Test Hövding fiets airbag, 2013

Voordelen

+ Werking
+ Comfortabel
+ Geen helm
+ Verzekerbaar

Nadelen

- Eenmalig gebruik

Een helm dragen tijdens het mountainbiken of racefietsen, is de normaalste zaak van de wereld. Het dragen van een helm tijdens woon-werk verkeer niet. En ook ik ben geen fan van het dragen van een helm. Niet omdat mensen me gek aankijken, wel omdat je dan op je werk komt met een helmkapsel. Twee Zweedse dames hebben hiervoor een oplossing bedacht: de Hövding, een airbag voor fietsers.

Lees ook:

Bekijk de Op Pad video over de Hövding fietsairbag

Fietsairbag kopen

De Hövding fietsairbag is te koop in de ANWB-winkel voor 269,- voor ANWB-leden (299,- voor niet-leden).

Perslucht
Anders dan je zou denken is de Hövding geen airbag die op je fiets zit. De Hövding is het best te vergelijken met een wat fors uitgevallen kraag, col, Buff of sjaal die je dus om je nek draagt. De Hövding bestaat uit een kraag van stof waarin opgevouwen de airbag zit. Aan de voorzijde zit een rits waardoor je hem dus makkelijk om kan doen. Aan de achterzijde heeft de Hövding een verdikking waar een cilinder met perslucht, een klein computertje en een aantal sensoren zit. Dit alles heeft natuurlijk stroom nodig dus zit er in de Hövding een kleine accu die je met een USB-kabel op laadt.

Werking
De werking van de Hövding is betrekkelijk eenvoudig. Op het moment dat je van je fiets valt signaleren een gyroscoop, een hoogtemeter en een acceleratiemeter dit en de computer beoordeelt vervolgens of hij de airbag moet laten afgaan. Nu is het verschil tussen je gevallen fietssleutel oprapen, snel afstappen of een echt ongeval krijgen natuurlijk nogal subtiel. Hövding heeft een paar jaar aan ontwikkeling besteed om te analyseren wat nog een gewone fiets gerelateerde beweging is en wat een ongeval beweging is. Voor zover de theorie, werkt de Hövding ook?

Pimpen
De Hövding wordt geleverd in een mooie doos met daarin naast de kraag een goede gebruiksaanwijzing en een knal geel USB kabeltje. In ons geval is de Hövding zwart, maar standaard wordt er een extra shell bijgeleverd zodat je de Höving kan pimpen en aan kan passen aan de stijl van je kleding. De gebruiksaanwijzing leert me dat ik de accu eerst moet opladen met de bijgeleverde usb-kabel en een computer. Vijf witte ledjes aan de voorzijde van de Hövding geven aan dat de accu vol is. Tijd om de kraag om te doen.

Comfortabel
De Hövding om doen is eenvoudig: een kwestie van open en dichtritsen. Daarna activeer ik de airbag door het lipje van de rits – met daaraan de mannetjes kant van een drukknop – in de vrouwtjes kant van de drukknop op de Höving te drukken. Een piepje geeft aan dat de airbag geactiveerd is. Het eerste wat me bij het dragen opvalt is het gewicht: 700 gram. Maar bij die constatering blijft het, na een paar uur fietsen zie ik het gewicht niet als een minpunt. De stof die tegen de huid aan zit draagt comfortabel en ook de bewegingsvrijheid is goed. Tijdens het testen is het een graad of 17 en ik kan me voorstellen dat de kraag minder comfortabel wordt, als het echt warmer wordt. Rest de test van de airbag zelf.

Testsituatie
Om de werking van de airbag zelf te testen hebben we deze test bedacht “auto verlaat zonder richting aangeven parkeervak. Fietser – ik dus – moet uitwijken en komt ten val”. Makkelijk gezegd, lastig uit te voeren. We filmen natuurlijk alles en we hebben maar één Hövding. Om alles vast te leggen hebben we twee vaste bemande camera’s, een op de crashsite opgestelde GoPro Hero3 Black Edition en een tweede GoPro monteren we op het stuur voor het rijdersperspectief. En dan heb ik het nog niet gehad over de nieuwe BMW van de stagiaire die we niet willen beschadigen en ook ik heb weinig zin om echte schade aan de val over te houden. Ik gok erop dat de Zweedse de dames hun werk goed gedaan hebben, maar om knieën en ellenbogen te beschermen zitten onder mijn kleding protectoren van SixSixOne.

Timing
Om de timing van camera’s, auto en val te oefenen klap ik met een niet geactiveerde Hövding 10 keer tegen de grond. En dat vallen is lastiger dan ik verwacht: omdat ik weet wat er gaat gebeuren verzet mijn lijf zich en reageert automatische met allerlei val brekende maatregelen. Na 10 keer staat alles en iedereen op scherp: tijd om de Hövding te activeren. Ik ga nog vier keer tegen de vlakte zonder dat de airbag zijn werk doet. Mijn lichaam remt iedere keer de val waardoor de Hövding de val niet als erg genoeg interpreteert om te ontploffen. Knap werk!

PLOF
Bij de 15de val laat ik alle reserves los en dan net voor ik de grond raak: een PLOF en mijn hoofd en nek zijn rondom ingepakt in een stevige airbag. Alleen mijn gezicht blijft vrij. Ik stuiter iets door en anders dan bij een auto-airbag loopt de Hövding niet meteen leeg. En dat is goed omdat je bij fietsongelukken nogal eens doorrolt: hij biedt dus langer bescherming. De druk rond de nek is enorm en de nek wordt uitstekend gefixeerd. Wel kan je normaal blijven ademhalen en ook de bloedsomloop wordt niet beperkt. De pasvorm rond het hoofd is prima: de airbag zit als een strakke dikke capuchon en omdat hij alleen het gezicht vrijlaat biedt hij veel bescherming rondom. Na een minuut voel ik heel langzaam de druk minder worden en doe ik de Hövding af. Wat blijft is een wat beduusd overweldigend gevoel: hij WERKT!

Conclusie
Ik maak deze tekst bewust een week na het ‘ongeluk’. Een week om na te denken over wat ik ervaren heb en om te zien of het eerste enthousiasme over de werking overeind blijft. Twee dingen zijn uiteindelijk van belang: comfort en werking. Ik vind de Hövding comfortabel genoeg om tijdens dagelijks woon-werk verkeer te dragen en… de Hövding werkt. Hij biedt in mijn ogen meer bescherming dan een helm kan bieden. Deze praktijk test heeft mij het bewijs gegeven dat de airbag niet bij elke wissewasje af gaat en alleen ontploft als je hem echt nodig hebt. En dat is belangrijk, want de Hövding kost € 269,- (voor ANWB-leden) en je kan hem maar een keer gebruiken. Positief is dat je Hövding voor ca. € 21,- per jaar kan verzekeren. Of dit het je waard is, is een persoonlijke keuze.

Merk: Hövding
Prijs: € 349
Bedrijf: Rivo Sports BV
Telefoonnummer bedrijf: 0487 56 16 14
Website: www.rivosports.nl.

Gerelateerd

Delen

Waardering
42823
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

6 reacties op “Test Hövding fiets airbag, 2013

  1. Heb inmiddels meerdere tests gezien, gelezen en gehoord. Grote buiging, super veilig écht een aanvulling onder de “fietshelmen”. Vroeg mij af of je als (trouw) ANWB lid ( inmiddels platina! ) korting kan krijgen? Graag lees ik uw antwoord tegemoet.
    Een hartelijke groet, Irene

  2. Middels de verzekering wordt de Hövding vervangen als deze ‘afgegaan’ is. Dus als dat meerdere keren per jaar is, dan is dat zo. De Hovding is er in 2 maten: S en M. S (afmeting van de nek tot 37cm) en M (> 37cm)

  3. Ik vind het er erg veilig uitzien, maar het aanschafbedrag is erg hoog, al is het met de verzekering erbij wel weer aantrekkelijker.
    Wat ik me afvraag is: is het omruilen na vallen onbeperkt? Of maximaal 1x per jaar? En wordt de airbag voor fietsers ook in verschillende maten geleverd (kind,vrouw,man)?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *