Test Idworx Off Rohler Evo trekkingfiets, 2013

Voordelen

+ Rijgedrag
+ Sportieve zithouding
+ Afwerking
+ Onderdelen keuze

Nadelen

- Rubbertje The Plug

De Idworx Off Rohler is een van de meest geprezen trekkingfietsen aller tijden.  Hij won verschillende Op Pad tests en kreeg in 2011 een Op Pad Outdoor Award. En nu is er dan de Off Rohler Evo. Kon het dan toch nog beter?

Bekijk de video over de Idworx Off Rohler Evo

De Idworx Off Rohler Evo is een doorontwikkeling van de Off Rohler, die we al jaren kennen. Het frame en de voorvork zijn van aluminium. Alle kabels lopen buitenom door mooie op het frame gesoldeerde nokjes. Makkelijk voor het ­onderhoud en incidentele schade kan zich niet aan het zicht onttrekken. Supergoed doordacht is ook de verlichting: op kop een speciaal voor ­Idworx gemaakte Edelux+ lamp en achter een B&M lamp. De stroom wordt verzorgd door een Son naafdynamo. Het geheel is met elkaar verbonden door een solide ­kabelboom die eveneens buitenom loopt. De kabelboom is op de voorvork verbonden aan de uitvaleinden, waardoor je ­zonder stekkertjes los te halen het voorwiel eruit kunt halen. Handig bij een lekke band. Onze testfiets heeft in de stuurpen ‘The Plug’ zitten: een usb-aansluitpunt om telefoon of gps mee op te laden. Minpuntje is wel dat het rubbertje steeds loslaat, waarmee je de usb-opening ‘waterdicht’ afsluit.

Onderdelen op de Idworx Off Rohler Evo

Aan de achterkant zit natuurlijk een 14 versnellingen Rohloffnaaf. De uitvaleinden gaan recht naar beneden, waardoor ook hier het wiel eruit halen een fluitje van een cent is. Aan de kettingzijde is de achtervork deelbaar, zodat je eventueel – tegen het ­advies van Idworx in! – een riemaandrijving kunt monteren. Mooi is het roestvrij stalen voortandwiel dat speciaal door Heggemann voor Idworx is gemaakt. Leuk ­detail: het aantal tanden is oneven en dat leidt tot een regelmatige slijtage van wiel en ketting. De ketting span je met een excentrische ­bottom bracket. Voor de liefhebbers: een gesloten kettingkast is optioneel.

Rijgedrag Off Rohler Evo

Over de details kan ik nog wel even ­doorgaan, maar hoe fietst de nieuwe Evo ­eigenlijk? Stap met volle bepakking op de ­Idworx Off Rohler en je snapt meteen ­waarom hij zo goed is. De zithouding is iets sportief, maar toch ontspannen. Je kunt je hele lichaam gebruiken om ook met zware bagage de pedalen bergop rond te krijgen. Mocht je een sportievere zit ambiëren, dan kan dat: gewoon de voorbouw iets inkorten. De Evo staat op 26 inch velgen met Schwalbe Big Ben ballonbanden. Ze rollen bijzonder licht op asfalt en op klinkers zijn ze erg comfortabel. En onverhard? Geen punt. Door de breedte van de banden zak je niet snel weg in mul zand. Het bescheiden noppenprofiel biedt prima grip.
De framegeometrie is heel erg mooi uitgebalanceerd: in de rechte lijn is de Evo heel stabiel en toch gaat hij erg strak de bocht om. Tijdens het testen op een mountain­bikeroute in de Peel blijkt hoe stijf de Evo is. Mits goed vastgemaakt, wordt je bagage één met je fiets. Iedere stuurbeweging wordt direct doorgegeven aan de banden zonder dat de bagage voor vertraging zorgt. En zo kun je verschrikkelijk snel en ­trefzeker de kleinste paadjes nemen.

Prijskaartje Off Rohler Evo

De HS33 hydraulische remmen op de Evo komen van Magura. De FIRM-tech remmen zijn direct op de voorvork en de achterbrug gemonteerd: de remvertraging is uitsekend en ze zijn goed te doseren. De Darim II velgen worden speciaal voor ­Idworx gemaakt en zijn met 22 mm. extra breed. Het voordeel: je kunt met een lagere bandenspanning rijden. Handig in mul zand. En dan het antwoord op de vraag: is de Evo beter dan de gewone Off Rohler? Ja! Meer dan ooit is de Off Rohler een sportieve, comfortabele strak sturende mountainbike met dragers, spatborden en verlichting. In details is de Idworx prachtig uitgevoerd en dat daar een prijskaartje aan zit, is niet meer dan vanzelfsprekend en ­volledig gerechtvaardigd. De Off Rohler is dood, leve de Off Rohler Evo!

Specificaties Idworx Off Rohler Evo

Prijs: v.a. € 4240
Gewicht: 14,7 kg (maat 47)
Frame: 6061 T6 aluminium met RVS uitvaleinden
Versnelling: Rohloff
Remmen: Magura HS33 Firmtech
Dragers: Tubes Cargo voor en Duo achter
Andere onderdelen: Idworx by Ryde Darim II velgen, Son 28 Wide Body+ naafdynamo, Son Idworx Edelux+ koplamp, B&M achterlicht, Truvativ Stylo crank, Idworx Adjust 100 mm stuurpen, Idworx Sport stuur, SKS spatborden, Truvativ Stylo T30 zadelpen, Terry RS zadel, Ergon GP3 handvatten, Schwalbe Big Ben 26 X 2.35 banden.

Merk: Idworx
Model: Off Rohler Evo
Bedrijf: Bike Basics
Telefoonnummer bedrijf: (+49) 228 18 47 00
Website: www.idworx-bikes.com

Gerelateerd

Delen

Waardering
39735
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

7 reacties op “Test Idworx Off Rohler Evo trekkingfiets, 2013

  1. Een belt ready fiets die getest word met een ketting ?
    Dan heeft Op Pad niet echt begrepen waar EVO voor staat..
    Gemiste kans en onnozele test !

    1. Beste Ruud,
      Idworx staat niet achter belt af fabriek, maar ziet ergens dus wl de wens van klanten om met een belt te rijden. En dat begrijp ik best. Gr Gijs

  2. @Ronald: Om kabels door het frame te voeren moet je gaten in het frame maken waardoor water en vuil in je frame kunnen komen. Bovendien zijn gaten in het frame plekken waar het frame potentieel kan scheuren dus moet er weer meer materiaal bij en wordt het frame daarmee zwaarder.
    Mooi of niet mooi is een kwestie van smaak. Ik vind het erg mooi gemaakt met op sommige plekken drievoudige kabelgeleiders. En het is misschien juist minder kwetsbaar: de kabels zijn helemaal afgesloten van vuil en vocht.

  3. Er zijn -uit mijn hoofd- 5 verschillen.
    1. Hij is belt-ready. D.w.z. het frame is deelbaar zodat er een riem op gezet kan worden.
    2. De velgen zijn 2 mm breder waardoor hij stabieler rijdt bij een lagere bandenspanning.
    3. De SON naafdynamo maakt direct contact met de voorvork, dus je hebt geen stekkertjes meer nodig
    4. Het beugeltje van de SON koplamp is iets langer waardoor hij beter voor het voorwiel schijnt.
    5. Er kan een kettingkast op. Die kettingkast past overigens niet op de ‘oude’ Off Rohler, want het betreft een aanpassing in het frame.

    Oh ja, donderdagavond 11 april geeft Gerrit bij ons in de winkel (De Vakantiefietser) zijn jaarlijkse lezing. Voor ons erg inspirerend. Dus meld je aan zou ik zeggen!

  4. Ik vind die hele kabelboom dus waardeloos. De reden dat Idworx een naafdynamo heeft is voornamelijk dat de Duitse wetgeving een dynamo voor verlichting vereist.
    Dan ook nog de hele kabelboom buitenom is kwetsbaar en niet fraai.
    Beter was het om een frame te maken waar de kabels doorheen lopen en helemaal geen naafdynamo toe te passen maar losse verlichting op batterijen die lang meegaan. Bijkomend voordeel is het lagere gewicht en lagere weerstand.

    Verder is het natuurlijk een kwalitatief hoogwaardige fiets.

  5. Beste Gijs,
    Mooi artikel, fijn om weer te horen dat ‘t zo mooie fiets is. Ik heb (gelukkig!) ook een Off Rohler sinds 2008. Als ik jouw ‘stukje’ goed gelezen heb, dan is het mij niet duidelijk geworden wat nou het verschil is met de ‘gewone’ Off Rohler die ook nog leverbaar is (… en naar dat verschil ben ik nou net zo nieuwsgierig….). Wellicht kun jij dat toelichten? (Oppad heeft een paar jaar geleden immers ook de oorspronkelijk Off Rohler besproken). Groeten,
    Alexander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *