Test Van Nicholas Amazon Rohloff fiets 2017

Voordelen

+ Duurzaam frame
+ Rijgedrag
+ Onderhoudsarme onderdelen
+ Gewicht

Nadelen

- Geen duurzame trapas

Eindoordeel

Van Nicholas fietsen zijn een chique verschijning. De frames hebben een lange levensduur en worden geleverd in één tint grijs: die van titanium.

In 2006 verschenen in Numansdorp de eerste Van Nicholas fietsen, genoemd naar oprichter Jan Willem Sintnicolaas. Vijf jaar later werd Van Nicholas overgenomen door de Accell Group. Sindsdien komen deze fietsen uit Heerenveen. Voor tochten met veel bagage is er de Pioneer. Lichtbepakt kan ook de Amazon ingezet worden.

Frame

Het glad gepolijste frame van de Amazon oogt chic. Titanium is zeer corrosiebestendig: het roest niet zoals staal en krijgt ook geen doffe plekken, zoals gepolijst aluminium. Titanium heeft geen laklaag nodig en behoudt een mooie zijdeglans. Qua gewicht en stijfheid zit het tussen staal en aluminium in; in sterkte en weerstand tegen vervorming is het superieur. Wel is titanium een dure grondstof en vereist de bewerking ervan veel vakmanschap. In aanschaf is een fiets met een frame van titanium niet goedkoop, maar zo’n frame gaat wel een leven lang mee, ook zonder enig onderhoud.

De Amazon heeft een voorvork van ‘carbon’, wat bij fietsen een verzamelnaam is voor allerlei soorten koolstofcomposiet, vaak nog versterkt met metaal op kwetsbare plekken. Het is oersterk zolang de carbonvezels in de juiste richting worden belast met krachten die de ontwerper heeft voorzien. Bij een onvoorziene klap uit een verkeerde hoek – zoals bij een val of tijdens transport onderin een bus – kunnen carbonvezels onherstelbaar beschadigd worden, zonder dat dit direct zichtbaar is. Hoe groot de kans is dat zoiets gebeurt, valt niet te zeggen. Het hangt ervan af hoe vaak een fiets ‘mishandeld’ wordt. De Amazon is vooral een lichte snelle fiets en niet bedoeld voor ruige tochten met veel bagage. De voorvork heeft daarom ook geen nokken voor lowriders.

Rohloffnaaf en standaard

De Rohloffnaaf met veertien versnellingen past qua duurzaamheid goed bij het frame: 100.000 kilometer haalt zo’n naaf meestal wel. Deze wordt aangedreven met een tandriem (Gates Carbon Drive). Dit is de wat minder slijtvaste CDX-versie, want Gates gaat de duurzamere CDC-versie, waarmee veel fietsers al de halve wereld zijn rondgefietst, vervangen. Ook bij Continental wordt gewerkt aan een tandriem voor de Rohloffnaaf, die echter niet uitwisselbaar zal zijn met de tandriem van Gates. In ieder geval lijkt de tandriem nog niet uitontwikkeld. Overigens kan de Amazon ook met een traditionele ketting worden geleverd. De tandriem of ketting kan worden aangespannen door de excentrische bottom bracket (Bushnell) iets te verdraaien.

Helaas is de trapas (Truvativ Stylo GXP) vanwege slecht afgedichte uitwendige lagers niet duurzaam. Een goedkopere maar betrouwbare trapas met inwendige lagers (Shimano UN55) was een betere keuze geweest, of een veel duurdere met ‘buitenboordlagers’ die wel goed afgedicht zijn (bijvoorbeeld Chris King). Wel betrouwbaar en onderhoudsarm zijn de hydraulische remmen (Magura).

Rohloff versnellingskabels

Rijgedrag

Het stuur zit aan een verstelbare stuurpen, waarmee de sportieve zithouding nog wat aangepast kan worden. De Amazon is snel en wendbaar, maar niet bedoeld voor veel bagage. Met 15 kg op de achterdrager heeft het voorwiel duidelijk beter contact met het wegdek dan met 20 kg. Deze fiets rijdt prima op asfalt, maar komt ook op wat slechtere wegen nog een heel eind. De 37 mm dikke banden en het titanium frame filteren de ergste schokken weg, maar het moet niet te gek worden. Voor grof grind, zuigende modder of rul zand is deze fiets niet bedoeld.

Conclusie Van Nicholas Amazon Rohloff

De Amazon Rohloff is een chique en onderhoudsarme fiets met een duurzaam frame. Lichtbepakt rolt de fiets snel en soepel vooruit. Zeker op asfalt, en met de juiste banden ook op niet al te slechte grindwegen.

Excentrische bottom bracket

Specificaties Van Nicholas Amazon Rohloff

Prijs: vanaf € 2743 (met derailleur); het hier beschreven model kost circa € 4650. Naafdynamo (Son) en verlichting (B+M) kost € 345 extra
Gewicht: 14,0 kg (framemaat 56 cm)
Frame: Titanium (maten 50, 52,54, 56,58 en 60 cm)
Voorvork: VNT SLX Carbon Superlite Cross
Kleur: Titaniumgrijs (blank metaal)
Balhoofd: FSA Orbit
Stuurpen: VNT Alloy 6061 adjustable
Stuur: VNT Alloy 2014 Flat
Handvatten: Ergon GP3
Banden: Schwalbe Marathon Supreme 37-622
Zadelpen: VNT Alloy
Zadel: Sella Italia
Pedalen: Shimano Combi PD-A530
Crankstel: Truvativ Stylo GXP
Bracket excenter: Bushnell
Drijfriem: Gates Carbon Drive CDX
Remmen: Magura HS33
Naaf: Rohloff met interne schakelbox
Voornaaf: VNT
Spatborden: SKS
Standaard: Esge Pletscher
Achterdrager: Tubus Logo
Velgen: Exal Ex 19
Spacers: VNT Alloy

Merk: Van Nicholas
Model: Amazon Rohloff
Prijs: € 2743 (vanafprijs met derailleur)
Website: vannicholas.com/nl

Gerelateerd

Delen

Waardering
79590
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *