Zwemmen en kamperen in De Wieden

Is zevenentwintig graden Celsius te warm voor een kampeertrektocht? Niet als je je rugzak verruilt voor een waterdichte ton en al zwemmend het natuurgebied De Wieden in trekt voor een verfrissend micro-avontuur: een zwem-bivaktocht.

Bekijk de video van kampeerzwemtocht door De Wieden


> Bekijk meer video’s op: oppad.nl/video

Gebied zwem-bivaktocht De Wieden

Nationaal Park Weerribben-Wieden is een afwisseling van vaarten, plassen, rietvelden en moerasbossen ontstaan door veenafgravingen.

Gemaakte zwemtocht De Wieden

Zwemmen van Belt-Schutsloot naar kanobivakplek Kluitenberg bij de Boschweide.

Zwaarte van de zwemtocht

Zwaar voor wie geen geoefend zwemmer is. Onderweg kun je bijna nergens de kant op door dichte rietoevers. Gebruik ook zomers een wetsuit om onderkoeling te voorkomen!

Moeilijkheidsgraad zwemmen in De Wieden

Eenvoudig, mits je goed kan zwemmen.

Navigeren tijdens zwemtocht De Wieden

Vanaf het water is de juiste doorgang in de kolken soms moeilijk te zien. Een (geplastificeerde) kaart is noodzakelijk of gebruik de gps tracklog onderaan deze pagina.

Van onze reispartner SNP Natuurreizen

Beste periode voor een zwemtocht in De Wieden

Juli-september in verband met de watertemperatuur.

Vervoer naar het gebied

Parkeren in Belt-Schutsloot is lastig, maar kan goed langs de Aremberger gracht, ten zuiden van het dorp. Syntus buslijn 70 Zwolle-Steenwijk rijdt langs Belt-Schutsloot, 3,5 kilometer lopen naar het beginpunt.

Overnachten in De Wieden

Kano-kampeervlonder Kluitenberg bij de Boschweide, een legale bivakplek zonder voorzieningen.

Globale routebeschrijving van de zwemtocht in De Wieden

Start bij de tweede brug in de Havezatherweg, gezien vanuit Belt-Schutsloot. Zwem in westelijke richting door de Pikkers vaart naar de kanokampeervlonder Kluitenberg (2 kilometer). Terug door de Vossebelt, Zandgracht en Dirks Wijde naar de eerste brug in de Havezatherweg (2 kilometer).

Een zwem-bivaktocht, hoe doe je dat?

  • Overschat je zwemvaardigheid niet! Oefen eerst met zwemmen in het buitenwater om te ontdekken hoe lang je het vol houdt en welke afstand je af kunt leggen. Over een kilometer rustige schoolslag doe je al snel veertig minuten.
  • Pas op voor onderkoeling en kramp. Ga daarom niet alleen en gebruik eventueel een support kano.
  • Het oppervlaktewater wordt zomers maximaal circa 20º Celsius. Je lichaamstemperatuur is 37º Celsius, je koelt dus af. Aanvankelijk lijkt dat lekker, maar na verloop van tijd wordt het gevaarlijk. Gebruik dus altijd een wetsuit, ook al is het nog zo warm!
  • Waterschoentjes of surfsokken zijn onmisbaar om je voeten te beschermen tegen rommel, scherpe takken en puin op de bodem, of tegen soms vlijmscherpe bladranden en rietstoppels op de oever.
  • Check de waterkwaliteit van het zwemwater indien mogelijk. Wees bedacht op blauwalg.
  • Verpak je kleding en uitrusting waterdicht in een tonnetje met schroefdeksel. Maak een trekband – bijvoorbeeld een bandschlinge – schuin over je borst en knoop een elastiek  – bijvoorbeeld een doorgeknipte fiets-binnenband van 1,5 meter – tussen de schlinge en het tonnetje. De ton drijft dan soepel achter je aan, zonder bij elke zwemslag een ruk te geven.
  • Vertrouw niet op de waterdichtheid van zakken met een rolsluiting. Na een uurtje zwemmen is de inhoud gegarandeerd nat! Een ‘waterdichte’ zak is alleen geschikt voor dingen die nat mogen worden zoals je slaapmat (droogt in een kwartiertje) of je drinkflessen.

Downloads


Gerelateerd

Delen

Waardering
59392
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *