Test Koga WorldTraveller S 2016 trekkingfiets

Voordelen

+ Rijgedrag
+ Zitpositie
+ Rohloff en riem combinatie
+ Gewicht

Nadelen

- Geen bel
- Brooks zadel

Eindoordeel

De Koga WorldTraveller is voor 2016 opnieuw ontworpen: ‘lichter, mooier en beter’,  beweert de fietsenbouwer uit Heerenveen. ‘Eerst testen, dan geloven’, denken wij. Tijd voor een rij-impressie!

Bekijk onze video over de Koga Worldtraveller S

Signature

De Koga WorldTraveller S trekkingfiets die Op Pad hier test is een ‘rijbaar’ prototype wat zoveel betekent dat de fabrikant er voor de eigenlijke productie nog wel wat aan zal wijzigen. En die S in de naam staat voor Signature; via dit programma van Koga stel je zelf online jouw reisfiets samen.

Frame

Het frame van de Koga WorldTraveller is een doorontwikkeling van het TR28 frame. Het frame is nog steeds van aluminium en elke buis van de voorste framedriehoek heeft dankzij hydrovorming (iets onder waterdruk in vorm persen) een andere vorm. Dankzij deze techniek kunnen buizen nagenoeg elke vorm krijgen en kan je extreem dun – dus licht – bouwen zonder aan sterkte in te boeten. Strak is de nieuwe kabelvoering en nieuw is de in het balhoofd geïntegreerde stuuruitslag-begrenzer die voorkomt dat het stuur te ver omklapt met bagage.

Super stabiel in de rechte lijn en een voorbeeldig bochtengedrag.
Super stabiel in de rechte lijn en een voorbeeldig bochtengedrag.

Licht en stijf

Licht en stijf dat zijn wel twee kernbegrippen bij de Koga WorldTraveller: we wegen hem op net iets meer dan 16 kilogram en dat is fors lichter dan zijn voorgangers. Tijdens het fietsen voel ik hoe stijf het frame is. Hard stoempen tegen de wind in en het frame geeft geen krimp. Op de pedalen staan met volle bepakking en heen en weer wiegend… geen krimp. Slingeren tussen de midden streepjes op het fietspad: geen krimp!

Een dergelijk stijf frame heeft op klinkers en kinderkopjes wel een bijkomend nadeel: elke oneffenheid wordt nogal hard doorgegeven aan de polsen en het zitvlak. De Koga World Traveller staat op 28 inch velgen en heeft dikke ballonbanden waardoor je tijdens lange stukken klinker of onverhard de bandenspanning wat kan laten zakken en je aan comfort wint.

Ergon & Brooks

De zithouding op de Koga WorldTraveller is sportief maar comfortabel. Met de stuurpen, voorbouw en vulringen kan je nog wat spelen als je juist sportiever of relaxter wilt zitten. Het stuur heeft een dubbele boog waardoor het stuur – en de Ergon handvatten en bar-ends – extreem prettig blijkt. Over het zadel van Brooks ben ik minder te spreken. Het nieuwe C-17 model van rubber en stof zit te hard voor mijn 63 kg en dempt ook nauwelijks. Verbazing alom als ik aan het einde van een dag testen ontdek dat die 63 kg voor twee fikse scheuren in het zadeldek heeft gezorgd. Dat moet dus anders!

Het stuur heeft een dubbele boog waardoor het stuur extreem prettig blijkt.
Het stuur heeft een dubbele boog waardoor het stuur extreem prettig blijkt.

Rohloff, riem en schijfremmen

De Koga WorldTraveller is voorzien van een betrouwbare 14-versnellings Rohloffnaaf en met een draaishifter verander je van versnelling. De aandrijving gebeurt middels een Gates Centre Track riem. Onderhoudsarm en superstil. Om de riem te kunnen monteren hebben de Koga ontwerpers gekozen voor een ‘opening’ in de rechter staande achtervork. Twee inbusjes losdraaien en het vulwiggetje kan er uit en de riem er door. Een stevige constructie. Om de riem te spannen is de Koga WorldTraveller uitgerust met een excentrisch crank.

We zien het steeds vaker: schijfremmen op een trekkingfiets en het kan prima. Op de Koga WorldTraveller zijn twee 180 mm schijven gemonteerd en de remklauwen – met dubbele zuigers! – en remgrepen zijn van Magura. De remhendels zijn prima af te stellen. De remmen zijn prettig te doseren en de remvertraging is uitmuntend.

Voorspelbaar rijgedrag

Het rijgedrag van de Koga WorldTraveller is heel voorspelbaar. Hij is super stabiel in de rechte lijn en heeft een voorbeeldig bochtengedrag. Ik heb zelden een fiets getest waarmee een surplace of rondjes om een pionnetje zo makkelijk waren. De banden – mits goed opgepompt – geven weinig rolweerstand en ‘zweven’ over strak asfalt terwijl het profiel dat ze hebben het ook onverhard goed doet.

Een Koga WorldTraveller is er natuurlijk om bagage te versjouwen en dat gaat prima. De dragers komen bij Tubus vandaan en met het testgewicht van 7,5 kg voor en 15 kg achter doen ze het goed. De voorvork is overigens ook geschikt voor de montage van een Tubus Duo voordrager. En ga je met meer gewicht op een lange reis? Monteer dan een stabilisator brug tussen de twee lange stangetjes tussen frame en achterdrager.

De Koga WorldTraveller is voorzien van een 14-versnellings Rohloffnaaf .
De Koga WorldTraveller is voorzien van een 14-versnellings Rohloffnaaf .

Conclusie Koga WorldTraveller S 2016

De Koga WorldTraveller rijdt dankzij de riem en betrouwbare Rohloff naaf geruisloos, heeft een heerlijk stuurgedrag en dito zitpositie. De Koga WorldTraveller S 2016 is licht en stijf en dankzij de dikke banden een echte kilometervreter voor verhard en onverhard. Wel zou ik in het Signature ontwerpprogramma kiezen voor een ander zadel. Dus Koga heeft bijna helemaal gelijk en of hij mooier is… oordeel zelf! De prijs is op het moment dat ik dit schrijf nog niet bekend, maar ik verwacht rond de  € 3800 tot € 4200. De Koga WorldTraveller S 2016 is vanaf maart te koop.

Specificaties Koga WorldTraveller S 2016

Prijs: rond de  € 3800 tot € 4200
Gewicht: 16,1 kg (maat 57 cm)
Frame: Aluminium
Versnelling: 14-speed Rohloffnaaf
Aandrijving: Gates Centre Track Belt Drive
Remmen: Magura Hydraulic MT5, 180 mm schijven.
Drager: Tubus Ergo voor en Tubus Logo Evo achter
De rest: Ryde Andra 210 velgen, SKS spatborden, Koga Signature zadel- en stuurpen, Koga Flat Anatomic stuur, Brooks Cambium C-15 Men zadel, Ergon GP-3L handvatten, Son 28 naafdynamo, Son LED Edelux koplamp, B&M Toplicht Line Plus achterlicht, Topeak Road Morph pomp,  2 Koga bidons en houders, Schwalbe Marathon Almotion Evo 50 mm banden.

Son LED Edelux koplamp.
Son LED Edelux koplamp.
Merk: Koga
Model: WorldTraveller S
Website: www.koga.com

Delen

Waardering
71701
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

13 reacties op “Test Koga WorldTraveller S 2016 trekkingfiets

  1. Ik zoek een lichte trekkingsfiets met trspondersteuning. Die goed stijf is
    .heb nu een Santos. ..maar vind hem te zwaar.
    Ook ivm vervoer per vliegtuig…
    Wat zou jullie advies zijn.

  2. Nog even over het brooks zadel ; zie ook de site van Eric Schuijt/De Vakantiefietser. Na twee maanden op het brooks cadmium zadel fietsend in zuid Amerika schrijft Eric Schuijt dat dit z.i ” op dit moment het beste zadel ” is.

  3. Het c17 zadel wordt wel heel kort door de bocht afgeserveerd. Blijkbaar reed de tester op een kapot zadel, het mijne is na circa 3500 km met 20 kilootjes meer erop nog in nieuwstaat. Als de rohloffnaaf niet goed had gewerkt was deze deskundige neem ik aan ook even een goedwerkend exemplaar gaan halen. Ik weet in leiden en warmond al een zaak waar je het zadel op proef mee kunt krijgen voor een flinke rit op je eigen fiets. Resultaat bij beide zaken is dat een deel ermee wegloopt, een ander deel niet. Voordeel van dit volgens mij zeer sterke en comfortabele zadel is ondermeer;je glijdt niet heen en weer. Dit zonder dat mijn broek is versleten. Prachtige uitvinding!

    1. Zadel stuk, nee ! Het zou kunnen dat het zadel iets ‘te hoog’ was afgesteld. Dan overheerst een beweging haaks op de rijrichting, en laat het de stof los.
      Ze hadden bij dit zadel er voor moeten zorgen dat het achterste (en voorste) gedeelte mee zou kunnen veren.

  4. Inderdaad, behalve over de stijfheid, nogal nietszeggende test: een zadel is nu juist iets dat je zelf makkelijk kan kiezen bij de Signature… .In het artikel lees ik niets over het fietsgemak: kan je met deze fiets met volle bepakking ook een berg oprijden? Met welke versnellingen is de Rohloff met riem te vergelijken: qua range?
    Mooi item voor een volgende test: op diverse fietsen met bepakking een berg op door mannen en vrouwen….

    1. Beetje kort door de bocht om Op Pad als kritiekloos te omschrijven. Zie de gps test.
      Als je opbouwende kritiek wilt leveren doe dat danspecifiek en algemeniseer niet

    2. Wat versta jij onder fietsgemak ? Het gemakkelijjkst een berg op of af is een fiets met een korte wielbasis, zoals bij een racefiets/fitnessfiets, voor de hand liggend is dan ook een racestuur.
      Maar jij bedoelt het versnellingsbereik.

  5. Zoals we van OP Pad gewend zijn, een vrijwel kritiekloze test.
    Het lijkt wel of Gijs Loning de reclamefolder van Koga voorleest.
    Of je moet het gemis van een bel (te koop voor 2 euro) als kritiek beschouwen.

  6. Koga beschouwt de Worldtraveller geschikt voor woon en werk -verkeer. Daarmee brengt ze een onderscheid aan dat er eigenlijk nooit is gewweest. Daarvoor nam je altijd de eerste de beste, fiets.
    Hun oude categorie fietsen noemen ze nu touring fietsen. Ik stel voor deze categorie te laten vervallen tot 1 model waarbij de klant daadwerkelijk een ‘ideale’ fiets kan samenstellen.
    Mijn reacties zijn opbouwend bedoeld.

  7. Koga heeft veel fietsen in het trekkingsegment. Daar reken ik de fietsen waarmee je een wereldreis kunt maken ook toe. Echter ook Koga is helaas niet in staat het onderscheid te maken in dit segment. De benoeming ‘sportief maar comfortabel’ mag dan wel gepast zijn voor de zithouding op de Worldtraveller, echter voor de andere modellen in het trekkingsegment geldt de aanduiding ‘sportief en comfortabel’, en daar voldoet geen enkel model aan.
    Het volstaat niet van Koga om te melden dat er geen enkele ‘gelijke’ fiets te maken zou zijn.
    Redacteur Gijs…, ik neem aan dat het directe stuurgedrag te danken is aan de rechte voorvork !?

    1. Het begrip sportief wordt in meerdere betekenissen gebruikt. Bij het rijgedrag dan wel de zithouding. Ik stel voor de zithouding voortaan aan te duiden met al dan niet ‘aktief’.
      Omdat Koga er voor gekozen heeft om de maatvoering van deze Worldtraveller aan te passen naar de oude waarden, is het dus zo dat er op geen enkel model in het trekkingsegment een aktieve zithouding mogelijk is.

      1. Er is ruimte genoeg om het draagvlak van de bagagedrager te vergroten. Zelf hecht ik aan een groter horizontaal draagvlak in iedere richting.
        Hoe kun je anders een kratje vervoeren ?

        1. De opdracht voor 2016 luidt; verbeter de vorm en integratie van de achterdrager met het frame. Het is natuurlijk opmerkelijk dat er sprake is van een stabilisator als je extra bagage meeneemt.
          De omschrijving van het stuurgedrag van de fiets is duidelijk maar schiet tegelijkertijd ook te kort. Superstabiel in de de rechte lijn moet op de eerste plaats aan het criterium voldoen of het ‘tegelijkertijd’ mogelijk is met zonder handen te rijden.
          Dat het frame van deze fiets afkomstig is van TR28 zegt de lezer niet veel.
          Ik ken niet veel fietsen die kinderkopkes kunnen verteren maar klinkers dat moet toch kunnen ? Ik zie mezelf niet op een fiets met dikke banden rijden waarvan ik de bandenspanning dien aan te passen, maar handig is het wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA afbeelding

*