advertentie

Test Koga WorldTraveller 29 trekkingfiets, 2012

Meer dan ooit een echte wereldfiets

Gijs Loning
 De foto's worden geladen..

Nadat twee jaar geleden de eerste mountainbikes met 29 inch wielen op de markt kwamen, lag het voor de hand dat de trend van grote wielen naar de trekkingfietsen zou overslaan. En ziedaar: de Koga WorldTraveller 29. Een succesnummer, want in 2011 kreeg de Koga Worldtraveller 29. een Eurobike Award en in 2012 werd dit model verkozen tot Fiets van het Jaar.

Bekijk de video: test Koga WorldTraveller 29 trekkingfiets

De Koga Worldtraveller 29. (WT) is een fiets met grote wielen. Maar… de velgen van de Koga zijn, net als bij elke 29er mountainbike, gewoon 28 inch. Een mountainbike wordt 29 inch door hele brede (50 mm of meer) en dus hoge banden te monteren.

29 inch (29er) trekkingfiets
Bij een normale 28 inch trekkingfiets hoort een 37 mm brede band. Doordat Koga Worldtraveller 29 een 47 mm brede en dus ook hogere band monteert, worden de wielen net een slagje groter. Net iets meer dan 28 inch, maar zeker geen 29 inch. Wel écht 29er is het frame voor de iets grotere wielen. In vergelijking met een 28 inch heeft de Koga WorldTraveller 29 een kortere zitbuis en ook de sterk aflopende bovenbuis is korter.

Om de wielen van de mountainbike in het frame te krijgen is de achterdriehoek juist weer wat langer en staat de voorvork iets verder onderuit, waardoor de wielbasis langer is dan zijn 28 inch broer. De Koga WorldTraveller 29 rijdt gemakkelijk. Op asfalt is het net of je met die grote wielen eerder ergens bent: grote halen, snel thuis. Als het wegdek verandert in gravel of scheve klinkers wordt dat gevoel alleen maar sterker. De 29 inch Koga rolt zelfs gemakkelijk over de belachelijk grote kiezels in een droog stuk van de Rheinschlucht in Zwitserland!

Test Koga WorldTraveller 29
Het stuurgedrag vam de Koga WorldTraveller 29 is goed. Bij mountainbikes is een van de negatieve kanten van 29 inch wielen dat ze minder wendbaar zijn in korte bochten. Bij een 29er trekkingfiets kom je dat nauwelijks tegen en vervalt dat bezwaar. Door de iets langere wielbasis en onderuit staande voorvork is het stuurgedrag erg rustig en comfortabel.

Bergaf op snelheid is een genot. Het frame voelt stijf. De voorvork van de Koga WorldTraveller 29 voelt echter wat minder stijf. Bij het remmen met zware tassen voor, zie je dat de vork nogal naar het frame terug buigt. Door de iets hogere montage van de dragers ligt het  zwaartepunt iets hoger, maar dat merk je met bagage nauwelijks.

Soepel
De voortassen hangen bij deze trekkingfiets laag aan de lowriders en de achtertassen bevestig je het best aan het lage stangetje. De zithouding op de Koga WorldTraveller 29 is ontspannen en door de verstelbare voorbouw eenvoudig aan je voorkeur aan te passen. Het stuur is lekker breed, waardoor je altijd controle houdt. De handvatten en bar-ends zijn toppertjes van Ergon. Het schakelgedeelte is geheel van Shimano, hoofdzakelijk SLX. Kernwoord: soepel.

De remmen van de Koga WorldTraveller 29 zijn de bekende HS11 hydraulische velgremmen van Magura. Over het remvermogen schreven we al vaker: prima! Bijzonder bij deze vakantiefiets is Koga’s eigen snelspanner van het achterwiel: de Q-guard. Deze is tevens een beschermer voor de derailleur.

Complete trekkingfiets
De Koga WorldTraveller 29 komt uit de test als een erg complete trekkingfiets: twee bidonhouders met bidons, 40-spaaks achterwiel!, pompje, twee standaarden en super verlichting dankzij een Shimano naafdynamo en een B&M koplamp met daglichtfunctie en standlicht. Samenvattend: de Koga is gemakkelijk te sturen, rolt over alles heen en is comfortabel. Daarnaast is hij goed afgemonteerd. De Koga WorldTraveller 29 is naast een gewone trekkingfiets meer dan ooit een echte wereldfiets.

Specificaties Koga WorldTraveller 29

GEWICHT 17,83 kg. (compleet, maat 51)
FRAME Aluminium 6069
VERSNELLING Shimano SLX
REMMEN Magura HS-11
DRAGERS TubusLogo/TubusErgo (staal)
DE REST Koga KM 21-622 velgen, Shimano SLX Hollowtech II crank (48,36,26T), cassette Shimano Deore LX HG80 (11-12-14-16-18-21-24-28-32T), Tange Seiki balhoofd, Shimano DH-3N72 naafdynamo, B+M Lumotec IQ Cyo Senso voorlamp, B+M 4 D Toplight achter, SKS spatborden, Koga stuur- en zadelpen, Koga Riser stuur, 2 bidonhouders + bidon, bel, Pletscher standaard, Koga standaard, Koga Sole Mate pedalen, Selle Italia FLX zadel, Axa Defender slot, Vredestein Perfect Trek 47 mm banden.

Prijs: € 1999
Bedrijf: Koga
Telefoonnummer bedrijf: (0513) 630 122
Website: www.koga.com
Waardering
22561
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !
Test Koga WorldTraveller 29 trekkingfiets, 2012 2.75 2,8(55%)

Reacties

Er zijn 14 reacties geplaatst

  1. Henk zegt:

    KOGA voert in de World Traveler 29 Trekking fietsen frame maten van 56, 51 en 46.
    Welke lichaamslengte hoort bij welke maat? of welke formule is er voor deze maatvoering.

  2. Berno zegt:

    Zeg Slauch, jij lijkt er veel vanaf te weten. Ik zoek een fiets met een 66 cm frame, 29″” wielen, ca. 7 versnellingen, waarmee ik lekker woon-werk kan cruisen, en die ik probleemloos in de stad kan laten staan. Wat raad je me aan?

  3. Schlauch zegt:

    Zoals ik eerder geschreven heb ben ik van mening dat de zithouding op de Worldtraveller niet klopt. Je moet als producent aantonen op welke manier je de zithouding bepaalt, voor wie deze geschikt is, en dat deze bepaling in eeerste instantie onafhankelijk is van de geometrie.
    Het is dan ook teleurstellend dat Koga, net zoals alle andere fietsproducenten, de begrippen ‘custom’ en ‘op maat’, door elkaar gebruikt bij haar Signature fietsen.
    Het op maat maken laten ze na. En met custom wordt niet meer en minder bedoeld dat je de onderdelen van een op te bouwen fiets kunt kiezen. Aan de maat valt, behalve de framemaat, niets ! te kiezen.
    Er wordt met de Signature fietsen geadverteerd op de site van Vereniging de Wereldfietser. Daarmee wordt de illusie gewekt dat het ‘op maat maken’ van deze fietsen maakbaar is.

  4. Schlauch zegt:

    Een kleine afwijking van 1 van de maten van een fiets heeft tot gevolg dat je er niet fijn op kunt fietsen. Hoe zou dit zijn als er meerdere kleine afwijkingen zijn .Een fiets telt enkele tientallen gegevens die in samenhang de geometrie, en dus het rijgedrag en de zithouding, bepalen. Het is volstrekt onjuist als je beweert dat een fiets passend te maken is zoals dit bijvoorbeeld gebeurt bij een maatframe. Het enigste wat je kunt doen is de afstand van het lichaam tot de buizen verbeteren.

  5. Winterkampeerder zegt:

    @Schlauch, volgens mij is het verstandig een keer met Koga te praten. Overigens leuke fiets! En ook lekker vooruitstrevend voor Koga zo’n 29′er. En een keertje zonder 34 bidonhouders ;-)

  6. Schlauch zegt:

    Verdient deze fiets het predikaat ‘wereldfiets’ ? Nou wat mij betreft zeker niet. Er valt nog veel te verbeteren.
    Helaas zit er geen racestuurtje op. Koga heeft wel eens een reisfiets met racestuur gemaakt, maar die is uit het zicht verdwenen. Helaas maakte ze bij die fiets ook de klassieke fout om die te voorzien van een zitbuishoek die niet zou misstaan in een omafiets. Je zit met je achterste te ver naar achteren en de hoek tussen je bovenbenen en je romp is te klein. Je zit erg ongemakkelijk.

  7. Schlauch zegt:

    De aflopende bovenbuis is eigenlijk een oplopende bovenbuis. Het het oplopende deel is meestal niet handig. Koga stelt ‘onvoldoende’ maatgegevens ter beschikking om wat beter te kunnen beoordelen of dat verloop wel zo noodzakelijk is op grond van alleen die maten. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de ‘overstandshoogte’. De afzink van het bracket ligt in ieder geval een stuk lager dan die van een mountainbike, zodat het geen probleem zou hoeven te zijn om op de fiets te kunnen stappen. Het komt met name door de dikke buizen dat de voorbouw zo hoog is.

  8. Schlauch zegt:

    Het magazine Bike en Trekking heeft zowel de Batavus Venturo als de Koga Worldtraveler 29 getest; Het verslag van de Koga, en met name wat betreft de zithouding op deze fiets, is onsamenhangend en onjuist.
    Verder wordt er vastgesteld dat de zithouding op de Koga WT 29” ergens tussenin zweeft. En als de zithouding niet klopt dan kun je dit niet herstellen, zoals dit wordt gesuggereerd, door het stuur wat in hoogte te verstellen.
    Koga is er blijkbaar niet in geslaagd om een prettige zithouding te realiseren.

  9. Schlauch zegt:

    Eerder heeft Batavus dit idee van maatvoering van mij ontframed, toegepast, en als zodanig niet willen erkennen, bij de fiets Venturo.
    Dit model heeft een unieke steile zitbuishoek van 74° voor alle framematen (ook in combinatie met een vlakke stuurbuishoek).
    Eigenlijk kun je voor een sportieve- en ontspannen zithouding dit idee gebruiken voor elke fiets.

  10. Schlauch zegt:

    Koga schrijft dat de fiets een bijzondere geometrie heeft, maar geeft daar vervolgens geen verklaring voor.
    Deze fiets heeft voor verschillende framematen dézelfde steile zitbuishoek.
    Dit idee is van mij afkomstig.
    Met een relatief stijle zitbuishoek is het voor íedereen mogelijk om een sportieve zithouding op de fiets aan te nemen, die niet vermoeiend maar ontspannen is, omdat het bekken niet te ver van het stuur verwijderd is, en de rug dus recht blijft.

    • philippe zegt:

      @ Schlauch, Dit product is dan helemaal flut op een onderdeel of 2 a 3 na, zoals ik het nu begrijp.
      Ik ben nieuw in deze hoek van vakantie fietsen en wil graag een goede fiets kopen ik heb een budget van Euro 1800-2000 en dat wil ik graag goed uitdelen. Wat dacht U van http://velotraum.de/modelle/cross-crmo . Is 26″ wielenfiets is dus sterker en de geometrie is beter. Kan meer tillen/dragen hiermee bedoel ik fiets/rijder/bagage. Wil graag me centen goed besteden zoals alle andere ;-) Verneem graag van U gr, Philippe.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet zichtbaar voor andere bezoekers.
CAPTCHA afbeelding
*

OP PAD

oppad.nl is onderdeel van de ANWB

OP PAD WERKT SAMEN MET: