Fietsroute Hamburg-Rügen Radweg

Wie nooit in Noord-Duitsland was valt van zijn fiets. Zoveel nieuwe dingen ontdek je op de langeafstandsroute Hamburg-Rügen. Elke dag fiets je door nieuwe leuke, onvermoede steden van het kaliber Deventer en Zutphen. Ertussenin zijn de hoofdtinten groen en blauw: overal natuur en water. Op Pad fietste de Hamburg-Rügen Radweg in zes dagen.

Korte feiten bij de fietsroute Hamburg-Rügen Radweg

Land: Duitsland
Gebied: Oost-Duitsland, tussen Hamburg en Rügen
Activiteit: Fietsen
De tocht: Hamburg-Rügen Radweg, fietstocht van Hamburg naar Sassnitz (op het eiland Rügen), 523 km in totaal.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Redelijk zwaar door veel onverharde wegen en de lengte van de etappes.
Navigatie: Markering; gidsje Bikeline met downloadbare route.
Ernaartoe: Trein naar Hamburg. Fiets kan mee, wel reserveren. Vanaf Utrecht duurt de reis ruim vijfenhalf uur. Vanaf Sassnitz kun je terug met de trein.
Overnachten: Hotels en pensions.
Beste tijd: Juni t/m september.

Uitgebreide feiten bij de fietsroute Hamburg-Rügen Radweg

Het gebied

Noord-Duitsland, tussen Hamburg en Rügen, is een perfect fietsgebied, zeker als je houdt van onverhard fietsen, niet terugschrikt voor af en toe wat kinderkopjes en niet per se uit bent op alpiene prestaties. Het is een afwisselend gebied, met veel water, veel groen, veel ruimte, nauwelijks verkeer, en ladingen onontdekte steden en stadjes. Het grootste gedeelte gaat door voormalig Oost-Duitsland. Het heuvelt hier en daar, maar binnen de perken. Lieflijk. Het lijkt of de route is gemaakt op afwisseling. Rivier, meren, landbouw, natuur, bos, dorp, stadje, stad, alles zit erin.

De fietstocht

De Hamburg-Rügen Radweg is 523 kilometer lang. Op Pad fietste de tocht in zes dagen, met een klein beetje smokkelen (de Deutsche Bahn is altijd in de buurt). Het tempo lag vrij laag, vooral door de grote stukken met onverharde wegen en paden. Een km of 80 kostte al gauw een hele dag.

Zwaarte/moeilijkheidsgraad

Twee dingen maken de route (redelijk) zwaar: de ondergrond, die vaak uit zand of kinderkopjes bestaat, en de lengte van de etappes.

Navigatie op de Hamburg-Rügen Radweg

De route is gemarkeerd met witte, vierkante bordjes met de tekst Hamburg-Rügen Radweg. Men gebruikt ook stickers, die heftig verkleuren en soms niet meer opvallen. Bikeline heeft een gidsje met GPS-route (downloadbaar voor wie de gids koopt).

Vervoer naar Hamburg

De trein brengt je naar hartje Hamburg. Fiets kan mee, wel reserveren. Vanaf Utrecht duurt de reis ruim vijfenhalf uur. Vanaf Sassnitz (eindpunt) kun je ook terug met de trein. Info bij De Treinreiswinkel en de Deutsche Bahn.

Van onze reispartner SNP Natuurreizen

Overnachten

Wij logeerden in hotels en pensions. Kamperen kan ook, maar dan is het een beetje uitkienen: ze zijn niet overal even dik gezaaid.

Wij sliepen in:
Europäischen Hof
Kirchenallee 45
20099 Hamburg
T: + 49 (0) 40 248 248
Groot, onpersoonlijk, maar recht tegenover het station, en met een terras dat daarop uitkijkt.

Hotel Der Seehof
Lüneburger Damm 1-3
Ratzeburg
T: +49 (0) 4541-86010 -1
Aan het meer. Je wordt wakker van zwemgeluiden. Heerlijk eten. Een verwenadres.

Niederländischer Hof
Alexanderstr. 12-13
Schwerin
Chique kamers, perfecte ligging. In het restaurant rook het naar Van der Valk: ietwat ranzige gebakken aardappeltjes en bakjes appelmoes die te lang staan. We hebben het niet geprobeerd.

Hotel Blücher
Warener Str. 50
Teterow
Klein, een beetje B&B-achtig Oost-Duits adres, met de sfeer van toen. Spic & span, en zelfgehaakte eierwarmers bij het ontbijt. Aardige ontvangst. De koffie was van een onaardse smerigheid.

Hotel Trebeltal
Klänhammer Weg 3
Demmin
T: +49 (0) 3998 2510
Mooi uitzicht, inderdaad over het Trebeltal, buiten de stad. Het hotel van Angela Merkel. Iets boven onze stand.

Hotel am Jungfernstieg
Jungfernstieg 1b
Stralsund
T: +49 (0) 38 31 44 38 0
Dit hotel had de meeste fietsvoorzieningen. Alles was op fietsen ingericht.

Hotel Villa Aegir
Mittelstraße 5
Sassnitz
T: +49 (0) 38 39 23 02
Charmant adres. Een beetje vergane glorie. De plek voor een Agatha Christie verfilming.

Hafenspeicher
Am Querkanal 13
18439 Stralsund
T: +49 (0)3831 703676.
Enorme, mooie kamers voor nog geen 50 euro per nacht. Aanrader!

Fietsvriendelijke adressen
De Duitse fietsersbond heeft een downloadbare folder samengesteld met een overzicht van Bett & Bike-adressen op maximaal 3 kilometer van de route.

Eten, drinken, inkopen doen

De route leidt door talloze dorpen, stadjes en steden. Maar niet overal is de horeca volop ontwikkeld. Winkels zijn er meestal wel. Er waren geen dagen waarop we verhongerden. In Hamburg al helemaal niet: dit is de culinaire hoofdstad van het noorden. Je kunt er alles krijgen, zelfs Hamburgers. Bijvoorbeeld bij Jim Block, Das Hamburger Original, op de Kirchenallee tegenover het station.

De favoriete rustplekken langs de Hamburg-Rügen Radweg

* Fünfhausen, een buitengewoon prettig café met terras aan het water. Lauweg 4, 21037 Hamburg, +49 (0)40 7374417.
* Op de grens van west en oost zit het Grenzhus. De stukken kruisbessenkwarktaart die we er consumeerden overtroffen alles. Waanzinnig groot en waanzinnig lekker. Neubauernweg 1, 19217 Schlagsdorf, +49 38875 20326.
* De oude schapenstal bij Schloss Basedow met eerlijke gerechten als groentesoep en aardappelsalade (een vast item in voormalig Oost-Duitsland). Wargentiner Str. 7, 17139 Basedow
* Het lekkerste avondeten nuttigden we in Stralsund. Bij Beugs Bistro, in een pakhuis waarin een B&B is gevestigd. Het eten was betaalbaar en toch subliem, de locatie ook. Je kunt er loungen in een strandstoel met zicht op de haven. Am Querkanal 13, 18439 Stralsund.
* Op Rügen belandden we in Café Rosenweghaus, een theetuin annex uitdragerij, in Poseritz. Een knus adres met zelfgemaakte taart. Rosenweg 20, 18574 Poseritz (geopend mei-sep, 10-18 uur).

Cultuur langs de Hamburg-Rügen Radweg

Hamburg is de grote stad. Een echte fietsstad. Houd je van stadstouren op de fiets, havens, cultuur, muziek, en lekker eten, dan blijf je hier wat langer. Minimaal een weekend! Breng een bezoek aan de St. Pauli Nachtmarkt of de zondagse Fischmarkt (tussen 06:00 en 9:30), luister naar muziek, bijvoorbeeld in de mooie nieuwe Elbphilharmonie, kijk winkels, en dwaal door het havengebied.
In de stad is van alles te beleven, zie o.a. bij de festivals van Hamburg. Maar Hamburg is niet de enige stad waar kunst- en cultuurliefhebbers in de verleiding komen wat langer te blijven. Ratzeburg, Schwerin en Stralsund vragen daar ook om.

Stralsund

Stralsund is niet alleen een monument, de stad leeft. Dat is goed te merken tijdens een van de zomerfestivals. Een zomerdrietal: de Wallensteintage (historisch feest, 24-27/7), het Hafenfest (5-9/6) en Stralsund swingt, met jazz, blues, gospel, dixie en swing (29-31/8).

Rügen

Het vakantiecomplex van Hitler is de moeite waard, om historische redenen. De gekte ervan, de schaal, en het verval zijn exemplarisch voor dictatoriale dwalingen. Een film over Prora: http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=-4yN9WxKoVc

Een ander historisch monument is het museum Grenzhus in Schlagsdorf. Het heeft een binnen- en een buitenmuseum. Het buitenmuseum is een veld buiten het dorp met een wachttoren, prikkeldraad en informatieborden. Simpel, maar huiveringwekkend.
Neubauernweg 1, 19217 Schlagsdorf, Duitsland, +49 38875 20326.

Dag-tot-dag routebeschrijving Hamburg-Rügen Radweg

Dag 1, reis naar Hamburg
’s Middags stadstour op de fiets in Hamburg. Met oa een rondje Aussenalster-meer, waar de oevers straatnamen hebben als Bellevue en Schöne Aussicht. Daarna gaat het richting haven, naar de roodstenen pakhuizenwijk Speicherstadt en het multiculti Portugiesenviertel. We eindigen op een terras aan de opgeknapte Elbekade. Hafencity.

Dag 2, Hamburg – Ratzeburg, 100 km
Dit lijkt te doen, maar stap je geregeld af dan is het aan de ruime kant. Wil je minder: in Lauenburg, Büchen en Mölln kun je op de trein stappen naar Ratzeburg. Wil je meer: pak dan de Ausflug naar Lüneburg mee (12 km heen en 12 terug). Lüneburg is een fraaie Hanzestad, rijk geworden dankzij het zout, en een studentenstad dus levendig genoeg.

Bijna de hele etappe is vlak, maar vlak voor Lauenburg moet je ineens aan de bak! In plaats van kalm langs de Elbe gaat het door het bos omhoog, over een onverhard pad. Dat gaat een km of 8 zo door. Net leuk, je hebt even wat gedaan.

Dag 3, Ratzeburg – Schwerin, 80 km, inclusief rondje Schwerin
Leuke dag! Het klimt wat direct uit Ratzeburg (mooi zicht op het stadje), en ook later zijn er bobbels. Maar niets dramatisch. De uitzichten blijven bovendien fraai. Bij Schlagsdorf passeer je de grens tussen voormalig West- en Oost-Duitsland. Het museum Grenzhus is een must, het bijbehorende café ook. Het is overal stil, bijna verlaten, aardig wat stukken zijn niet geasfalteerd. Kopfsteinpflaster alom! Het ergste stuk kan vermeden worden want ligt op het mooiere alternatief tussen Gadebusch en Lützow, naast het Bendhöfer Moor. Zeer afwisselende route, bos, water, landbouw, alles kom je tegen. Alleen het laatste stuk, Schwerin in, is een saai, zeven kilometer lang stuk langs een provinciale weg. Schwerin is daarentegen weer erg mooi. Het sprookjeskasteel is een geliefde attractie. De Efteling op zijn Duits!

Dag 4, Schwerin – Teterow, 85 km (als je meteen goed rijdt)
We fietsen tot Bützow en nemen daar de trein naar Teterow, 54 min. Op de een of andere manier missen we elke dag wel een keer een bordje, met soms kilometerslange niet bedoelde Ausflüge als gevolg. Ook vandaag. Dat is geen ramp: je kunt op de route bijna overal de trein nemen. Vandaag is een gedeelte spoorloos, maar bij Bützow is een station. Met 95 km op de teller zijn we daar blij mee. Het gedeelte tussen Schwerin en Bützow is een van de minder vlakke episodes. Wel vinden we het de mooiste fietsdag! Veel water, veel groen, en alles kleinschalig. Vooral het gedeelte voorbij Bad Kleinen is een revelatie. We snappen gewoon niet dat we nauwelijks mensen tegenkomen.

Dag 5, Teterow – Demmin, 64 km
Het gebied rond Teterow heet de Mecklenburgische Schweiz, wat overdreven is maar niettemin zijn de heuvels hier iets pittiger. Het begin van deze etappe heeft dus wat klimmetjes, later wordt het vlakker. Er zitten een paar wat saaiere stukken tussen, waaronder het gedeelte naar Malchin toe, een lange rechte weg, en de weg naar Demmin. Demmin is een Hanzestad waar we bijna niets van zien omdat we buiten het centrum logeren, maar, zelfs de mevrouw van het hotel vindt dat niet onoverkomelijk: ‘Dat is niet erg. Er ís ook niets in Demmin.’

Dag 6, Demmin – Stralsund, 75 km
Een dag met Plattenwege, historische stadjes (Nehringen m.n., echt niet te missen zo mooi), een dicht aardappelmuseum, en een schitterend einddoel: Stralsund. Tribsees is de stad van het aardappelmuseum, en een beetje te stil sinds de jeugd is weggetrokken. In Stralsund blijkt waar ze gebleven zijn. Hier. Zeer levendige, jonge stad en tegelijk oud. Een Unesco werelderfgoed. Vrij vlakke, rustige etappe.

Dag 7, Stralsund – Sassnitz, 78 km, bijna allemaal op het eiland Rügen
Veel onverharde wegen. Je ziet de zee niet altijd, toch heb je een eilandgevoel. Het eerste deel is geweldig. Het laatste stuk houden de romantische, kleine paadjes ineens op. Vooral voorbij Bergen is het suffer, met als dieptepunt van de tocht Sassnitz. We verwachten een mooie, oude badplaats, maar het is een lege dop. Ten noorden van de stad liggen de Kreidfelsen, krijtrotsen. Die zijn wél mooi, vooral met ochtendzon erop…

Kaarten en gidsen

* Bikeline gids Radweg Hamburg – Rügen, von der Unterelbe durch Mecklenburg und Vorpommern auf Deutschlands grösste Insel. Met 1:75.000 kaarten, en een downloadbare GPS-track. € 13,90. 142 pagina’s. Uitstekende gids, in panoramaformaat. Past op je stuurtas. De informatie is zeer uitvoerig.

GPS

Je kunt de route downloaden op gpsies.com

Fietsenmakers

Er zijn er veel meer, maar deze man lichten we er graag even uit. Wolfgang Schultheiss, Lange Strasse 4, 19417 Warin, +49 (0)38482 60307. Hengels, tweewielers, sleutels.

Adressen en sites

* landennummer Duitsland +49
* fietsroute
www.hamburg.de/radwege
www.sh-tourismus.de/de/radweg-hamburg-ruegen, ook in het Nederlands.
* Duits Verkeersbureau, Haaksbergweg 51
1101 BR Amsterdam, tel +31-20 – 311 39 24
* Hamburg Tourist Information: in het station, uitgang Kirchenallee, (+49) (0)40 30 05 13 00
Info over:
* Alster Meer
* Sleeswijk-Holstein
* Mecklenburg-Vorpommern
* Ratzeburg Tourist Information, Rathaus/Unter den Linden 1
23909 Ratzeburg, +49 (0)4541 80 00 886; info@ratzeburg.de.
* Schwerin Tourist-Information, Am Markt 14, Schwerin, +49 385 5925212, www.schwerin.info
* Seenplatte
* Teterow Tourist-Information, Marktplatz, 9+49 3996 17202
* Natuurpark Mecklenburgische Schweiz

* Stralsund:
Tourismuszentrale der Hansestadt Stralsund, Alter Markt 9 Tel: +49 (0)3831/2469-0, info@stralsundtourismus.de
– Het Ozeanum, nieuw zeemuseum.

* Rügen:
Tourismuszentrale Rügen GmbH, Ringstraße 113 – 115, 18528 Bergen auf Rügen, +49 (0)3838 807780
– Krijtrotsen en Nationaal Park

Gerelateerd

Delen

Waardering
57393
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

2 reacties op “Fietsroute Hamburg-Rügen Radweg

  1. Leuk en informatief artikel. Als tuinderszoon spreekt wat je over de aardappels schrijft me bijzonder aan. Ik moet er maar weer eens langs gaan!
    Bij de tweede dag heb je het over een gedenksteen waarop staat: “Vom ich zum wir, 1960”. Lijkt inderdaad raadselachtig maar in de iets minder recente geschiedenis is deze goed te plaatsen. Deze tekst was de slagzin waarmee de door de regering eind 50-er jaren besloten collectivisering van de landbouw werd ondersteund. Deze tweede landhervorming, maar ook de eerste van vlak na de oorlog, werden na de ‘Wende’ door het Bundesverfassungsgericht teruggedraaid. Maar in 2004 is de eerste door het Europees Gerechtshof voor de Mensenrechten wel bekrachtigd. Dat betekent dat (de erfgenamen van) degenen die toen het land gingen bewerken dat van de grootgrondbezitters werd onteigend nu de rechtmatige eigenaren van die grond zijn. De rol van Pruisische jonkers is daarmee definitief uitgespeeld en daarmee ook de kans dat de armoede die daar voor de oorlog op het platteland was weer zou terugkeren.
    De gedenksteen herinnert dus aan een van de positieve veranderingen uit de DDR tijd. Ik ben wel benieuwd of hij in 1960 is geplaatst of meer recent, verwijzend naar die periode.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *