Outdoor Award voor Batavus Zonar trekkingfiets

De Batavus Zonar heeft brons gewonnen binnen de categorie Trekkingfietsen van de Op Pad Outdoor Awards 2015. De Op Pad Outdoor Awards werden uitgereikt op vrijdag 17 april 2015.

Oordeel van de jury

‘Toegankelijk instapmodel voor beginnende vakantiefietsers. Dankzij de voor- en achterdrager geschikt voor fietstochten langs B&B’s, kampeervakanties over goede asfaltwegen en vlak tot glooiend landschap én dagelijks gebruik. Niet voor de heavy stuff.’

Omschrijving Batavus Zonar

Met de Zonar ga je op fietsvakantie naar je werk. Een sportieve fiets, zowel geschikt voor dagelijks gebruik als voor recreatieve ritten. Met vering en naafdynamo weegt hij 17 kilo en behoort daarmee tot de lichtste in zijn (prijs)klasse.

Merk: Batavus
Model: Zonar
Prijs: € 749 (2015)
Website: www.batavus.nl

Gerelateerd

Delen

Waardering
64514
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

9 reacties op “Outdoor Award voor Batavus Zonar trekkingfiets

  1. Outdoor Award???
    Ik heb deze fiets inmiddels 2 maanden. Als ik in de stad in de regen fiets (en dat komt voor als je op de fiets naar het werk gaat) zit binnen de kortste keren de halve fiets onder het zand. Op het frame, op de remmen, op de kettingkast, op de ketting en op de tandwielen. Alles kraakt en piept. Na iedere rit moet ik de boel schoonmaken, inclusief de ketting en de tandwielen.
    Is de fiets alleen in de zomer bij stralend weer getest?

  2. De Zonar is een prima fiets.
    Het rijgedrag is ‘hetzelfde’ als alle andere Nederlandse fietsen en laat te wensen over.
    Het is een lichte fiets en zo laat hij zich ook bedienen.
    Het stuurgedrag neemt in de bocht de rest van het frame niet als hevel mee. Dat klopt dus. Echter het blijkt niet mogelijk te zijn om te fietsen / sturen zonder handen aan het stuur. Dat kan verbeterd worden.

  3. Wat ook design is, maar wat ik niet mooi vind is de naar achter toelopende zadelpen.
    Het doel hiervan is me niet duidelijk. Bovendien kan het soms een beperking betekenen voor het voldoende naar voren kunnen schuiven van het zadel.
    Batavus heeft de term ‘sportief’ van mij overgenomen, en deze wordt te pas en onpas gebruikt. Graag zou ik deze term gekoppeld willen zien aan een fiets met racestuur die geen racefiets is.

  4. Batavus noemt deze fiets een designfiets. Hij ziet er strak uit. Mooie kabels en kabeldoorvoering.
    De hedendaagse fietser wil een fiets die weinig onderhoud vergt. Dus de term fiets van het jaar vergt nogal wat. Oké hij is licht van gewicht.
    Het achterlicht zit beschermd maar tevens verstopt.
    Het voorspatbord is te kort.
    Wat me stoort is dat de kettingkast niet gewoon verder doorloopt naar achteren. Je komt met je voet zo ongeveer halverwege de liggende achtervork, en je dient ten alle tijde te voorkomen dat je met je broek ergens achter blijft haken. Bovendien had ik dat gewoon wat mooier gevonden. Nu is het inderdaad meer een design kettingkast.
    Niet direkt te zien maar de afstand tussen het grootste voorblad en de kettingkast is ruim. En de crank heeft een ruime Q factor. Wellicht dat dit nog geoptimaliseerd kan worden.

  5. Kunnen jullie ook iets zeggen over stijfheid/sterkte/maximale belasting van het frame? Dit ivm gebruik in combinatie met fietskar a max! 60kg in de stad (verschillende ondergronden). En met gebruik voor relatief korte fietsvakanties (asfalt) met voor- en achter bepakking (totaal max 20kg) én fietskar. Kan bij Batavus nergens iets vinden over maximale belastingen, behalve de achterdrager tot 30kg wat me meer dan voldoende lijkt. Ben benieuwd wat jullie hiervan kunnen zeggen. PS, als alternatief kijk ik naar de Cube Dlehi RF die jullie vorig jaar hebben gereviewed maar deze lijkt nergens meer verkijgbaar, enig idee?

  6. Betreft Zonar Comfort herenmodel 53cm
    Ik laat mijn leverancier de naafdynamo verwijderen, maar heb nu een probleem.
    Uw eigen Batavus koplamp-met-batterij is niet bruikbaar (past niet) onder de verende voorvork.
    Bestaat er een extern battery-pack dat je op het frame of stuur kunt bevestigen?
    Uw spoedige antwoord wordt zeer gewaardeerd,
    Groet IT Oei, C ad Ijssel

  7. Z’on minimalistische uitgevoerde achterdrager. Werkt dat goed ? Het lijkt net of de voordrager achter zit.
    ((Zijn de maten van de fiets ergens te vinden ?))

    1. Ja, maar het is verre van ideaal.

      De drager is van Racktime en dat is prima, maarr de bevestiging loopt met een stalen plaat onder het spatbord naar de achterbrug, wat een aantal nadelen bied:

      1. Drager verstellen vergt boren in het spatbord of een nieuw spatbord.
      2. Draagkracht is 25kg ipv 30+ van vergelijkbare modellen die direct naar de achtervork lopen.

      Dat gezegd hebbende, de drager is erg stevig en de opgegeven draagkracht is erg conservatief. Maar het is gewoonweg form over function. Het is en blijft een goede fiets voor een goed bedrag, maar de drager is een beetje jammer.

      De maten kan je opvragen bij Batavus klantenservice, die zijn erg snel in reageren (ze kunnen van elk onderdeel je de typenummers geven). Maar het blijft stupide dat ze niet gewoon een geo plaatje op de site hebben.

      1. Ja ze noemen dat een zwevende achterdrager. Hij is inderdaad niet in lijn met de rest van het frame, en het beperkt de mogelijkheden om eventueel een andere drager te monteren. Waarom je dat zou willen ? Nou het plaatsen van bagage of een fietstas vergt meestal wat gebruikersmogelijkheden.

Laat een reactie achter op Tanja Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *