Test Frog Hybride kinderfiets

Voordelen

+ Gewicht
+ Prijs
+ Maatreeks
+ Veelzijdigheid

Nadelen

- Niet voor in de bergen
- Lak mag beter

Wat nou als je ouders graag op fietsvakantie willen, hoe ga jij dan mee? Of voor de volwassen: hoe gaat je kind mee op fietsvakantie? Nou, niet op een schoolfiets en ook niet op een afgetrapte mountainbike. Nee, op een speciale trekkingfiets voor kinderen.

Bekijk de video over de Frog Hybride kinderfiets


> Bekijk meer video’s op: oppad.nl/video

Kinderfiets voor een fietsvakantie

De hier geteste fiets is zo’n kindertrekkingfiets: de Frog Hybride. Met hybride bedoelen ze bij Frog dat je met een fiets meer kan doen: met crossbanden is de Frog een mountainbike, met wegbanden is hij een sportieve fiets en….met spatborden, verlichting en bagagedrager een trekkingfiets. Maarrrrrr… Waarom een Frog?

Lichtgewicht

In de eerste plaats vanwege het lage gewicht, want voor een kinderfiets zijn ze behoorlijk licht. En dat komt doordat het frame is gemaakt van aluminium. En minder gewicht betekent dat je minder energie nodig hebt om bijvoorbeeld een berg op te fietsen. Ook is de maat belangrijk. De Frog Hybride is te koop vanaf maat 43 en gaat in zeven stappen omhoog tot 73 cm binnenbeenlengte. En dat past weer bij leeftijden van 3 tot 14 jaar. De grootste fiets heeft 26 inch wielen – dezelfde maat als veel oudere mountainbikes voor grote mensen – en de kleinere fietsen hebben 14, 16, 20 of 24 inch wielen.

Welke framemaat?

En hoe weet je nou welke maat je moet hebben? Nou je pakt een boek en centimeter en vraag pap of mam om te helpen. Ga tegen een muur staan, stop het boek tussen je benen en laat je vader of moeder de hoogte van de grond tot de bovenkant van het boek opmeten.

Rijgedrag en zithouding

Maar hoe fietst een Frog nou? De zithouding is lekker sportief: je zit nogal naar voren gebogen. Heel anders dan op een schoolfiets waar je rechtop op zit. Ik heb dat sportieve helemaal niet vervelend gevonden. Op een gewone geasfalteerde weg kan je lekker lang doorfietsen. Op bospaadjes – als je een beetje gaat mountainbiken – is een wat kortere stuurpen eigenlijk beter. En laat Frog dat nou net veranderen bij de nieuwe modellen.

De zithouding is lekker sportief: je zit nogal naar voren gebogen.
De zithouding is lekker sportief: je zit nogal naar voren gebogen.

Zeven versnellingen en handremmen

En Frog verandert wel meer. De hier geteste fiets heeft zeven versnellingen en een draaihendel om van versnelling te veranderen. Ik vind dit prima werken, maar op nieuwe fietsen zet Frog een schakelaar zoals je die op mountainbikes ziet. De zeven versnellingen zijn prima voor een vakantie in Nederland. De heuvels op de Veluwe kom je prima op. Maar ik denk dat als je naar het buitenland gaat voor een tocht met grotere heuvels dit dan niet de perfecte fiets is. Want dan heb je eigenlijk meer versnellingen nodig. En ook die komt er: de nieuwe Frogs hebben er acht! Wat niet verandert zijn de remmen. De velgremmen doen het prima maar je moet niet vergeten dat je geen terugtraprem hebt!

Bagagedragers, spatborden en verlichting

Zoals al eerder geschreven: met een Frog heb je eigenlijk drie fietsen, maar als je er mee op vakantie wilt, moet je er zelf, of je vader of moeder – of natuurlijk de fietsenmaker – wel even een bagagedrager, verlichting en spatborden op schroeven. En natuurlijk een fietscomputer! Anders zegt je vader weer dat het nog maar een klein stukje is terwijl je zo weer tien kilometer verder bent!
De bagagedrager komt eigenlijk van een volwassen fiets. Ik gebruik een paar voortassen voor volwassen als achter tassen. En met twee voortassen kan je nogal altijd 25 pakken melk meenemen. Wel een beetje zwaar, liever mijn slaapzak en wat kleding.

Minpuntjes

Zijn er dan dingen niet goed aan de fiets? Nou, na een kort stukje fietsen zaten er al putjes in de lak op de achtervork. Dit komt doordat de ketting er tegen aan slaat als je bijvoorbeeld van de stoep af fietst. We hebben hier zelf een beschermer om heen gedaan. Maar ondanks dit minpuntje vind ik het wel een hele goede fiets.

Waar voor je geld

De kleinste Frog Hybride kost € 260 en de grootste € 390. Mijn vader noemt dat ‘waar voor je geld’. Maar als je er dan nog spatborden, verlichting en een bagagedrager op zet is hij natuurlijk wat duurder. En wat ook wel leuk is aan de Frogs: mijn buurjongens vinden ze stoer en willen er voortdurend op fietsen! Best jammer dat het testfietsen zijn, want deze moet weer terug naar de fabrikant.

De zeven versnellingen zijn prima voor een vakantie in Nederland.
De zeven versnellingen zijn prima voor een vakantie in Nederland.

Specificaties Frog Hybride

Prijs: v.a. € 260
Gewicht: 10 kg (maat 69)
Frame: aluminium
Versnelling: RD-M310 achterderailleur
Remmen: Tektro V-brakes
De rest: Aluminium 26” 1.5 velgen, Shimano CS-HG200-8 11/32 T cassette, reflectoren voor en achter, losse kunstsof spatborden standaard meegeleverd (niet op foto), beschermstickers achtervrug en frame, bel, Frog bikes handvatten, zadelpen, stuurpen en stuur, Kenda 26”x 1.5”hybride banden.

Merk: Frog
Model: Hybride 62 & 69
Website: www.frogbikes.com

Gerelateerd

Delen

Waardering
61582
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *