot twee keer meer tijd voor dan de hieronder aangegeven looptijd als je de bus zonder stress wilt halen). Vanaf Dettifoss loopt een goed bergpad in noordelijke richting (wandelbord ‘Vesturdalur’) stroomafwaarts boven de kloof en na 1 km, bij de volgende padsplitsing ga je dan rechtdoor, steil omlaag de kloof in. Dit is een (zwart) gestaakte route die onderlangs de kloof naar Hafragilsfoss loopt en er zo’n 2 km verder stroomafwaarts weer steil uit klimt naar het punt waar de hoofdroute van dag 2 langs de Hafragil-kloof omhoog loopt, (GPS 65°50.216’ N – 16°25.036’ W). De route is steenslaggevaarlijk en verloopt over lastige, zeer smalle rotspaden (enkele klauterstukken, een enkele keer touw als extra steun, meestal niets) waar je geen hoogtevrees moet hebben. Moeilijk, 3 uur, 7 km, 200 m stijgen en dalen.

Kaarten en gidsen

– Kaarten: Sérkort 8, Akureyri-Mývatn-Dettifoss met twee schalen, 1:120.000 voor het hele gebied en 1:50.000 voor het deel tussen Ásbyrgi en Dettifoss (waarbinnen deze hele bergwandeling valt). Uitgegeven door Mál og Menning, www.forlagid.is. Gridlijnen staan niet op deze kaart, wel gridreferenties langs de zijkant. Wie wat aan zijn GPS wil hebben, doet er goed aan om via de Duitse site www.ourfootprints.de de gratis open-source kaart van IJsland te downloaden, hierop staat de route van deze dagtocht bijna geheel aangegeven. Daarnaast is het routekaartje van het nationale park zelf een aanrader, “Jökulsárgljúfur National Park Map”, ter plaatse te koop bij het informatiecentrum voor een paar euro; de diverse gemarkeerde wandelingen staan erop, verder geen gridreferenties.

Er is ook een gratis kaartje van Útivist, nummer 3; het beslaat een groot gebied tussen Húsavík en Ásbyrgi en heeft ingetekende wandelroutes (deze hele tocht staat erop) en een wat simpel maar zeer helder kaartbeeld met duidelijke gridlijnen; dit kaartje is meestal bij benzinestations verkrijgbaar, ook bij het informatiecentrum.

– Gidsen: ‘Bergtochten op IJsland’ van Jolanda Linschooten, uitgave Dominicus Adventure, nieuw te verschijnen vanaf juni 2014.

Adressen en sites

– Toeristenbureaus ter plekke: www.visitakureyri.is en www.vatnajokulsthjodgardur.is.
– Verkeersbureau van het betreffende land: www.visiticeland.com
– Weerbericht: www.vedur.is (ook in engels) of T 9020600 / www.belingur.is / www.safetravel.is (ook voor wegcondities).
– Overige relevante sites: www.nat.is. www.fi.is. www.mountainguide.is. www.safetravel.is.
– Er is een handige 112-iceland app, te downloaden voor Android en Iphone; deze app is te gebruiken in geval van nood, bij een ongeluk of als iemand zoek geraakt is; je kunt via deze app je route laten zien zodat je gevonden kan worden! Kijk op www.safetravel.is bij telecommunication voor instructies hoe deze app te downloaden.