icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right icon-ebike icon-hond icon-gezin icon-zwaarte icon-gps icon-trein icon-comfort
Image
Onderhoud benzinebrander
How-to

How To: Onderhoud benzinebrander

  • 03 februari 2017
  • Door: Frank van Zwol
  • Fotografie: Allart Blaauboer

Hoe onderhoud je een benzinebrander zodat hij veilig en efficiënt zijn werk blijft doen? Wij laten in een paar stappen zien hoe je dat goed kunt doen.

#1. De handleiding

Een keer per jaar je benzinebrander goed schoonmaken en de belangrijkste onderdelen controleren en eventueel vervangen garandeert dat je tijdens een tocht niet met een haperende brander komt te zitten of erger nog, brandstoflekkage en een verbrande pomp. Volg hiervoor altijd de handleiding en gebruik originele onderdelen van de fabrikant. We laten hier zien hoe je een MSR XGK EX brander schoonmaakt, voor andere modellen en merken, zie de informatie onderaan het artikel.

Image
Branderonderhoud-1
Volg altijd de handleiding!

#2. O-ring brandstoffles

Gebruik voor het uitvoeren van onderhoud aan je brander een stevige en vlakke ondergrond, waarop je geen kleine onderdelen als sproeiers of O-ringen kunt kwijtraken.

Vervang als eerste de grote O-ring rond de dop van de brandstoffles. Deze O-ring kan na verloop van tijd wat afgeplat raken en minder goed afsluiten met lekkage als gevolg.

Brandstoflekkage in rugzak of fietstas is een kleine ramp en kan bijvoorbeeld je eten zodanig aantasten dat het niet meer te gebruiken is. Wip met een grote veiligheidsspeld de O-ring los. Draai hem rond om wat ruimte te krijgen en dan kun je hem over de schroefdraad trekken. De nieuwe O-ring duw je daarna op zijn plaats, wat makkelijker gaat dan het verwijderen.

Als je brandstoffles langere tijd niet gebruikt kun je deze het beste leeg en met losse dop bewaren.

Image
Branderonderhoud-2
Vervang als eerste de grote O-ring rond de dop van de brandstoffles.

#3. O-ringen pomp

De O-ringen in de pomp zijn beruchte plekken als het gaat om lekkage. In de XGK zitten twee O-ringen: een bij het kraantje en een bij de aansluiting van de pomp op de brander. In de annual maintenance kit zitten alle benodigde O-ringen en zoals de naam al aangeeft, vervang je ze het liefst jaarlijks.

Check bij de handleiding voor de juiste plaatsen en O-ringen van jouw model brander.

Image
Branderonderhoud-3
Check bij de handleiding voor de juiste plaatsen en O-ringen van jouw model brander.

#4. De zuiger

Het zuigertje in de pomp - vroeger was dit een leertje, tegenwoordig rubber – heeft van tijd tot tijd een druppeltje smering nodig. Om de pomp te openen moet je hem tot halverwege uittrekken (stopstreepje staat op de pompstang) en met een draaibeweging uit het pomphuis draaien. Verwijder met een doek eventueel vuil uit het pomphuis en vet de zuiger in met een druppeltje pumpcup oil (bijgeleverd bij de brander en in de onderhoudssets).

Het zuigertje zelf – en de hierna volgende onderdelen – worden geleverd in de Expedition maintenance kit.

Zet daarna de pomp en alle O-ringen weer netjes in elkaar.

Image
Branderonderhoud-4
Het zuigertje in de pomp heeft van tijd tot tijd een druppeltje smering nodig.

#5. Sproeier en naald schoonmaken

Verwijder eerst de vlamverdeler door deze met de brandertool los te wippen. Schroef de sproeikop los met de tool. Deze wil nog wel eens stevig vast zitten. Gebruik dan een grote schroevendraaier of een engelse sleutel op de brandertool.

Draai de brander op zijn kop en vang de sproeier en het doorpriknaaldje op met je andere hand. De sproeier en de naald kun je weken in een beetje benzine en dan schoonpoetsen met een doek.

Als deze onderdelen sterk vervuild zijn, kun je ze ook vervangen.

Bij het monteren steek je het naaldje in de sproeier en houd je de branderkop op zijn kop terwijl je de sproeier op zijn plek schroeft. Zo voorkom je dat het naaldje beknelt raakt en verbuigt. Zit hij op zijn plek, draai de sproeier dan stevig aan met de tool.

Image
Branderonderhoud-5
Bij het monteren steek je het naaldje in de sproeier en houd je de branderkop op zijn kop terwijl je de sproeier op zijn plek schroeft.

#6. Brandstofkanaal reinigen

Klem het uiteinde van de staaldraad in het brandstofkanaal in een van de gaatjes in de brandertool en trek hem uit de flexibele brandstofleiding. Ook deze wil nogal eens vast zitten door aangekoekte benzineresten. Spuit eventueel een beetje WD-40 vanuit de branderkop in de leiding en laat dit kort inwerken. Draai de branderkop zo dat de olie goed in de leiding kan lopen.

Heb je de staaldraad eenmaal los, trek en duw hem dan een paar keer heen en weer om het kanaal schoon te maken en veeg het vuil af aan een doek.

Alles schoon? Dan kan de kabel weer terug op zijn plek.

Image
Branderonderhoud-6
Klem het uiteinde van de staaldraad in het brandstofkanaal in een van de gaatjes in de brandertool en trek hem uit de flexibele brandstofleiding.

#7. Proefdraaien

Controleer nog een keer of de onderdelen van de branderkop en de pomp goed gemonteerd zitten. Plaats de pomp op de fles en koppel de brandstofleiding aan de pomp. Tien keer pompen om de fles op druk te brengen, voorverwarmen met een beetje benzine of aanmaakpasta op de branderkop en dan de brander langzaam opendraaien. Als het goed is krijg je nu een blauwe vlam die de branderkop al snel rood laat gloeien. Zo niet, dan heb je een van de vorige stappen niet goed uitgevoerd. Opnieuw dus, maar pas op!

Image
Branderonderhoud-7
Als het goed is krijg je nu een blauwe vlam die de branderkop al snel rood laat gloeien.

#8. Brand, brand!

Laat een brander altijd eerst afkoelen voordat je er aan gaat sleutelen. De hete branderkop kan een explosieve wolk benzinedamp veroorzaken die een enorme steekvlam geeft. Werk daarom altijd buiten als je met een brander gaat proefdraaien en mocht je brander of de pomp in de fik vliegen door brandstoflekkage, probeer de afsluiter dicht te draaien als dat nog veilig kan, blus nooit met water maar zet een (lege) pan op zijn kop over de branderkop of blus met een (wollen) deken.

Image
Branderonderhoud-8
Mocht je brander of de pomp in de fik vliegen door brandstoflekkage, probeer de afsluiter dicht te draaien.

Onderhoudsinstructies voor diverse merken branders.