Fiets mee in vliegtuig

Een verre reis maken om bij aankomst meteen op je eigen fiets te stappen en een spannende tocht te maken. Het is fantastisch om te doen en we kunnen het iedereen aanraden. Maar als je je fiets mee wilt nemen in het vliegtuig loop je tijdens de voorbereidingen al snel tegen veel onduidelijkheden aan: wat mag, hoeveel kost het, en bij welke maatschappij? Wij zochten het voor je uit.

Maatschappijen
Het blijkt dat iedere maatschappij er zo zijn eigen beleid en regels op nahoudt waardoor je als reiziger door de bomen wellicht het bos niet meer ziet. De vliegmaatschappijen die we hebben bekeken zijn Easyjet, Transavia, Vueling, Ryanair, KLM, Aer Lingus, Alitalia, Air France, Lufthansa en British Airways. We onderzochten welke voorwaarden zij hebben voor de verpakking, wat de kosten zijn, hoe je een vliegreis voor je fiets moet boeken en wat je kan doen als blijkt dat je fiets tijdens de reis schade heeft opgelopen.

Verpakking
Bij alle maatschappijen moet de fiets verpakt worden in een fietskoffer of -doos. Ryanair, British Airways en Easyjet nemen ook genoegen met een speciale tas. De pedalen moeten gedemonteerd worden, het stuur in de lengterichting van het frame gedraaid en vaak moet het stuur ook verlaagd worden. Air France vraagt je het voorwiel te verwijderen en aan het frame te bevestigen.

Alle vliegmaatschappijen vragen ook om de bandenspanning flink te verlagen of de banden zelfs helemaal leeg te laten lopen, zo zouden er geen risico ontstaan in het geval van wisselende druk in het vliegtuig. Technisch gezien is het grote flauwekul om fietsbanden leeg te laten lopen. Doe het maar, ga niet in discussie met de baliemedewerkster en zorg dat je bij aankomst een werkend pompje bij de hand hebt. Het is verstandig om eventuele losse of scherpe onderdelen in plastic of karton te wikkelen, zo heb je meer zekerheid dat deze niet beschadigd raken.

Vueling en Lufthansa pakken het anders aan. Bij Lufthansa hoef je je fiets helemaal niet te verpakken, daar kun je hem zonder poespas inchecken. Bij hen geldt: een doos mag, maar hoeft niet. Vueling maakt het je lastig, na drie keer bellen krijgen we drie verschillende verhalen: wel een doos, geen doos, wel het voorwiel verwijderen en de volgende keer juist niet. Ze hebben geen duidelijke regelgeving over het verpakken van fietsen, wees hierop voorbereid.

Tip: Op Schiphol Airport kun je voor €20,- een doos kopen om je fiets in te vervoeren. Zo’n doos is 170 x 23 x 100 cm groot en weegt 4,5 kilo. Ze zijn verkrijgbaar bij de KLM-balie, helaas kunnen daar alleen KLM-passagiers een doos kopen. Reizigers die niet met KLM vliegen moeten naar de kelder van de luchthaven om een doos te kopen. Handiger is om zelf een gratis doos bij de plaatselijke fietsenmaker te halen, die opgevouwen mee te nemen en daar op de luchthaven je fiets in te verpakken. Zorg dan ook voor een rol tape om de doos mee af te sluiten. Denk er ook aan dat je gereedschap bij de hand hebt, maar pas op. Stop dat terug in de hoofdbagage want deze spullen mogen niet in de handbagage.

Speciale eisen
Per maatschappij worden er diverse eisen gesteld aan de eigenschappen van je fiets. Zo accepteert Transavia geen fietspompen die werken op CO2-patronen. KLM, Air France en British Airways accepteren geen elektrische fietsen, maar wel tandems. Ryanair en Alitalia nemen helemaal geen elektrische fietsen of tandems mee.

Boeken
Geef zo vroeg mogelijk aan dat je een fiets meeneemt. Soms is het namelijk nodig om vooraf toestemming te hebben om je fiets in te checken en vaak is het verstandig na te vragen of er wel ruimte is aan boord voor je tweewieler. EasyJet is hierbij het meest coulant: tot een uur voor vertrek kun je onaangekondigd fietsen inchecken, dit is wel duurder dan vooraf aangeven dat je fiets mee gaat.
Er kunnen vaak slechts een beperkt aantal fietsen per vlucht vervoerd worden, waarbij de aantallen sterk uiteen lopen. Zo kan Aer Lingus per vlucht maximaal tien fietsen meenemen (bij regionale vluchten kan dit variëren) en kunnen er op sommige vluchten van Alitalia helemaal geen fietsen aan boord.

Schade
Je fiets meenemen blijkt al een hele onderneming te zijn, maar wat als je hem beschadigd terugkrijgt? Maatschappijen dekken zich stevig in met uitgebreide algemene voorwaarden, ingewikkelde regels en juridische taal waardoor je als reiziger al snel niet meer weet wat nou eigenlijk je rechten en plichten zijn.

Iedere maatschappij geeft aan dat zij verantwoordelijk zijn voor schade, verlies of vernietiging van je bagage zolang die is ingecheckt. Voor kleine dingen als krassen, deukjes of vlekken nemen ze geen verantwoordelijkheid omdat dit ook kan ontstaan door ‘normaal gebruik’. Het beste is om schade direct te melden op het vliegveld, omdat bijvoorbeeld Transavia geen verantwoordelijkheid neemt als je achteraf pas aangeeft dat er iets mis is. Vaak moet je ook schriftelijk melding maken binnen zeven dagen. Zorg ervoor dat je fiets goed verpakt en beschermd is, in alle voorwaarden wordt namelijk vermeld dat de maatschappij niet aansprakelijk is als je spullen ‘ondeugdelijk’ verpakt zijn.

De vergoeding wordt uitgedrukt in ‘STR’ of ‘SDR’, dit staat voor ‘speciale trekkingsrechten’ of ‘special drawing rights’. Kort gezegd zijn dit certificaten die plaatselijk ingewisseld kunnen worden voor lokale valuta. Alle maatschappijen vergoeden schade tot 1.131 STR, wat omgerekend ongeveer €1.230,- is, afhankelijk van de wisselkoers. In veel gevallen is het mogelijk om een extra verzekering af te sluiten, of vooraf aan te geven dat je fiets meer waard is dan het aantal vastgestelde STR. In het laatste geval moet je wat bijbetalen, maar bij schade krijg je veel meer vergoed.

Checklist
Bij welke maatschappij je ook aan boord stapt, met deze checklist kom je er wel, en je fiets ook!
o Bel de vliegmaatschappij tijdens of kort na het boeken van je vlucht om te melden dat je een fiets meeneemt. Zorg dat je tijdens het gesprek de afmetingen, het gewicht en bijzondere eigenschappen (e.g. hydraulische remmen of elektrische fiets) bij de hand hebt zodat je die kunt doorgeven en meteen weet of je aan de voorwaarden voldoet.
o Bedenk of je je fiets extra wil verzekeren tegen schade, verlies of vernietiging tijdens de vliegreis.
o Zorg ervoor dat alle onderdelen van je fiets goed beschermd zijn tegen beschadigingen en wees er zeker van dat hij verpakt is volgens de voorwaarden van de vliegmaatschappij.
o Controleer na aankomst op de luchthaven of je fiets in orde is. Meld het direct als er schade is.

Kosten
Het kostenplaatje kan per maatschappij enorm verschillen. Bij de één is er sprake van een vaste prijs, de ander hanteert een tarief dat per bestemming of zone verschilt. Hieronder een overzicht:

MAATSCHAPPIJ

VASTE PRIJS ZONEPRIJS BIJBETALEN PER KILO BIJZONDERHEDEN
Aer Lingus €40,- Nee vanaf 15 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief op vluchten tussen Ierland en Noord-Amerika mag je fiets gratis mee
Air France Nee zone 1 en 2: €55,-zone 3 en 4: €100,- vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief  
Alitalia Nee Nee vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief  
British Airways Nee Nee vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief als je meer bagage hebt wordt je fiets als extra ‘tas’ gezien waarvoor je moet bijbetalen (toegestane aantal tassen afhankelijk van het type ticket)
Easyjet €35,- bij vooraf betalen, €45,- bij betaling op de luchthaven Nee vanaf 32 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief 32 kilo geldt als totaalgewicht voor al je bagage, dus niet alleen je fiets!
KLM Nee zone 1 en 2: €55,-, zone 3 en 4: €100,- vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief vanuit Europa naar de VS vliegen kost €105,- i.p.v. €100,-
Lufthansa €50,- continentaal, €100,- intercontinentaal Nee Nee (onduidelijk) vervoer van een tandem kost €100,- continentaal en €200,- intercontinentaal
Transavia €40,- Nee Nee (onduidelijk)  
Ryanair €50,- online, €60,- op de luchthaven of bij het callcenter Nee vanaf 20 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief  
Vueling €45,- Nee Nee (onduidelijk) Bij een transfer verdubbelen de kosten en betaal je dus €90,- i.p.v. €45,-

 

 

Gerelateerd

Delen

Waardering
21395
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

22 reacties op “Fiets mee in vliegtuig

  1. Voor heen- en terugvlucht (Nederland – Italië) de fiets mee geboekt. Duidelijk aangegeven is het gewicht v.d. fietsdoos met fiets zijnde 32 kg. Wat kennelijk minder belangrijk is, zijn de afmetingen v.d. dozen.
    Klopt het dat de afmeting v.d. fietsdozen minder belangrijk zijn dan de 32 kg totaalgewicht?

  2. heeft iemand ervaring met fietsvervoer met WIZZ? telefonisch krijg ik als info dat de fiets onder “sports” valt en dat dan dus ook beide wielen eraf moeten. Alles mag bij elkaar wel in een zak/fietspyama o.d.. Ik zou zelf de fiets het liefst willen vervoeren met gemonteerd achterwiel. Voorwiel eventueel wel eraf. Dan valt de fiets duidelijk binnen de maximale afmetingen van in-check bagage. Ik vraag me dus af of dit geaccepteerd wordt op het vliegveld.

  3. Bij Vueling in Brussel airport heb ik ¨geïnformeerd naar het maximaal toegelaten gewicht voor een fiets met fietsdoos. Bij een infoloket van Vueling zei men 50 kg, bij de incheckbalie zelf van Vueling zei men 30kg. Op het internet las ik op een site over fietsvervoer langs de lucht dat het maximum toegelaten gewicht bij Vueling 23 kg. was.
    Wat is het nu uiteindelijk???

  4. Een van de mooie oplossingen is de Thule fietsbox. Keurig beschermd, en super handig. Kost wel wat, maar dan weet je zeker dat de fiets beschermd en veilig over komt tijdens de vlucht.
    Ook die zijn te huren. Dat is goedkoper dan aanschaffen.

  5. Beste Rob, mocht je ooit nog eens een fietsdoos zoeken waar een trekkingfiets in moet passen, bel ons even. We hebben er altijd wel een paar staan. Reserveer wel even van te voren.
    Groet, Jan Brinkman

  6. Fijn dat er een overzicht is per maatschappij. Ik hoop echter dat iemand het antwoord heeft op de volgende vraag:

    Hoe groot zijn de fietsdozen op Weeze Airport? Als ik op een vlucht mijn fiets meeneem fiets ik graag naar het vliegveld, om dan ter plekke een doos te kopen waar de fiets in kan. Ik kan er alleen niet achter komen hoe groot de dozen zijn op airport Weeze: per mail krijg ik geen antwoord.
    Het probleem zit hem voor mij in de voordrager: deze is ingewikkeld te bevestigen, dus bij voorkeur laat ik hem zitten. Er bestaan dozen waar de fiets in zijn geheel ik kan, dan is er niets aan de hand. De kleinere maat, waarbij een wiel gedemonteerd moet worden is mogelijk te klein.
    Weet iemand via u misschien het antwoord wat de afmetingen zijn van de dozen in Weeze?
    Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

  7. Tripje naar Pisa gemaakt met racefiets trek 1.5 en grootste framemaat. Na de voorwaarden op transavia gelezen te hebben en de klantenservice gebeld te hebben ben ik op de fiets naar schiphol gefietst met een rugtasje op. Hard fietsen om je vliegtuig te halen. Unieke ervaring.Vooraf gekeken naar dozen en fietskoffers etc. Vond ik geen optie en te zwaar omdat ik op de fiets naar schiphol wilde. Mijn fiets is geen dure carbon racefiets maar kost rond de 750 euro. Ik nam mee, sleutel 15 voor de pedalen, ducttape, imbussleutel voor het stuur. Heb het stuur gedraaid richting derailleur, pedalen eraf gehaald en in een plasticzakje met de sleutel 15 aan het frame getapt. Verder heb ik drie stukken bubbeltjesplastic om de remmen van het stuur en om de derailleur gedaan. Banden half leeg laten lopen en ingeleverd. Voordeel is dat de fiets kan rijden. Voor mij maar ook voor de bagage mensen dacht ik. In pisa kwam er een man met de fiets binnen rollen bij de bagagehal. Van Pisa naar Florence met de bus. De fiets ging onderin. In florence het stuur recht gezet, pedalen erop en fietsen. Geen problemen gehad. Netjes mee omgegaan door transavia en bagage. Ik moest de fiets inleveren bij Odd luggage. Wat een heerlijke ervaring. Ik sprak veel fietsers die jaloers waren. Ik vond het geweldig om light te reizen. Transavia bedankt. Ik weet niet wat de voorwaarden bij andere maatschappijen zijn maar ik zou het zo weer doen. Ik weet niet of ik het met een carbonframe zou doen maar waarom niet. Het is een gebruiksvoorwerp. Als er een doos omheen zit moeten de wielen eraf en dat zag ik niet zitten. Daarnaast krijg ik dan het idee dat de bagagemensen denken dat ze er alles mee kunnen doen. Een zichtbare racefiets vraagt wellicht om wat meer zorg bij het vervoer.

  8. Het verhaal van een doos bij de fietsenmaker doet dus blijkbaar nog steeds de rondte? Geen enkele fietsenmaker zal een doos voor je hebben waar je trekkingbike in past.

  9. Wij nemen steeds onze tandem (deelbaar) mee in 2 harde fietskoffers. Een éénmalige (stevige) investering, maar een gerust gevoel voor naar de luchthaven te vertrekken is ook wat waard.
    Het enig probleem, je kan deze grote fietskoffers niet zomaar meenemen met de fiets… De vertrek en aankomst luchthaven moet dus steeds dezelfde zijn… We proberen deze steeds achter te laten in het hotel van vertrek, maar dit lukt niet altijd. In Venetie hebben we deze 10 dagen moeten achterlaten op de luchthaven in een bagage depot 250 EURO ?!
    grtjs ROb

  10. augustus 2013. Vueling is inderdaad een drama. Op Barcelona vliegveld hebben we er 5 uur over gedaan om de fietsen naar wens van Vueling in te pakken met stukken karton en tape. Iedere medewerker had andere eisen voor het verpakken van de fietsen. Er waren wel fietsdozen op het vliegveld te koop maar niet voor Vueling reizigers. Uiteindelijk nam een vliegveldmedewerker de verantwoordelijkheid om de verpakking goed te keuren. Hij moest mee tot aan de scan omdat de verpakking onderweg steeds weer werd afgekeurd. Eenmaal langs de scan was de ellende voor ons over.

  11. Onlangs stonden wij kant en klaar met ingepakte fietsen in Weeze om met Ryanair naar Italie te gaan.
    We werden echter geweigerd.
    Onze kartonnendoos bedekte de fiets gedeeltelijk. Een deel van de wielen, het zadel en het stuur kwamen er nog ‘onderuit’.
    Volgens Weeze heeft Ryanair de regels veranderd en moet de fiets in z’n geheel in een doos ‘zitten’.
    Ons is dat niet bekend, voorheen ging het bij Ryanair zelfs met een fietshoes.

    Na een paar uur zaten we dus weer thuis. Nee, ik ga niet schelden………..maar……..

    1. Beste Paula,
      Het aantal pagina’s dat we in Op Pad tot onze beschikking hebben is beperkt. Daarom moeten we keuzes maken. De droge informatie bij het artikel Fiets mee in vliegtuig hebben we daarom op internet geplaatst, zodat er voor een reportage met mooie foto’s weer wat meer ruimte beschikbaar is.

      Nanda Raaphorst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *