Test Batavus Zonar Fiets 2016

Voordelen

+ sublieme rijeigenschappen
+ afwerking
+ lakwerk
+ gewicht
+ slot

Nadelen

- stuurt ietwat nerveus

Eindoordeel

Conclusie

Degelijke fiets met sublieme rijeigenschappen.

Testresultaten

Deze Fiets van het Jaar 2015 heeft weinig toeters en bellen, hij oogt degelijk en eigentijds. De Batavus Zonar moet het vooral hebben van zijn prima rijeigenschappen. De fiets loopt heerlijk licht en er zit veel gang in. Door het relatief smalle stuur en de ietwat iele handvatten stuurt de fiets een tikkeltje nerveus, maar dat is dan ook het enige minpuntje. Verder niets dan lof voor deze lichte allrounder, want de Zonar is niet alleen prima inzetbaar voor korte fietsvakanties, ook voor woon-werk verkeer leent de fiets zich prima. De afwerking van de fiets staat op een hoog niveau, opvallend is het strakke lakwerk en de mooie bekabeling.

Specificaties

Frame: aluminium
Voorvork: ongeveerd, carbon
Versnellingen: 30, Shimano Deore derailleur
Remmen: Shimano V-brakes
Banden: Vredestein
Zadel: Selle Royal
Slot: AXA ringslot
Achterdrager: Batavus Aerflow
Verlichting: batterij
Gewicht: 14,6 kg
Prijs: € 1099,-

Merk: Batavus
Model: Zonar
Website: www.batavus.nl

Gerelateerd

Delen

Waardering
73979
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

6 reacties op “Test Batavus Zonar Fiets 2016

      1. De jury heeft blijkbaar niet goed opgelet.
        Het ontbreken van een koervast stuurgedrag maakt al deze fietsen ongeschikt voor ouderen.

  1. Zoals redacteur schrijft is Batavus, in vergelijking met de andere fietsen in deze test, er redelijk in geslaagd, een fiets te maken met rijeigenschappen. Anders gezegd heeft het geresulteerd in meer snelheid, daar waar het bij een fiets om te doen is, door de samenstelling van bijvoorbeeld de componenten hieraan ondergeschikt te maken.
    Indien bij de ontwikkeling van de fiets, zoals ik al eerder beschreef, het stuurgedrag ondergeschikt was gemaakt aan de stabiliteit, beter nog -deel van de stabiliteit-, dan was de fiets nog sneller geweest. Bovendien had dan vastgesteld kunnen worden in hoeverre de samenstelling van de fiets nog verbeterd had kunnen worden ten dienste van de snelheid. Tot nu toe dus samengevat twee keer snelheidsverlies, lees rijeigenschappen, doordat het ontwerp anders aangepakt had kunnen worden.

  2. Deze fiets zou de titel ‘Fiets van het jaar 2015’ inderdaad verdienen als het stuurgedrag inderdaad bij de ontwikkeling van de fiets was meegenomen. Dit heeft natuurlijk helemaal niets van doen met de breedte van het stuur. Je kunt eenvoudigweg niet met losse handen rijden, de fiets is niet koersvast. Zoals bijna alle fietsen !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *