Test Koga WorldTraveller S 2016 trekkingfiets

Voordelen

+ Rijgedrag
+ Zitpositie
+ Rohloff en riem combinatie
+ Gewicht

Nadelen

- Geen bel
- Brooks zadel

Eindoordeel

De Koga WorldTraveller is voor 2016 opnieuw ontworpen: ‘lichter, mooier en beter’,  beweert de fietsenbouwer uit Heerenveen. ‘Eerst testen, dan geloven’, denken wij. Tijd voor een rij-impressie!

Bekijk onze video over de Koga Worldtraveller S

Signature

De Koga WorldTraveller S trekkingfiets die Op Pad hier test is een ‘rijbaar’ prototype wat zoveel betekent dat de fabrikant er voor de eigenlijke productie nog wel wat aan zal wijzigen. En die S in de naam staat voor Signature; via dit programma van Koga stel je zelf online jouw reisfiets samen.

Frame

Het frame van de Koga WorldTraveller is een doorontwikkeling van het TR28 frame. Het frame is nog steeds van aluminium en elke buis van de voorste framedriehoek heeft dankzij hydrovorming (iets onder waterdruk in vorm persen) een andere vorm. Dankzij deze techniek kunnen buizen nagenoeg elke vorm krijgen en kan je extreem dun – dus licht – bouwen zonder aan sterkte in te boeten. Strak is de nieuwe kabelvoering en nieuw is de in het balhoofd geïntegreerde stuuruitslag-begrenzer die voorkomt dat het stuur te ver omklapt met bagage.

Super stabiel in de rechte lijn en een voorbeeldig bochtengedrag.
Super stabiel in de rechte lijn en een voorbeeldig bochtengedrag.

Licht en stijf

Licht en stijf dat zijn wel twee kernbegrippen bij de Koga WorldTraveller: we wegen hem op net iets meer dan 16 kilogram en dat is fors lichter dan zijn voorgangers. Tijdens het fietsen voel ik hoe stijf het frame is. Hard stoempen tegen de wind in en het frame geeft geen krimp. Op de pedalen staan met volle bepakking en heen en weer wiegend… geen krimp. Slingeren tussen de midden streepjes op het fietspad: geen krimp!

Een dergelijk stijf frame heeft op klinkers en kinderkopjes wel een bijkomend nadeel: elke oneffenheid wordt nogal hard doorgegeven aan de polsen en het zitvlak. De Koga World Traveller staat op 28 inch velgen en heeft dikke ballonbanden waardoor je tijdens lange stukken klinker of onverhard de bandenspanning wat kan laten zakken en je aan comfort wint.

Ergon & Brooks

De zithouding op de Koga WorldTraveller is sportief maar comfortabel. Met de stuurpen, voorbouw en vulringen kan je nog wat spelen als je juist sportiever of relaxter wilt zitten. Het stuur heeft een dubbele boog waardoor het stuur – en de Ergon handvatten en bar-ends – extreem prettig blijkt. Over het zadel van Brooks ben ik minder te spreken. Het nieuwe C-17 model van rubber en stof zit te hard voor mijn 63 kg en dempt ook nauwelijks. Verbazing alom als ik aan het einde van een dag testen ontdek dat die 63 kg voor twee fikse scheuren in het zadeldek heeft gezorgd. Dat moet dus anders!

Het stuur heeft een dubbele boog waardoor het stuur extreem prettig blijkt.
Het stuur heeft een dubbele boog waardoor het stuur extreem prettig blijkt.

Rohloff, riem en schijfremmen

De Koga WorldTraveller is voorzien van een betrouwbare 14-versnellings Rohloffnaaf en met een draaishifter verander je van versnelling. De aandrijving gebeurt middels een Gates Centre Track riem. Onderhoudsarm en superstil. Om de riem te kunnen monteren hebben de Koga ontwerpers gekozen voor een ‘opening’ in de rechter staande achtervork. Twee inbusjes losdraaien en het vulwiggetje kan er uit en de riem er door. Een stevige constructie. Om de riem te spannen is de Koga WorldTraveller uitgerust met een excentrisch crank.

We zien het steeds vaker: schijfremmen op een trekkingfiets en het kan prima. Op de Koga WorldTraveller zijn twee 180 mm schijven gemonteerd en de remklauwen – met dubbele zuigers! – en remgrepen zijn van Magura. De remhendels zijn prima af te stellen. De remmen zijn prettig te doseren en de remvertraging is uitmuntend.

Voorspelbaar rijgedrag

Het rijgedrag van de Koga WorldTraveller is heel voorspelbaar. Hij is super stabiel in de rechte lijn en heeft een voorbeeldig bochtengedrag. Ik heb zelden een fiets getest waarmee een surplace of rondjes om een pionnetje zo makkelijk waren. De banden – mits goed opgepompt – geven weinig rolweerstand en ‘zweven’ over strak asfalt terwijl het profiel dat ze hebben het ook onverhard goed doet.

Een Koga WorldTraveller is er natuurlijk om bagage te versjouwen en dat gaat prima. De dragers komen bij Tubus vandaan en met het testgewicht van 7,5 kg voor en 15 kg achter doen ze het goed. De voorvork is overigens ook geschikt voor de montage van een Tubus Duo voordrager. En ga je met meer gewicht op een lange reis? Monteer dan een stabilisator brug tussen de twee lange stangetjes tussen frame en achterdrager.

De Koga WorldTraveller is voorzien van een 14-versnellings Rohloffnaaf .
De Koga WorldTraveller is voorzien van een 14-versnellings Rohloffnaaf .

Conclusie Koga WorldTraveller S 2016

De Koga WorldTraveller rijdt dankzij de riem en betrouwbare Rohloff naaf geruisloos, heeft een heerlijk stuurgedrag en dito zitpositie. De Koga WorldTraveller S 2016 is licht en stijf en dankzij de dikke banden een echte kilometervreter voor verhard en onverhard. Wel zou ik in het Signature ontwerpprogramma kiezen voor een ander zadel. Dus Koga heeft bijna helemaal gelijk en of hij mooier is… oordeel zelf! De prijs is op het moment dat ik dit schrijf nog niet bekend, maar ik verwacht rond de  € 3800 tot € 4200. De Koga WorldTraveller S 2016 is vanaf maart te koop.

Specificaties Koga WorldTraveller S 2016

Prijs: rond de  € 3800 tot € 4200
Gewicht: 16,1 kg (maat 57 cm)
Frame: Aluminium
Versnelling: 14-speed Rohloffnaaf
Aandrijving: Gates Centre Track Belt Drive
Remmen: Magura Hydraulic MT5, 180 mm schijven.
Drager: Tubus Ergo voor en Tubus Logo Evo achter
De rest: Ryde Andra 210 velgen, SKS spatborden, Koga Signature zadel- en stuurpen, Koga Flat Anatomic stuur, Brooks Cambium C-15 Men zadel, Ergon GP-3L handvatten, Son 28 naafdynamo, Son LED Edelux koplamp, B&M Toplicht Line Plus achterlicht, Topeak Road Morph pomp,  2 Koga bidons en houders, Schwalbe Marathon Almotion Evo 50 mm banden.

Son LED Edelux koplamp.
Son LED Edelux koplamp.
Merk: Koga
Model: WorldTraveller S
Website: www.koga.com

Delen

Waardering
71701
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

4 reacties op “Test Koga WorldTraveller S 2016 trekkingfiets

  1. Koga heeft veel fietsen in het trekkingsegment. Daar reken ik de fietsen waarmee je een wereldreis kunt maken ook toe. Echter ook Koga is helaas niet in staat het onderscheid te maken in dit segment. De benoeming ‘sportief maar comfortabel’ mag dan wel gepast zijn voor de zithouding op de Worldtraveller, echter voor de andere modellen in het trekkingsegment geldt de aanduiding ‘sportief en comfortabel’, en daar voldoet geen enkel model aan.
    Het volstaat niet van Koga om te melden dat er geen enkele ‘gelijke’ fiets te maken zou zijn.
    Redacteur Gijs…, ik neem aan dat het directe stuurgedrag te danken is aan de rechte voorvork !?

    1. Het begrip sportief wordt in meerdere betekenissen gebruikt. Bij het rijgedrag dan wel de zithouding. Ik stel voor de zithouding voortaan aan te duiden met al dan niet ‘aktief’.
      Omdat Koga er voor gekozen heeft om de maatvoering van deze Worldtraveller aan te passen naar de oude waarden, is het dus zo dat er op geen enkel model in het trekkingsegment een aktieve zithouding mogelijk is.

      1. Er is ruimte genoeg om het draagvlak van de bagagedrager te vergroten. Zelf hecht ik aan een groter horizontaal draagvlak in iedere richting.
        Hoe kun je anders een kratje vervoeren ?

        1. De opdracht voor 2016 luidt; verbeter de vorm en integratie van de achterdrager met het frame. Het is natuurlijk opmerkelijk dat er sprake is van een stabilisator als je extra bagage meeneemt.
          De omschrijving van het stuurgedrag van de fiets is duidelijk maar schiet tegelijkertijd ook te kort. Superstabiel in de de rechte lijn moet op de eerste plaats aan het criterium voldoen of het ‘tegelijkertijd’ mogelijk is met zonder handen te rijden.
          Dat het frame van deze fiets afkomstig is van TR28 zegt de lezer niet veel.
          Ik ken niet veel fietsen die kinderkopkes kunnen verteren maar klinkers dat moet toch kunnen ? Ik zie mezelf niet op een fiets met dikke banden rijden waarvan ik de bandenspanning dien aan te passen, maar handig is het wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA afbeelding

*