Nieuwe fietsroute: Green Velo in Polen

Liefhebbers van lange (groene) fietsroutes zal het als muziek in de oren klinken: in Polen wordt hard gewerkt aan de meer dan 2000 kilometer lange Green Velo fietsroute. Het wordt daarmee de langste fietsroute van Polen en een van de langste van Europa. Wie de site bezoekt zal versteld staan van de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is. Maar de redenen om de route te fietsen zijn vooral andere.

green velo 4

Green Velo, lekker lange route

De Green Velo fietsroute ligt in Oost-Polen en voert in een lus van ruim 2000 kilometer om Warschau heen. Daarbij komt hij door vijf zogeheten ‘woiwodschappen’ (bestuurlijke regio’s): Ermland-Mazurië, Podlachië, Lublin, de Pre-Karpaten en Swiety Krzyz. Green Velo doet onder andere de meren aan van Mazurië, het oerwoud van Bialowieza in Podlachië, voert langs de oevers van de rivier Bug in de regio Lublin, komt door de ongerepte natuur van het Bieszcady in de regio van de Prekarpaten en eindigt uiteindelijk in de bergen van Swiety Krzyz. De route lift deels mee op het door Europa gesubsidieerde project ‘Fietspaden in Oost-Polen’. Elke dag zo’n 70 kilometer fietsen, en je bent een maand onderweg. Wie wil dat niet?

green-velo-90-mapka

Bossen en kastelen

Langs en in de buurt van de route zijn allerlei monumenten te bezichtigen, van kathedralen, kastelen en kloosters tot Joodse steden en mystieke ruïnes. Toch is vooral de natuur de grote trekpleister van de Green Velo fietsroute: hij komt door 15 landschapsparken, 26 beschermde natuurgebieden en 36 andere gebieden met bijzondere natuurwaarden. In cijfers: 615 km (31% van de totale lengte) voert door natuurgebieden, bijna 580 km (29% van de totale route) door bebost gebied, 180 km (9%) door valleien en meer dan 70 km (3%) langs rivierbeddingen en voormalige spoorlijnen.

En nog meer cijfers Green Velo

Hoe veelomvattend het Green Velo project is, blijkt wel uit de cijfers op de Green Velo site. Het lijstje to do’s bestond bij aanvang van het project uit het volgende:
– aanpassing van meer dan 130 belangrijke kruispunten (verkeerslichten, wijziging in verkeersstromen)
– renovatie/aanpassing van meer dan 80 bruggen, waaronder de bouw van 18 bruggen
– bouw van meer dan 220 Fietsservicepunten (Miejsc Obsługi Rowerzysty (MOR)

green velo 6 podkarpackie_rzeszow_rynek_k_peczalski

Polen en pecunia

Het doel van de route is Oost-Polen een economische boost te geven. Het geld voor de aanleg komt voornamelijk uit Europees fonds (85%), totaal zo’n 50 miljoen euro. Een enorm bedrag, dus de verwachtingen zijn hoog. Alleen al uit Polen denkt men veel fietsers te trekken. Van de deelnemers aan een uitgebreide enquete gaf 59,1% aan nog nooit in oost-Polen gefietst te hebben, waarvan 80% zei dat wel te gaan doen als er een goede fietsroute zou bestaan. Die is er nu dus. Plús een bijna perfecte site.

Supersite

Aan die site van Green Velo is veel aandacht besteed. Haast geen onderwerp ontbreekt. Je kunt surfen van ‘ecologie van de route’ via ‘hippe fietskleding’ naar ‘trajecten voor invaliden’. Het interessantst is de trip planner. Op de interactieve kaart staat het Green Velo-traject al ingetekend en inzoomen kan tot op stoeptegel-niveau. Je kunt het type fietser invoeren dat je bent (recreant, vakantiefietser) en zelf een route samenstellen. Of tips van andere fietsers opvolgen. Of je favoriete pois uploaden. Een dikke vette site dus, en misschien wel iets té want hij werkt overeenkomstig…traag dus. Ander minpuntje: de track is (vooralsnog) niet te downloaden naar je gps! Het Pools Verkeersbureau meldt wel dat er een app in de maak is waarmee de route op alle soorten telefoons te downloaden is. Als het zo ver is, krijgen we een bericht.

Markering Green Velo

De ruim 2000 kilometer lange route is bewegwijzerd met een vierkant bord waarop 5 gekleurde kettingschakels staan afgebeeld. In totaal waren er 7000 bordjes nodig, gemiddeld zo’n 3 – 4 bordjes per kilometer. Of dat plaatsen van die bordjes soepel verliep? De route doorkruist 38 districten en 144 steden, dus het kwam en komt wel aan op goede samenwerking.

green velo 3 kanal-mazurski

Fietsservicepunten

In het Pools heten ze Miejsc Obsługi Rowerzysty (MOR), fietsservicepunten waar je kunt rekenen op fietsenstallingen, parkeerplaatsen, kaarten, wc’s en enkele andere fietsvriendelijke faciliteiten die de plek tot fietser vriendelijke locatie maken. Er zijn er 220 in totaal langs de route.
– elke 5-10 km eentje met een fietsenstalling
– elke 15-30 km een met toiletten, horeca, winkels met levensmiddelen winkels met sport- en fietsbenodigdheden, kaarten en informatiebrochures
– elke 50 km een met overnachtingsmogelijkheden (campings, lodges, pensions, privékamers, hostels en hotels)

De route van Green Velo onder de loep

Green Velo begint in Elbląg, vanwaar hij noordoostelijk langs het Vistula meer voert, vervolgens door Frombork en dan dicht langs de grens met Kaliningrad naar Braniew. Daar slaat hij af in oostelijke richting, voert door Warmia en Masuria en bereikt het drielandenpunt van Polen, Rusland en Letland. Green Velo voert vervolgens door de Suwałki regio, passeert o.a. het Augustów oerbos en Podlasie vangt een honderden kilometers lang traject aan dat langs de grenzen van Belarus en Oekraïne voert. Daarna doorkruist de route drie nationale parken, Biebrza, Bialowieża en Narew, voordat hij door de Lublin regio komt. Kostomłoty, Kodeń en Jabłeczna – de multiculturele steden liggen allemaal op de route, net als Chełm, Włodawa en Roztocze National Park. Daarna kom je door Podkarpackie woiwodschap, waar je, onderweg naar Przemyśl, twee schitterende houten orthodoxe kerken kunt bezoeken, de een in Radruż, de ander in Chotyniec (beide UNESCO-erfgoed).

green-velo-2

Opnieuw verandert de route van richting, deze keer westwaarts. Hij voert vervolgens door fraaie gebieden, zoals Przemyśl heuvels en San Valley. Vervolgens zwaait Green Velo af in noord-oostelijke richting, voert door de dorpen van de Dynowskie heuvels totdat hij uitkomt bij Rzeszów, en dan verder door Łańcut en Leżajsk naar de San River. Langs de rivier fiets je naar Sandomierz – een van de mooiste steden van Polen en vandaar via het Świętokrzyskie gebergte naar Kielce – hoofdstad van het Świętokrzyskie woiwodschap. Tijdens de laatste etappe passeert de route Oblęgorek en bereikt Gatniki dichtbij Sielpia Wielka – het grootste vakantie-oord in de regio – en tenslotte Końskie, het eindpunt.

green velo 8 swietokrzyskie_sandomierz_zamek_trasa_k_peczalski

Informatie Green Velo

De route is volledig bewegwijzerd en loopt van noord naar oost en dan in een boog naar het zuid-westen. Hij wordt volledig bewegwijzerd. De geplande opleverdatum van de totale fietsroute is in 2020. Meer informatie op Green Velo en op  Polen Travel.

 

 

Delen

Waardering
73220
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*