icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right
Image
Fietsen aan de maas
Routes

De Maasfietsroute van bron tot monding

  • 09 februari 2017
  • Door: Marjolein van Rotterdam
  • Fotografie: Marjolein van Rotterdam

Een grote rivier volgen van de bron tot de monding heeft iets magisch. Alsof je je pasgeboren spruit in een paar weken ziet groeien van bébé tot volwassen vent (of vrouw). Routes langs rivieren zijn dan ook populair. Vooral fietsroutes. Een gloednieuwe rivierenroute is de Maasfietsroute/La Meuse à Vélo. De route begint in het oude stadje Langres, en eindigt zo’n duizend kilometer verderop in Hoek van Holland. Op het uiterste puntje Maasoever waar het rivierwater al met het zeewater mengt en je begeleid wordt door zeehonden!

Korte feiten

Over de Maasfietsroute

  • Landen: Frankrijk, België, Nederland
  • Afstand: 1050 km, van Langres naar Hoek van Holland
  • Zwaarte: Eenvoudig
  • Navigeren: Markering, routegids, tracks.
  • Overnachten: Campings, B&B's, hotels.
  • Naar het gebied toe: Trein of auto.
  • Beste tijd: mei t/m september. 

Image
Maas FR1-0159
Image
Maas FR1-0761

Over de streek

De Maasfietsroute (of EV-19) is 1050 km lang en slingert door Frankrijk, België en Nederland. In Frankrijk begint de route op het plateau van Langres, 30 kilometer vóór de oorsprong van de Maas. Dan rijd je richting bron, door een kalm golvend landschap met slaperige dorpen. Vaak fiets je niet direct aan de oever, maar iets landinwaarts, waardoor het elke keer een verrassing is als de Maas weer opduikt. Steeds weer word je herinnerd aan de geschiedenis van Europa. In het land van Jeanne d’Arc, en zeker ook in Verdun – de stad van de Eerste Wereldoorlog. De Franse Ardennen sluiten het Franse deel af, bij Givet ga je de grens over.

In België rijd je juist wel dicht op de rivier, achtereenvolgens kom je door de Ardennen, Dinant, Namen en het industriële gebied rond Luik. De Maas is ineens een transportrivier voor de scheepvaart. In Nederland slingert de route weer van de rivier af. Tussen Maastricht en Mook rijd je door het Zuid-Limburgse heuvellandschap, dan volgen de Maasplassen bij Roermond en het Noord-Limburgse Maasheggenlandschap. Vanaf Mook fiets je vooral door oer-Hollandse landschappen met rivierdijken en uiterwaarden, steek je rivieren over pontjes - vaste prik: in de buurt staat een leugenbankje - , doe je vestingstadjes aan en ontdek je nieuwe natuurgebieden. Tussen de Biesbosch en Vlaardingen kun je kiezen voor de variant via de Oude Maas of via de Nieuwe Maas (door Rotjeknor).

Image
Maas FR1-0537C
Image
Maas FR2+Bel-2467 TEST

Over de Maasfietsroute

De Maasfietsroute begint in Langres, een stad op 30 km van de oorsprong van de Maas en met een TGV station. Handig, want de Maasfietsroute was bij de ontwikkeling al voorbestemd om een Eurovélo-route te worden, een erkende Europese fietsroute. Dat is gelukt, de Maasroute gaat door het leven als Eurovélo 19. De route is 1050 km lang (minimaal 1000 km is een van de voorwaarden) en voert over veilige, rustige wegen en autovrije fietspaden.

Image
Maas FR1-0792
Image
Maas FR1-0356

Zwaarte en moeilijkheidsgraad van de Maasfietsroute

Volg je de officiële etappe-indeling (zie onderaan) dan is de Maasfietsroute een lichte route die ook geschikt is voor gezinnen met kinderen. Naar wens kun je de route zwaarder maken door etappes aan elkaar te knopen. Op Pad fietste ongeveer drie etappes per dag. De route kent geen technische moeilijkheden. Om de complete route (1050 km) te volbrengen is enig doorzettingsvermogen nodig, maar dankzij de grote afwisseling is dat eigenlijk nooit zwaar.

Image
Maas FR2+BEL-2838

Fietsgids Maasfietsroute

Bij Benjaminse Uitgeverij verscheen in 2018 de fietsgids De Internationale Maasroute, van Maastricht naar Langres en via Saone en Moezel naar Nancy/Metz. Ringband. 

Image
Maas FR1-0787

Bewegwijzering en gps-tracks

Navigeren over de Maasfietsroute is eenvoudig. De route is bewegwijzerd, er zijn gidsjes met routebeschrijvingen en je kunt de gps-tracks downloaden.

Frankrijk

België

Nederland

In Nederland volgt de Maasroute de LF routes 3 en 12.

Download de routes

Naar het gebied toe

Met de trein: Utrecht CS - Langres is ongeveer 8 uur reistijd, inclusief overstap in Parijs van Gare du Nord naar Gare de l’Est. Voor treintijden, tarieven, fietsvervoer etc kun je informeren bij Deutsche Bahn of de Treinreiswinkel.

 

Image
Maas FR2+Bel-2763

Overnachten langs de Maasfietsroute

Zes topadressen onderweg:

  • Hôtel de l'Europe, 25 Rue Diderot, 52200 Langres, Tel : + 33 (0)3 25 87 10 88. Een ouderwets klantvriendelijk klein maar onberispelijk schoon hotel (vers bloemetjesbehang!) met een uitstekend restaurant bovendien.
  • In een mooi klein plaatsje aan de Maas word je gezellig onthaald in Hôtel restaurant Le Saint-Hubert, 47, grande rue, 08170 Haybes, Tél. : +33 3 24 41 11 38.
  • Voor een luxueuze break kun je kiezen voor een nachtje kasteel. Het fraaie kasteel van Montheirons is tegenwoordig een 4* hotel. Bekijk Château des Monthairons snel.
  • B&B Pelgrimshoes Genooyerhof, een fraai verbouwde B&B in Venlo. Net buiten het centrum en vlakbij de Maas. Van oudsher is de kapel van Genooy, die ernaast ligt, een plek waar bedevaartgangers graag komen. Aan de brandende kaarsen zie je dat het een veel bezochte plek is. De Venlonaren roepen er de hulp van Maria aan, "Os leef vruuwke van Genoeje”. De achternaam van de eigenares: Maas!
  • Onderweg één nachtje in een klooster. Dat kan in het Emmausklooster 'bij de Kapucijnen' in Velp. Eenvoudige kamers met douche, het toilet is op de gang. Maar er is een schommelstoel en een transistorradio. Het ontbijt wordt volgens het kloosterritme geserveerd. Als je van de avondmaaltijd ( brood ) gebruik wilt maken, dan is het handig dit van te voren en tijdig te melden. Dat kan op telefoonnummer: 0486-477642.
  • Hip en verantwoord slapen kun je in het Wikkelhouse van Stay okay Dordrecht in de Biesbosch. Dit is een lodge gemaakt van gerecycled karton.
Image
Maas NL3a -1268
Image
Maas NL3-1116

Bekijk ons campingoverzicht:

Image
Maas FR2+Bel-2901
Image
Maas FR2+Bel-2384

Eten en drinken

Goed om rekening mee te houden: het aantal horecagelegenheden onderweg op het Franse deel van de route is minimaal. De dorpen zijn vaak uitgestorven en de cafés gesloten. Kom je in de stadjes dan is het wat anders. Maar dan ben je meestal al aan het einde van een dag. Neem dus voldoende eten en drinken mee.

  • Het lekkerst aten we in Namen. Bij Le Temps des Cerises, een klein restaurant waar een gedreven stel alles zelf doet.
  • In Langres aten we heerlijk in het hotel, Hôtel de l'Europe. Fijn centraal gelegen en met een terras voor de deur.
  • Maastricht is een stad om je op te laden. Het aantal schransadressen is gigantisch. Café Sjiek is inmiddels een klassieker. Het oudste eetcafé van de stad waar je ‘sjieke’ gerechten en wijnen in de Maastrichtse betekenis van het woord voorgezet krijgt. In de zomer met buitenterras in het historische stadspark.
  • Ook Luik grossiert in goed eten en drinken. Een typisch drankje is de Luikse koffie. Koude koffie met jenever en vanille-ijs. Je haalt ze op de zondagmarkt La Batte.
  • Goed fietsvoer: Limburgse vlaaien. Je haalt ze bij Banketbakkerij Lamers in Venlo.
  • In d’n Dorstigen Haen is een van de favoriete cafés van de Venlonaren. Het ligt centraal, aan de markt, en er wordt Venloosch alt, een lokaal bier, getapt. Ze serveren het liefst hun signature dish: een heel lekkere saté.
  • Eeterij Den Dijk in Maasdijk. Den Dijk in Maasdijk. Daar móet je als Maasfietser voor van de fiets af. Gezellig plekje. Goed voor een lunchpauze.
Image
Maas FR1-0020B

Langres

Heerlijke stad. Veel te zien. Die stadsmuren waar je op kunt fietsen maar ook een Diderotmuseum (de grote filosoof en schrijver kwam uit Langres), het Huis van de Verlichting, en een museum voor Kunst en Geschiedenis. Langres is ook handig en lekker vanwege de vele cafés, terrassen en winkels.

Image
Maas FR1-0381

Bourmont

Zeer fraai gelegen dorp op een heuvel.

Neufchâteau

Hier begint Jeanne d’Arc-land. De grote Franse heldin wordt geëerd met een standbeeld.

Domrémy-la Pucelle

Het dorp van Jeanne. Met haar geboortehuis en een museum.

Image
Maas FR1-0924

Verdun

De stad die de uitvalsbasis is voor toerisme van de eerste wereldoorlog, maar verrassend genoeg ook een mooie, gezellige stad aan de Maas, waar de oorlog ver weg lijkt.

Sedan

Een Middeleeuwse stad, met dito kasteel, het grootste van Europa. Een keer per jaar (in mei) gaat de stad terug naar het verleden: dan is er een Middeleeuwen festival.

Rocroy

Heb je veel tijd, dan kun je een ommetje doen naar deze vestingstad, volmaakt stervormig.

Image
Maas FR2+Bel-2485

Charleville-Mézières

Onze favoriet in Noord-Frankrijk. Eigenlijk twee steden. Je gaat erheen voor Charleville, de stad van Charles de Gonzague. In 1606 stichtte hij zijn eigen stad.Hij wilde dat zijn stad op Parijs ging lijken. En dat lukte. Charleville is een toonbeeld van elegantie met een van de mooiste pleinen van Europa. Place Ducale moest lijken op het Place des Vosges. Misschien heeft het dat Parijse plein wel overtreffen.

Namen / Namur

Namen is de hoofdstad van Wallonië, gelegen waar Maas en Samber samenkomen en beroemd om zijn architectuur. Het begint allemaal met de Citadel. 

Luik

Wat een enorm gezellige stad is Luik tegenwoordig! Vanuit de trieste omgeving van het vervallen industriële erfgoed voor de stad rijd je plotseling op een geweldige onthaalstrook langs de Maas. Museumeiland bovarie, mensen op het gras, Parijse sfeer. Binnen loopt de expo En Plein Air, buiten brengen de mensen de dejeuner sur l'herbe in de praktijk. Een stad om een nachtje extra te blijven!

Maastricht

Nederlands meest Bourgondische stad ontstond al rond 50 na Christus bij een brug over de Maas als de Romeinse verdedigingsplaats Trajectum ad Mosam. Heerlijk om hier een dagje te blijven! De musea, terrassen en winkels schreeuwen er bijna om.

Maasplassen

Tussen Asselt en Roosteren is vanaf ongeveer 1930 de wijde omgeving van de Maas geleidelijk veranderd in een gatenkaas. Door zand- en grindwinning ontstonden vele, telkens uitdijende plassen. De plassen zijn tegenwoordig een populair watersport- en recreatiegebied.

Image
Maas NL2-3651

Kasteeltuin Arcen

Dit 32 ha grote park biedt ruim 15 verschillende tuinen met vele vijverpartijen en watervallen. Het terrein is verdeeld in thematische onderdelen, gerelateerd aan tuinen, natuur en cultuur. Het kasteel op het landgoed stamt uit de 17e eeuw en is halverwege de jaren tachtig gerestaureerd.

Maasheggen

De eeuwenoude heggen dienden als perceelscheiding, leverden hout voor gereedschap en remden bij overstromingen het water af zodat het vruchtbare slib beter bezonk. De uitvinding van het prikkeldraad maakte de heggen voor de landbouw overbodig, maar hier zijn ze gelukkig behouden.

Grave

Vriendelijk stadje met kromme straten. Ze zijn bewust zo aangelegd met het oog op de verdediging van de stad. De kromme straten maakten beschietingen lastiger.

Image
Maas NL3 -6739B

Vestingdriehoek

Samen met Gorinchem en Slot Loevestein vormt Woudrichem de zogenaamde Vestingdriehoek op de kruising van Waal, Afgedamde Maas en Merwede. De oude vestingwallen zijn nog vrijwel ongeschonden. Van de vijf stadspoorten is echter alleen de Gevangenpoort over.

Biesbosch

Nationaal Park De Biesbosch staat op de lijst van beschermde natuurgebieden. Er is veel aan gesleuteld de laatste tijd. Nieuwe fietspaden!

Image
rotterdam mvr-2287

Dordrecht, Kinderdijk, Rotterdam

Drie iconen op de Nieuwe Maas-variant. De historische (binnen)havens van Dordrecht, de wereldberoemde molens van Kinderdijk en Rotterdam, met zijn havens, en Manhattan aan de Maas-skyline.

Maassluis

Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis. Hoekie om, Gekkenhuis. Maassluis heeft de reputatie niet, maar is een mooi oud stadje. De sfeer van de oude vissersplaats is vooral rond de oude haven goed behouden.

Hoek van Holland

Op de Hoekse pier zitten vissers. ‘Zaggie ‘m?’, zegt er één. ‘Dat speklappie van een zeehond? Je ziet ze hier steeds vaker!’ We stappen af en verdorie, we zien de zeehond ook! Ons speklappie blijkt geen uitzondering te zijn. In de Nieuwe Waterweg zijn ze volgens het Bureau Stadsnatuur Rotterdam zelfs vrij gewoon aan het worden: ‘Het Papegaaienbekeiland in de Nieuwe Waterweg wordt door zeehonden gebruikt als rustplaats, en geregeld worden hier tot tientallen dieren gezien.’

Adressen en websites

 

Image
Maas NL3a -1412
Image
Maas NL2-3728
Image
Maas NL2-3698

Maasfietsroute van land tot land

Frankrijk, 4,5 dagen, 400 km.

Rust. Ruimte. Verlatenheid. En veel natuur. Op één dag zien we zeker vijftig buizerds. En een vos. En een groep reeën. Graanvelden met strepen op glooiende hellingen. De route waaiert wat om de rivier heen. Leuk dat je de Maas, die je hierdoor vooral tegenkomt als je hem oversteekt, ziet groeien. En ook dat het zo’n romantische rivier is! Met zandoevers, overhangend struweel, eilandjes, jonge vissertjes op kiezelpier, ondiep maar glashelder water, en veel vissen. Er zijn voie verdes bij (vrijliggende fietsen) die speciaal voor de Meuse à Vélo zijn aangelegd. Hoogtepunten: Langres en Verdun. In Verdun móet je even van de route af om de slagvelden en graven te bekijken. Maar ook de stad zelf is niet te missen. Opvallend gezellige stad!

België, 1,5 dag, 125 km.

In België verandert er iets. Het wordt drukker, industriëler en vlakker. De route is een oude route, en loopt dicht langs de rivier. Door de Ardennen ga je, met hoge rotsen aan de oevers. Je snapt er het gevoel dat George Sand had: ‘Die hoge beboste kliffen, vreemd solide en compact, zijn als een onverbiddelijk lot dat de rivier duwt en verdraait de rivier, zonder kans op ontsnapping.’ Je denkt aan de verhalen mythes en legenden die zich hier afspelen. De Vier Heemskinderen, de Dames van de Maas, het Duivelskasteel bij Monthermé. Voor Luik wordt het ineens lelijk. Of vies. Of armoedig. Of triest. In Seraing lijkt wel iedereen werkloos te zijn. Overal op straat zitten tandeloze mensen met in geen jaren gewassen haren. Gebouwen zijn vervallen. Fabrieken staan leeg. Het contrast met de stad zelf kan bijna niet groter.
Hoogtepunten: Namen en Luik.

Nederland. 5 dagen, 500 km.
Weer heel anders dan België en Frankrijk. Bijna meer als Frankrijk dan als België. Ook in Nederland veel mooie fietspaden, en rust en ruimte. Zodra je de grens passeert ga je weer van de rivier af. De Limburgse heuvels in. Niet voor lang. Even voorbij Maastricht fiets je er weer naast. Wat opvalt zodra de rivier weer in beeld komt: in Nederland is men zo bezig met de Maas. Net over de grens ontstaat het RivierPark Maasvallei, verderop de Maasplassen. Behalve nieuwe recreatie-, annex uitstroomgebieden zijn vooral de oude dorpen en stadjes leuk. Vooral Thorn (klein stukje om), en het vestingstadje Stevensweert. Vanaf Brabant rijd je steeds meer door een oer-Hollands landschap met uiterwaarden en dijken, koeien in de wei, was aan de lijn, dijkhuisjes aan de dijk. Na Woudrichem ben je al bijna in Dordrecht, maar van een stedelijke omgeving merk je niets. De route gaat door de Biesbosch en de Oude Maas. Pas bij Hoogvliet en de Beneluxtunnel (voor de fietsers een mooi gedicht van Jules Deelder) wordt het industriëler. Maar wel mooi industrieel. In Hoek van Holland rijden we door tot het echt niet verder kan. De pier op! Een verrassing: er  zwemmen zeehonden met ons mee!
Hoogtepunten: Maastricht, Dordrecht en de Biesbosch, en Rotterdam (als je de route door de stad neemt).

Image
Maas FR2+Bel-2885
Image
Maas NL4 -9146

Etappes volgens de officiële indeling, tussen startpunt Langres en eindpunt Hoek van Holland.

Image
MaV_Etapes