Outdoor Award voor Van Nicholas Yukon Rohloff trekkingfiets

De Van Nicholas Yukon Rohloff heeft goud gewonnen binnen de categorie Trekkingfietsen van de Op Pad Outdoor Awards 2015. De Op Pad Outdoor Awards werden uitgereikt op vrijdag 17 april 2015.

oordeel van de jury

‘Titanium is het mooiste framemateriaal wat er is! De Yukon weegt krap 12 kilo en dat is superlicht voor een sportieve trekkingfiets. Geschikt voor reizigers die lichtgewicht op vakantie gaan. Met maximaal 20 kilo bagage op de titanium achterdrager zit de Yukon aan zijn tax; bij meer gewicht wordt hij erg ‘lichtvoetig’ aan de voorkant. Nagenoeg onderhoudsarm door de riem en Rohloff versnelling. Een fiets voor het leven.’

Omschrijving Van Nicholas Yukon Rohloff

De Yukon Rohloff met zijn titanium frame is licht, sterk, comfortabel en corrosiebestendig. Uitgevoerd met een onderhoudsvriendelijke belt-drive en een Rohloffnaaf met 14 versnellingen.

Merk: Van Nicholas
Model: Yukon Rohloff
Prijs: € 4149 (2015)
Website: www.vannicholas.com

Gerelateerd

Delen

Waardering
64510
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

8 reacties op “Outdoor Award voor Van Nicholas Yukon Rohloff trekkingfiets

  1. Op grond van de gekozen materialen schept deze fiets verwachtingen. Echter wat concept betreft vind ik het een mislukte randonneur. Afgezien van de vraag hoeveel bagage we met dit type fiets wensen mee te kunnen nemen.
    Indien ik nogmaals aan Koga een advies mag uitbrengen hoe de maatvoering van een randonneur er uit kan zien dan doe ik dit graag.

  2. Koga gaat in 2016 een nieuwe Worldtraveller Signature uitbrengen.
    Helaas lijkt het erop dat deze uitgevoerd gaat worden door de kettingspanning te verstellen bij het bracket. Met een zogenaamde excenter zoals bij de Van Nicholas. Dit betekent dus dat er geen vaste waarde is voor de zitbuishoek. Het is niet zo dat het om verwaarloosbare afstanden gaat. Juist een bepaalde waarde voor de zitbuishoek is essentieel voor een geslaagde zithouding. Het is wel zo dat als je een fiets met een ‘lange’ wielbasis hebt het lijkt alsof er niets aan de hand is.

  3. Deze fiets is verfrissend als je hem vergelijkt met dikke aluminium frames en dito banden. Het comfort is herkenbaar daar waar bij dikke fietsen slechts sprake kan zijn dat die goed ”’rollen”’.
    Je hoeft een fiets niet met van alles en nog wat uit te rusten. De fiets ziet er wat kaal uit. De bevestiging van de achterdrager heeft niet de designprijs gewonnen en het voorspatbord is in de hoofdwas geweest.
    (Er is blijkbaar een filmtestverslag, maar waarom is dit niet gekoppeld aan dit verslag ?
    Op de film is te zien dat er een framemaat te ruim is gekozen.)

  4. De Accell groep heeft destijds mijn idee ontframed om bij de maatvoering van fietsen slechts 1 waarde voor de zitbuishoek te gebruiken. Dit heeft ze toegepast bij de Koga World Traveller en de Batavus Venturo. Helaas is dit idee nog niet toegepast op andere fietsen(merken) en de hier besproken fiets. Er is dus bij het maken van de fiets geen rekening gehouden met hoe je er optimaler op kunt zitten. Mede daarom krijgt deze fiets verschillende benamingen.

  5. Er worden voor de omschrijving van deze fiets talloze benamingen gebruikt, althans niet in het verslag van Op Pad. Van race-randonneur, endurance-fiets tot fiets om mee op vakantie te gaan. Er zijn echter wel fietsen te maken die beter voldoen aan 1 van deze omschrijvingen, in plaats van aan deze mengeling. Het ””minimalistisch”” uitvoeren van een fiets betekent niet automatisch dat hij vervolgens voor alle gebruiksdoelen geschikt is. Voorts doet de maatvoering van de fiets eerder denken aan een cross(race)fiets.

  6. De lichtvoetigheid van de fiets.
    Tegenwoordig zijn de stuurlagers zo spelingsvrij dat ondanks dat het een rijstabiele fiets is het lijkt alsof het stuur niets met de rest van de fiets te maken heeft.
    Maar hier is waarschijnlijk iets anders aan de hand. Er ligt blijkbaar iets te veel gewicht op de achteras. Dit toont maar weer eens aan hoeveel het gedrag van een fiets afhangt van een kleine ‘afwijking’ van een of meerdere van de maten.
    (Daarnaast is ook Van Nicholas niet consequent in het handhaven van 1 zitbuishoekwaarde. Maar dat heeft iets minder met de gewichtsverdeling te maken dan de lengte van de achtervork, de bovenbuis of de bijdrage van de stuurbuishoek,)

  7. Hoewel het stuur al iets hoger is geplaatst lijkt het nog niet hoog genoeg.
    Dat hij lichtvoetig aan de voorkant kan worden nodigt uit tot nader commentaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *