Tip: Maak je eigen droogvoer

Je las het al in Op Pad-5. Er bestaan droogmachines waarin je niet enkel fruit maar ook groenten, vlees en vis kunt luchtdrogen. Zo hebben wij enkele jaren terug de vriesdroogvoeding naar de eeuwige winkelrekken verbannen.

 Vegetariërs of hardnekkige carnivoren
In ‘vriesdroogpakskes’ is het al eens serieus vissen naar groenten en vlees. Wie zelf droogt, kan perfect aan zijn eigen voedingsvereisten voldoen en vooral een stuk smakelijker eten. Quasi alle groenten lenen zich tot het drogen:

  • Bij ‘harde’ groenten zoals wortelen, spruiten en prei is het best om ze eerst even te stomen, voor je ze de droogmachine of oven instopt.
  • Paprika’s, ajuinen en tomaten kunnen zo de droger in, en nemen ook erg snel terug water op.

Ook wie houdt van dierlijke eiwitten komt aan zijn trekken:

  • Kip stoom je best eerst voor de voedselveiligheid. Vlees en vis kunnen zo de droger in. In principe geld dat mager vlees en vis het best geschikt zijn voor het drogen omdat vet ranzig kan worden. Ik heb hiermee echter nog geen slechte ervaringen, je gaat wel best uit van een langere droogtijd.
  • Het loont de moeite om voor het drogen, het vlees te laten marineren zowel om het bewaren te verbeteren (door toevoegen van zout) als om wat extra smaak te geven. De marinade kan je zelf kiezen: kruiden al dan niet gecombineerd met balsamicoazijn, olie,… Ook hier geldt dat bij vettigere marinades dat de droogtijd langer wordt en dat je best het vlees eerst eens ‘afdroogt’ vooraleer het te drogen.
  • Maak de stukjes voldoende klein want vlees en vis rehydrateren een stuk moeilijker dan groenten en fruit.

Snelle en trage hap
Sommige maaltijden hebben meer tijd nodig dan andere om klaar te maken. Eén van mijn klassiekers is de curryschotel met rijst, kip, rozijnen, ananas en appel. De rijst moet dan uiteraard wat langer aan de kook gehouden worden. Door te kiezen voor bijvoorbeeld couscous hoef je ook enkel maar het water aan de kook te brengen. Je warmt het water samen met je gedroogde groenten en eventueel vlees of vis op. Eenmaal aan de kook giet je er de couscous in, doe je je vuurtje uit en laat je alles gaar worden. Het hoeft dus niet meer tijd of energie te kosten dan een vriesdroogmaaltijd.

Ook bereide maaltijden zoals spaghetti kan je drogen. Best gebruik je bakpapier omdat de saus anders door de zeven gaat druppen. Leg de laag niet te dik zodat het snel kan drogen.

Bewaren?
Thuis in de koelkast kan je gedroogde voeding erg lang bewaren. Zo heb ik vlees gegeten die al ruim 6 maanden gedroogd was. Ook op tocht hoef je weinig problemen te verwachten. Als het erg warm kan worden, opteren we ervoor om vlees, kip en vis vacuüm te trekken. Maar op de meeste tochten gebruiken we doorzichtige plastiek zakjes en maken we onze porties al op voorhand.

Meer tips vind je op http://hikingadvisor.be/2011/12/27/drogen-van-voeding/ en recepten op http://hikingadvisor.be/2012/01/11/recepten-met-gedroogde-voeding/

Van onze reispartner SNP Natuurreizen

 

Gerelateerd

Delen

Waardering
46387
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *