Test Santos Travelmaster 2.8 trekkingfiets, 2016

Voordelen

+ Robuustheid
+ Keuze van onderdelen
+ Snel op asfalt

Nadelen

- Derailleuruit­voering niet meer leverbaar met ‘vierkante’ trapas - Matig comfort op slecht wegdek

Eindoordeel

De Travelmaster 2.8 trekkingfiets is een werkpaard uit de stal van Santos. Het cijfer is afgeleid van de wielmaat: 28 inch. Zo is er ook een 2.6 met 26 inch wielen en een 2.9, met ruimte voor 60 mm dikke banden rond velgen van 28 inch. De 2.8 rijdt het lekkerst op asfalt, ­al kom je met deze fiets ook een heel eind op grindwegen.

Frame

Santos bouwt geen maatframes en levert sinds enkele jaren ook geen stalen frames meer. Van een eenheidsworst is echter geen sprake. Het enige dat standaard is bij de Travelmaster is een stijf aluminium frame met een stalen voorvork. Verder is deze fiets in allerlei ­maten en uitvoeringen verkrijgbaar, van basic met ­derailleur, ketting en v-brakes tot onderhoudsarm met Rohloffnaaf, drijfriem en hydraulische remmen.

Versnelling

De Travelmaster 2.8 die hier model staat, is een derailleuruitvoering met hydraulische remmen. Dit is een van de laatste Travelmasters met 3×9 versnellingen en een trapas met vierkante uiteinden. Oerdegelijk en niet duur, maar steeds lastiger te krijgen. Noodgedwongen wordt deze fiets voortaan geleverd met 3×10 versnellingen en een trapas van het type Octalink: die gaat langer mee dan een trapas met externe lagers, die op steeds meer fietsen zijn te vinden. Zulke ‘buitenboordlagers’ zijn minder goed beschermd tegen vocht en vuil dan lagers in de bracketpot. In 2014 meldde Santos al in een nieuwsbrief:

‘De 3×9 groepen blijven we leveren tot ze echt op zijn. Hopelijk is de 3×10 groep net zo duurzaam als de 3×9. Bij de 3×10 groepen zijn geen vierkante trapassen meer te verkrijgen. Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je ­lagers dan langer mee gaan.’

Voor fietsen met een Rohloffnaaf blijft de vierkante as wel leverbaar.

santos-travelmaster-28-trekkingfiets-02
Met Tubus dragers.

En verder

De Travelmaster 2.8 is voorzien van stevige handgespaakte wielen, die met veel bepakking tienduizenden kilometers zonder spaakbreuk kunnen afleggen. Deze wielen hebben LX-naven met stalen assen, die ­duurzamer zijn dan de lichtere XT-naven met ­aluminium ­assen. Om voldoende sterk te zijn, moet zo’n ­aluminium as dikker zijn dan een stalen ­exemplaar, waardoor er minder ruimte overblijft voor de kogels en het freewheel kwetsbaarder wordt.

Remmen, kabels

De hydraulische remmen zijn prettig in het gebruik en hebben weinig onderhoud nodig. De remkracht laat zich goed doseren door rustig in de hendels te knijpen. Het vervangen van remblokjes is een simpel klusje. Bij normaal gebruik gaan deze remmen jaren mee, al ogen de hendels wel kwetsbaar. Remleidingen en derailleurkabels worden langs de ­bovenbuis geleid, ver van opspattend vuil. De spatborden laten banden toe tot ca. 40 mm dikte, wat genoeg is voor verharde wegen en niet al te slechte grindwegen. Op de achtervork zit een Pletscher standaard met extra voetje, waarmee de fiets volbeladen ook op een zachte bodem goed blijft staan. Op het frame zitten nokjes voor max. drie bidons.

Rijgedrag

Deze fiets stuurt heel direct. Met volle bepakking wordt het rijgedrag wat rustiger, maar blijft de fiets wendbaar genoeg om snel uit te kunnen wijken voor onvoorziene obstakels. Met de verstelbare stuurpen kan een zithouding naar eigen keuze worden ingesteld.

santos-travelmaster-28-trekkingfiets-05
Magura remmen en SKS ­spat­borden.

Conclusie

De Travelmaster 2.8 is een degelijke reisfiets, leverbaar in ­verschillende uitvoeringen en prijsklassen. Wie vaak met veel bagage op asfaltwegen fietst, kan met deze fiets tienduizenden probleemloze kilometers afleggen.

De specificaties

Prijs: Vanaf € 1.699 (Special met derailleur 3×10 Deore/LX) tot € 3.675 (Custombuilt met Rohloffnaaf en riem). De hier ­beschreven fiets kost € 2.099 ­(Special 3×10 LX/XT/HS33).
Gewicht: 16 kg ­(derailleuruitvoering met hydraulische velgremmen).
Frame: Aluminium.
Voorvork: Staal.
Versnelling: ­Shimano XT ­derailleurs en ­shifters.
Remmen: Magura HS33.

santos-travelmaster-28-trekkingfiets-03
Ergon grip. op het stuur.
Website: www.santosbikes.com

Gerelateerd

Delen

Waardering
72964
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

6 reacties op “Test Santos Travelmaster 2.8 trekkingfiets, 2016

  1. Direct sturen, rustig rijgedrag en wendbaarheid zijn drie verschillende zaken. Het is helaas meestal zo dat fietsen inderdaad direct sturen zonder dat je met zonder losse handen kunt fietsen.
    Wendbaarheid hangt vooral samen met de wilebasis van een fiets. Normaal gesproken wordt daarmee bedoeld de draaicirkel, en niet het gemak waarmee je een bocht instuurt.
    In principe behoort elke fiets rustig te rijden. Daarmee wordt bedoeld dat de fiets niet stuurt als het niet nodig is. Dit staat dus los van de wendbaarheid.

  2. Vroeger was het zo dat een fiets met een stalen frame altijd goed reed. Tegenwoordig moet het omgekeerde nog vast komen te staan. Zelfs met een stalen voorvork is dit frame nog te stijf. Ja en natuurlijk kun je met een (te) stijf frame op niet geasfalteerde routes rijden.

  3. Leuk om een test te lezen over de TM 2.8 met Rohloffnaaf.
    Sinds anderhalf jaar heb ik deze fiets en er inmiddels 10000km mee gereden. Inderdaad een prima fiets, die met bepakking ook heel goed rijdt. De eerste keer had ik niet eens in de gaten dat de tassen eraan hingen: zo gemakkelijk rijdt het.
    En je kunt er prima mee over onverharde paden .
    Een super fiets

  4. Mijn Santos TM 2.8 is sinds drie jaar mijn ‘Rolls Royce’. Een superfiets, die heerlijk fietst onder alle weersomstandigheden, op fietsvakanties en tijdens ritten thuis.
    Mijn fiets heeft een Rohloffnaaf met riem. Het fietst heerlijk. Jammer dat ze aan de prijs zijn, maar ik kan iedereen een Santos fiets aanraden!

  5. Kees Swart vergeet te melden dat Santos fietsen in heel veel kleuren verkrijgbaar zijn. Ook de decals zijn niet standaard. Een unique selling point.

  6. Het kan ook wel eens -te- zijn.
    Het is voor mij de eerste keer dat een fiets in het licht wordt gezet omdat hij snel is op asfalt en dat je niet van het fietspad af mag omdat de fiets te stijf is.
    Deze omschrijving geeft meer een beeld hoe ver we zijn gegaan in waar we een fiets voor willen gebruiken en de onmogelijkheden van aluminium frames.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA afbeelding

*