Toerskitocht Edelgrieß, Dachstein, Oostenrijk

Het Edelgrieß aan de zuidkant van het Dachsteinmassief is één van vele hoogtepunten voor toerskiërs en een echte klassieker. Ondanks dat het Edelgrieß op het zuiden ligt, ligt er bovenaan nog een kleine, inmiddels spleetvrije gletsjer.

fjdlkjflkjad;lfjalkds
Halverwege de afdaling met uitzicht op de Schladminger Tauern.

De toerskitocht begint bij het dalstation van de Südwand-Seilbahn (1.692 m) en gaat onder de Türlspitz voorbij tot aan het smalle en steile begin van het Edelgrieß. De route gaat door het relatief vlakke keteldal verder tot onderaan de rotswanden van de Koppenkarstein. Ook de laatste helling is iets steiler en eindigt in een kleine Scharte die een adembenemende blik op de indrukwekkende rotswanden van de Dachstein biedt.

Wie het na bijna 1.000 hoogtemeters bij een pure toerskitocht wil houden, skiet hier weer naar beneden. Wie verder wil, naar bijvoorbeeld de Hohe Dachstein, kan meer hierover in m´n volgende blogbericht lezen.

dfdlkfdfj;ljfldjf;ldjf;l
Zowel bij poedersneeuw als bij ‘firn’ is de afdaling genieten!

Poeder en firn

De afdaling is meestal gelijk aan het spoor omhoog en aan het begin van het keteldal steil. Hoe verder naar rechts, hoe steiler de afdaling. Hierna gaat het gemoedelijker naar beneden over brede hellingen. Op de schaduwrijke hellingen aan de oostkant vindt je tot in het voorjaar nog poedersneeuw terwijl aan de zonkant ‘firn’ ligt. Aan het einde van het Edelgrieß moet men links houden richting ‘Burgleiten’ om de steile rotswanden te omgaan. Onderaan de rotsen gaat het weer naar rechts om bij het uitgangspunt terug te komen.

Zowel bij poedersneeuw als bij firn is een toerskitocht door het Edelgrieß een aanrader. Ondanks dat deze tour makkelijk bereikt kan worden, heeft het toch een hoog-alpien karakter aangezien het hoogste punt op 2650 meter ligt. Niet vergeten het lawinebulletin te lezen.