Test Trek 8000 mountainbike, 2012

Voordelen

+ Stuurgedrag
+ Doorgroei mogelijkheden
+ Voorvork
+ Gewicht

Nadelen

- Geen remote lockout   voorvork
- Grip banden

Pak de Trek 8000 vast en je voelt meteen dat je te maken hebt met een mountainbike om op weg te racen. Op Pad onderwerpt de mountainbike aan een test.

Bekijk de video: test Trek 8000 mountainbike

Resultaten test Trek 8000
Totaalgewicht van deze hardtail: iets meer dan elf kilo. De afmontage is netjes. Het meeste komt bij Shimano vandaan: achterderailleur, naven en crank zijn allemaal Deore XT. De voorderailleur is Deore SLX, de shifters en de remmen zijn Shimano SLX en dat zien we niet zo vaak. De remvertraging van de remmen is prima en ze zijn goed te doseren. Voordeel van de remhendels is dat ze heel erg gemakkelijk te verstellen zijn, ­zodat iedere hand zijn ideale positie kan vinden.

De zithouding op de Trek 8000 is zondermeer sportief. Toch zijn de Amerikanen zo slim geweest om rekening te houden met de mountainbiker die ook oog heeft voor de omgeving. De stuurpen is relatief hoog, waardoor je als recreatieve rijder niet teveel voorover zit. Wil je een nóg sportievere zithouding, dan is het een kwestie van de voorvork iets inkorten of de vulbussen ertussenuit nemen. Ook het stuur is geschikt voor de minder sportieve mountainbiker. Het is geen echte flatbar, maar heeft een kleine verhoging, zodat je nog wat kunt spelen met je zitpositie. Het zadel is voor een op snelheid georiënteerde mountainbike iets aan de zachte kant.

Na een dag lekker stoempen blijkt de Utrechtse heuvelrug ideaal gebied voor de Trek 8000: de mountainbike voelt zich prima thuis op Nederlandse bospaden met wat hoogteverschil. Over harde, licht meanderende bospaden vliegt hij vooruit tijdens de test. De energie die je in de trappers pompt, wordt heel direct doorgegeven aan de wielen. De banden van de Trek 8000 komen van huisfabrikant Bontrager. De XR1 Experts hebben een klein noppen profiel; snel en goed op harde ondergronden, maar in los zand of modder doen ze het wat minder.

Het frame van de mountainbike is stijf en geeft veel informatie van de ondergrond terug aan de berijder. Oncomfortabel is de mountainbike echter zeker niet. De Trek 8000 heeft een volledig instelbare Fox Evolution Series 32 Float RL voorvork met 100 mm veerweg. Tijdens de test reageert de vork prima en hobbels worden keurig gladgestreken. Dankzij de lockout kun je de vering ook uitschakelen. Jammer is wel dat je hem niet vanaf het stuur kunt inschakelen.

De Trek 8000 stuurt gemakkelijk door bochten. Rakelings langs een boom scheren kan heel bewust. Niet iedere mountainbiker zal het nodig vinden of hebben, maar de Trek 8000 is echt een mountainbike waar je goed je ­rijtechniek mee kunt verbeteren.

Conclusie test Trek 8000
Concluderend is de Trek 8000 een mountainbike met een breed allround inzetgebied: van racer tot toerrijder. Hij combineert een scherp stuurgedrag met een goed gewicht. De mountainbike laat zich makkelijk aanpassen als de ervaring groeit. De mix van XT en SLX is prima, al zijn er concurrenten die voor hetzelfde geld een wat mooiere afmontage bieden.

Gewicht 11,40 kg (maat M)
Frame Alpha Platinium Aluminium
Versnelling Shimano SLX voorderailleur, Simano Deore XT achterderailleur, Shimano SLX schakelhendels
Remmen Shimano SLX met 180 mm/160 mm schijven
Voorvork Fox Evolution Series 32 Float RL, 100 mm veerweg
De rest Bontrager Mustang velgen, Bontrager Rhythm Elite zadelpen, Bontrager Race Lite Low Riser stuur, Bontrager Race Lite stuurpen en voorbouw, Bontrager Evoke 2 zadel, ­Bontrager XR1 Expert 26 x 2.2” banden

Merk: Trek
Prijs: € 1699
Bedrijf: Informatie Trek Benelux
Telefoonnummer bedrijf: (033) 450 90 40
Website: www.trekbikes.com

Gerelateerd

Delen

Waardering
23432
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *