Test Avaghon X-29 bikepacking fiets

Voordelen

+ Rij-eigenschappen
+ Remmen
+ Voorvork met remote lockout
+ Zitpositie

Nadelen

– (Nog) wat zwaar

Het merk Avaghon bestaat al jaren en heeft een goede naam als het gaat om trekkingfietsen. Hip was het merk echter nooit. De Avaghon X-29 bikepacking fiets brengt daar verandering in.

Bekijk onze video van de Avaghon X-29


> Bekijk meer video’s op: oppad.nl/video

Zo licht mogelijk meerdaagse tochten fietsen

De Avaghon X-29 is een fiets speciaal ­gemaakt voor ‘Bikepacking’. Bij bikepacking tover je een mountainbike om tot licht­gewicht alleskunner om met minimale bagage zo licht mogelijk meerdaagse tochten te fietsen over paden waar je met een normale vakantiefiets niet komt. De X-29 is bedacht en ontworpen door Marco de Wit, eigenaar van Bike4Travel en sinds 2011 ook van het merk Avaghon. De Wit is van huis uit scheepsingenieur en had in jaren zijn cadcam computer niet meer aangeraakt. Aangemoedigd door collega’s haalde hij in 2014 zijn ontwerpvaardigheden van stal en nu is er de Avaghon X-29.

Kruising tussen trekkingfiets en mountainbike

Ons testmodel is een prototype waar nog wat aan gaat veranderen, maar dat is het leuke van een prototype. De X-29 is een kruising tussen een trekkingfiets en een mountainbike. De noppenbanden om de 29-inch wielen en geveerde voorvork zijn duidelijk mtb. Echt trekking zijn de bagagedragers en de aandrijving: een Rohloffnaaf in het achterwiel en riemaandrijving. Terug naar de basis: het frame. De X-29 is gemaakt van staal en de buizen zijn dubbel butted en zoals het een echte Avaghon betaamd, heeft De Wit ook het karakteristieke driehoekje in het frame behouden. Bij dit prototype zitten de achterframebuizen nog met opvul­busjes aan de zitbuis vast. In de productie worden de buizen aan elkaar gelast.

De X-29 is gemaakt van staal en de buizen zijn dubbel butted. Ook het karakteristieke Avaghon-driehoekje in het frame is behouden.
De X-29 is gemaakt van staal en de buizen zijn dubbel butted.

Bagagedragers, bidons & frametas

Op het frame zitten nokjes om een achterdrager aan te bevestigen. En omdat de ­Avaghon een geveerde voorvork heeft, zit de voordrager aan het frame vast. Op die voordrager past prima een kleine tent en een compacte slaapzak. Achter heeft de X-29 een vertrouwde Tubus drager. Verder heeft het frame drie bevestigingspunten voor bidons; één op de zitbuis en twee op de onderste liggende framebuis, waarvan één aan de binnenzijde en één aan de buitenzijde. Bij bikepacking is vooral deze laatste van belang, omdat de bidons (deels) moeten verdwijnen als je het frame opvult met een frametas. Overigens is ook die Avaghon-framedriehoek nog een dingetje om rekening mee te houden, want lang niet alle frametassen zullen hierin passen.

Op de voordrager past prima een kleine tent en een compacte slaapzak.
Op de voordrager past prima een kleine tent en een compacte slaapzak.

Geometrie & rijgedrag

De geometrie van het frame is prima uitgedacht: hij heeft de sportieve houding van een vakantiefiets, maar is niet zo sportief als een marathon mountainbike. Door zijn grote wielen rolt hij gemakkelijk over hobbels, rotsjes en boomwortels. Het stuurgedrag is messcherp. Het stuur is breed, waardoor je altijd genoeg controle houdt. De remmen zijn Shimano XT’s en de remvertraging is super. In lange snelle afdalingen in de Alpen zullen de met koelribben (Ice Tech) uitgeruste remblokken hun waarde bewijzen. In Nederland is het een beetje overkill. De XT-remgrepen zijn uitstekend te verstellen en daarmee geschikt voor grote en hele kleine handen. De RockShox Reba voorvork is een goede keuze: betrouwbaar en prima eigenschappen, ook als er bagage op het stuur en de voordrager zit. Met een knop op de linker stuurhelft kun je de vering van de voorvork uitschakelen. Prima, want tijdens het fietsen is de lockout op de vork zelf niet te bereiken vanwege in de weg zittende drager met bagage.

Ook het karakteristieke Avaghon-driehoekje in het frame is behouden.
Ook het karakteristieke Avaghon-driehoekje in het frame is behouden.

Conclusie Avaghon X-29

Al met al is de Avaghon X-29 een superfiets voor mensen die met weinig bagage uitdagende meerdaagse tripjes in de bergen willen fietsen. Met 16,3 kilo is hij nog wat aan de zware kant, maar hé… het is tenslotte een prototype en er gaat volgens de bedenker nog ongeveer een kilo af.

Specificaties Avaghon X-29

Prijs: € 3.695
Gewicht: 16,3 kg (met trappers, maat M)
Frame: ChroMo staal.
Versnelling: 14-speed Rohloff en riemaandrijving.
Remmen: Shimano XT remhendels en 180 mm/180 mm schijven. Remblokken met Icelink techniek.
Voorvork: RockShox Reba, 100 mm veerweg.
De rest: Creative Stylo GXP crank, Ryde Andra 210 velgen, Shimano XT voornaaf met 15 mm steekas, Cane Creak Forty balhoofd, Tubus Logo achterdrager, Terry Fly GT zadel, Controltech One zadelpen en stuurvoorbouw, Controltech One stuur (710 mm), Ergon GP1 handvaten, Schwalbe Racing Ralph 54-622 banden.

Merk: Avaghon
Model: X-29
Bedrijf: Avaghon
Telefoonnummer bedrijf: (010) 4626 909
Website: www.avaghon.nl

Gerelateerd

Delen

Waardering
64250
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

4 reacties op “Test Avaghon X-29 bikepacking fiets

  1. Beste OpPad.nl,

    Ik zou graag willen weten welke Vaude tassen onder andere in deze test gebruikt zijn.
    Wat is de naam van dit model/kleur?

    Groeten,

  2. @Luc, de bikepacking karakterisering zal wel gebaseerd zijn op het ontbreken van spatborden, bel en standaard. Inderdaad is dat het ietwat opruimen van de definities 😉

    Slauch, ga je nu met droge ogen beweren dat een mountainbike niet een sportieve zit kan hebben omdat er geen race-stuur op zit?

    Als je frame lang genoeg is met voldoende drop kan je met een recht stuur super-sportief zitten. Zet je een race stuur hoog op een frame met een hoog balhoofd en een korte bovenbuis kan je lekker rechtop zitten.

    In bovenstaand geval zie je dat het frame vrij weinig stack heeft. Je kan wel wat dieper gaan met een spacertje minder en een langere (negatieve stuurpen), maar een echt negatieve drop wordt lastig. Je kan een kleinere maat pakken, maar dan zal de bovenbuis korter worden dus heb je weer minder reach.

    De conclusie van Op Pad klopt op dit punt dus wel.

  3. Vreemd dat deze fiets wordt voorgesteld als een fiets voor bikepacking. Bij bikepacking, ten minste zoals de Amerikanen en de Britten het bedoelen, gaat het er juist om de fiets zo smal mogelijk te maken. Dus geen achterdrager met de klassieke uitpuilende zijtassen, maar een grote frame- en zadeltas. Het bevestigen van een frametas zal door de geknikte schuine buis en het driehoekje tussen boven- en zadelbuis al niet makkelijk worden.

  4. ———–De sportieve houding van een vakantiefiets.———–
    Als we even uitgaan van de ‘eerste’ vakantiefietsers dan kun je bijvoorbeeld denken aan Frank van Rijn. We schrijven over het tijdperk van toen er eigenlijk nog geen vakantiefietsen waren. Men ging op reis met fietsen met een racestuur. Dat kon een racefietsje zijn of een fiets met een racestuur die men randonneur noemt.
    Daarmee is eigenlijk gezegd dat sportief meer te maken heeft met het stuur dan met de daadwerkelijke zithouding. Immers het sportieve, aangaande de maten van de fiets, van een racefiets was niet meer terug te vinden op de randonneur.
    Samenvattend kan op grond van bovenstaande niet zomaar geconcludeerd worden dat een fiets met een recht stuur, waar geen racestuur opzit, zomaar een sportieve zithouding kan hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *