Test Hobie MirageDrive Kayak 2012

Voordelen

+    Stil
+    Makkelijk in smalle slootjes
+    Comfortabel

Nadelen

-     Prijs

Is het een waterfiets? Is het een kajak? Het is… een combinatie van die twee! Hobie MirageDrive kayaks zijn namelijk voorzien van een trapsysteem dat je met je voeten in beweging houdt. Door te trappen, bewegen twee vinnetjes onder de boot van links naar rechts.

Gemiddeld vaar je acht tot tien kilometer per uur, een stuk sneller dan met een normale kajak. Sturen doe je met één hand waarmee je een klein hendeltje bedient. Dit hendeltje staat in verbinding met een vin achteraan de kano. Beweeg je de hendel naar links, dan ga je naar links en andersom.

Het vaart verrassend makkelijk. De pedalen zijn afzonderlijk op ­lengte af te stellen. Om vooruit te komen, maak je met je voeten om en om een beweging naar voren (waarbij het andere pedaal naar achteren beweegt). De zitjes zijn opblaasbaar en de rugsteun kan van rechtop tot bijna liggend worden ingesteld.

Bij het varen komt er praktisch geen water in de boot. Smalle slootjes zijn nog makkelijker te bevaren dan met een normale kajak, omdat je niet met peddels aan weerszijden zit. Is het water ondiep? Dan maak je kleine trapbewegingen, waardoor de vinnetjes praktisch niet van de onderkant van de kajak loskomen.

Wij testten de Hobie Mirage op de Loosdrechtse plassen waar we, dankzij de stilte van de kajak, diverse adders ­zagen zwemmen. Nog meer voordelen? Ja: de boot is ­stabiel, onderin is aardig wat ruimte waar je spullen ­waterdicht op kunt bergen en in de nieuwste varianten zit zelfs een bekerhouder. Zijn er ook nadelen? Tja. Je kunt niet achteruit varen met behulp van het trapmechanisme. Daarom zit er standaard een peddel aan de zijkant van de kajak.

We gaan nog even door met de voordelen: het ­trapmechanisme (incl. vinnen) is makkelijk uit de boot te halen. Het roer aan de achterkant van de boot kun je ­binnenhalen door aan een kabeltje naast je te trekken. Hobie MirageDrive kayaks zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Gewicht: vanaf twintig kilo voor de enkelzits en tweeëndertig voor de duozits. Er is zelfs een opblaasbare variant (type i9s, gewicht: achttien kilo). Bekijk op ­oppad.nl een video van de Hobie MirageDrive kayak.

Kijk ook op: www.trapkano.nl of www.hobie-kayak.com

 

Prijs: € 1995 (vanaf)
Bedrijf: Trapkano
Telefoonnummer bedrijf: (035) 582 7721

Bekijk de video's van de fabrikant:

Gerelateerd

Delen

Waardering
28369
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

6 reacties op “Test Hobie MirageDrive Kayak 2012

  1. Interessant zeg, deze aandrijving van een kano!
    Ik begrijp dat een kano met deze pinguin-peddels een stuk sneller is dan ‘normale’ kano’s.

    Is dat enkel door het nieuw soort aandrijving, of ook omdat je hiermee je (veel sterkere) been- en bilspieren gebruikt net als roeiers?
    Of, met andere woorden: zijn deze pinguinvinnen efficienter dan peddels?

    Ik ben kajak vaarder en ik vraag me af of je, zonder de peddels te gebruiken, minder stabiel bent dan in een gewone kajak.
    De peddel dient ook als steun voor stabiliteit, er zijn manieren om jezelf ermee overeind te houden als je dreigt om te slaan.
    Maar ook als je normaal peddelt, heb je meer stabiliteit omdat je de steun van de peddel kontinu hebt.
    Je kano is op die manier breder dan ie in feite is.

    Je kunt ook met de peddel eskimoteren, weer overeind komen als je omgeslagen bent.
    Lukt dat ook als je op dit type kano enkel de peddel klaar hebt liggen?

    1. Hallo Ron,
      waar baseer je de gemiddelde snelheid op? Wij haalden zonder al teveel moeite een gemiddelde van acht tot tien kilometer per uur in de trapkano.
      groeten,
      Petra

    1. Beste Janneke,
      dank voor je reactieen het zou goed kunnen dat je gelijk hebt. Maar toen ik het na afloop van de vaartocht met een boswachter over had, vond hij dat de manier van zwemmen wel verdacht veel weg had van een adder ipv die van een ringslang. Ik weet niet zeker wat voor dier het was, maar het was hoe dan ook bijzonder om te zien.
      Met vriendelijke groet,
      Petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *