Test Van Herwerden Roadmaster C, 2016

Voordelen

+ maatwerk
+ mooi afgewerkt
+ stalen frame
+ keuzemogelijkheden in afmontage
+ gewicht

Nadelen

- prijs

Eindoordeel

Snelle, lichte randonneurs met een stalen maatframe zie je niet vaak meer. Van Herwerden levert ze nog. En ze komen niet uit China.

Van Herwerden is een familiebedrijf dat al sinds 1898 bestaat en zich vanaf de jaren tachtig heeft ontwikkeld tot een speciaalzaak voor sportieve fietsen. Het is ook een van de weinige zaken waar nog vakantiefietsen met stalen maatframes worden ontworpen.

Roadmaster C bottom bracket
Bottom bracket van de Roadmaster C

Frame

De Roadmaster C is een echte randonneur: een vakantiefiets met het karakter van een racefiets. Het lugloze stalen frame is op maat gebouwd in de werkplaats van Duell in Spijkenisse. Het bestaat uit buizen van het type Dedacciai, die aan de uiteinden een dikkere wanddikte hebben dan in het midden. De boven- en onderbuis zijn niet rond, maar ovaal van vorm met afgeplatte kanten. Het resultaat is een sterk, stijf en licht stalen frame. De complete fiets die hier model staat, weegt inclusief het leren zadel nog geen 13 kilo. Met een andere afmontage (bijvoorbeeld met een  Rohloffnaaf en spatborden) kan de Roadmaster C een kilo zwaarder uitvallen.

Afmontage

Het frame is mooi afgewerkt met gladde lasnaden en goed voorzien van nokjes voor de bevestiging van kabels, bagagedrager, bidonhouders, lowriders en een fietspompje. De hier beschreven fiets is afgemonteerd met 2×11 derailleurversnellingen (Shimano Ultegra) en cantileverremmen (Avid Shorty Ultimate). Het draadloze balhoofd (Aheadtype), de beide wielnaven en de trapas hebben onderhoudsarme lagers (Chris King). Voor het balhoofd en de naven zouden minder dure lagers ook voldoen, maar de trapas is een ander verhaal. Goedkopere trapassen met externe lagers zijn niet goed afgedicht tegen vuil en vocht. Ook problematisch bij zulke ‘buitenboordlagers’ is dat ze direct vervangen moeten worden zodra de eerste tekenen van slijtage zich openbaren. Betrouwbaarder zijn trapassen met interne lagers en vierkante uiteinden. Deze zijn weliswaar iets minder licht en stijf, maar gaan wel lang mee; zoals de goedkope exemplaren van Shimano (UN 54/55), die niet uit elkaar vallen als er speling optreedt. Voor deze trapassen maakt Shimano helaas geen cranksets meer van een hoge kwaliteit. Passende crankstellen van andere merken zijn wel te krijgen. Ook met een Rohloffnaaf blijft de ‘vierkante’ trapas met interne lagers een goede keuze.De achterdrager is een roestvrijstalen Tubus Cosmo. Spatborden, standaard, slot en verlichting ontbreken, maar kunnen wel bevestigd worden.

Roadmaster C remmen
Avid Shorty Ultimate cantilever remmen

Rijgedrag

Het racestuur past uitstekend bij de Roadmaster C. De hoogte van het stuur bepaalt voor een groot deel hoe sportief of ontspannen de zithouding zal zijn. Ook dit is maatwerk en wordt van tevoren vastgesteld in overleg met de koper van de fiets.
Het rijgedrag lijkt op dat van een racefiets: de Roadmaster C trekt snel op en stuurt heel direct, ook met bagage. De relatief dikke banden (Schwalbe Almotion 40-622) en brede velgen zorgen ervoor dat deze fiets veel comfortabeler rijdt dan een echte racefiets. Niet alleen op asfalt, maar ook op grindwegen komt hij een heel eind. De Roadmaster C is een uitstekende fiets voor grammenjagers en kilometervreters. Zonodig is hij ook als pakezel inzetbaar, al zal het rijgedrag met lowriders en volle voortassen wel anders worden.
Op steile hellingen kan het lichtste verzet te zwaar blijken te zijn. Het kleinste voorblad van Shimano Ultegra heeft 34 tanden. Wie volbepakt in heuvels en bergen gaat fietsen en geen krachtpatser is, kan deze crankset beter vervangen door een crankstel met drie kettingbladen, waarvan het kleinste voorblad 22, 24 of 26 tanden heeft.

Roadmaster C stuur
3T Ergonova Pro racestuur, maatwerk. De hoogte wordt in overleg vastgesteld.

Conclusie

De Roadmaster C is een snelle, lichte en degelijke vakantiefiets die helemaal op maat gebouwd wordt. Een fijne fiets voor asfaltwegen, die met de juiste banden ook op een niet al te slechte grindweg nog goed vooruitkomt.

De specificaties

Prijs: vanaf € 2975,- (Campagnolo Athena triple) tot € 3975,- (Rohloff). De hier beschreven fiets kost € 3495,-.
Gewicht: 12,7 kg
Frame: chromo-staal (double butted Dedacciai buizen)
Balhoofd: Aheadtype met Chris King lagers
Stuurpen: 3T ARX Pro
Stuur: 3T Ergonova Pro racestuur
Voorvork: chromo-staal (met nokjes voor lowriders)
Trapas: Chris King
Crankset: Shimano Ultegra FC 6800
Pedalen: Shimano combi
Versnelling: Shimano Ultegra 3×11
Velgen: Exal SP19
Spaken:  DT Swiss
Banden: Schwalbe Marathon Almotion 622-40
Remmen: Avid Shorty Ultimate cantilever
Achterdrager: Tubus Cosmo
Zadelpen: 3T Doric Pro
Bidonhouders: Tackx (aluminium)
Kleuren: circa 25 verschillende tinten

Merk: Van Herwerden
Model: Roadmaster C
Bedrijf: Van Herweden
Website: www.vanherwerden.nl

Gerelateerd

Delen

Waardering
75884
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

4 reacties op “Test Van Herwerden Roadmaster C, 2016

  1. Beste Schlauch, Maar liefst 3 berichten met negativiteit; Heeft u de test wel goed gelezen? De Roadmaster C is een fiets die geheel naar wens wordt gebouwd. In deze uitvoering is er voor gekozen om het zadel hoger te laten staan dan het stuur, bijvoorbeeld omdat iemand lange armen heeft, of misschien de voorkeur geeft aan een meer voorover leunende houding. Maar dit is een keuze en deze wordt samen met het proffesionele personeel van Van Herwerden bepaald. Met hoogwaardige stalen buizen zijn frames te bouwen waarmee zowel comfort als stijfheid kunnen worden behaald, zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur of betrouwbaarheid. Het comfort en de grip / wegcontact kan uiteraard ook worden beînvloed door de banden. 40mm Almotion banden zijn natuurlijk geen terreinbanden, maar wel een hele fijne alround band, die wederom kan worden omgewisseld voor een band de het gebruik wellich beter past. Ik kan aanraden eens in de winkel van Van Herwerden te gaan kijken en te praten met de mensen die er werken. Het zijn mensen die hun vak verstaan en weten waar ze het over hebben.

  2. Dat deze fiets niet echt geschikt is voor niet asfalt is jammer. Hoeveel gram extra aan het frame had dit wel mogelijk gemaakt. Nu is het inderdaad een racefiets met dikkere banden.
    Deze fiets wordt gekwalificeerd als snel. Dat is niet in samenspraak met nog dikkere banden. Snel fietsen kan wel samengaan met comfortabel fietsen. Ook als er extra grammen aan het frame zitten.
    Voor het stuur had ik buiging gewenst bovenop en in de beugels.

  3. Deze fiets lijkt mij in ieder geval niet goed ontworpen. Als je kijkt naar hoe hoog het zadel staat dan geeft dat overduidelijk aan dat er iets niet klopt met de samenhang van de framematen. Ga nou niet zeggen dat het zadel toevallig te hoog stond afgesteld of dat de berijder groot was.
    Wat de hoogte van het stuur betreft in combinatie met de mogelijke zithouding dan is het zo dat je van boven naar beneden dient te rekenen. Dit betekent dat het in ieder geval mogelijk moet zijn om het stuur, zonder te veel afwijkingen met bijvoorbeeld tussenringen, op gelijke hoogte te positioneren met het zadel. Dus ook wat dit betreft een dikke onvoldoende.
    Je kunt niet zeggen dat het een randonneur is die op een racefiets lijkt en die de zithouding van een moutainbike heeft, met het stuurgedrag van een racefiets.

  4. Weinig nieuws over de voorvork. Die dient op zijn minst in ontwerp en uitvoering bij te dragen aan het comfort en rijgedrag. Het niet duidelijk of het comfort van de fiets te danken is aan de banden dan wel het frame. Het onderscheid tussen een randonneur en een racefiets is maar op twee manieren onomstotelijk vast te stellen. Een daarvan is een waarde toe te kennen aan de (berekende) stabiliteit.
    Met ovale buizen neutraliseer je trillingen waardoor je het contact met de weg verliest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *