Chambrettes.

• 21 mei 2016
  • Door: Noes Lautier
  • Fotografie: Robert Eckhardt

Verstopt achter hoge bergpassen en de kloof van de bruisende Guil ligt een kleinood met ongekende wandelmogelijkheden: de Queyras. Als je dit gebied nog niet kent, wordt het hoog tijd om deze meest geïsoleerde streek van Frankrijk op te zoeken.

Het pad erheen is al voorbereid door de nieuwe bergwandelgids 'Met uitzicht op de Écrins' van Noes Lautier en Robert Eckhardt. De gids bevat 72 dagtochten en 5 trektochten. Wij geven twee kant-en-klare routes uit de gids alvast prijs, zodat je al meteen van start kunt in de Queyras.

Chambrettes.

Dagtocht Crête des Chambrettes (2582 m)

De route: P onder Le Villard (1772 m) – Col de Bramousse (2251 m) – Croix de Crête du Château Jean Grossan (2270 m) – Ancien Poste Optique (2505 m) – Crête des Chambrettes (2582 m) – Col Fromage (2301 m) – P onder Le Villard (1772 m).

De Crête des Chambrettes is zowel makkelijk als erg aantrekkelijk. Toch is er een addertje onder het gras: voor het stukje van de Poste Optique naar de top moet je van zo’n smal gruisricheltje-met-afgrond houden.

Onderweg
Het is super inlopen naar de Col de Bramousse, waarna de stijging in dezelfde lekkere steilte doorgaat. Het uitzichttopje overslaan is jammer, want het uitzicht is mooi en de paar stappen door de rotsen geven de tocht meer pit.

Picknicken doe je het beste bij de Poste Optique met zijn geïmproviseerde bankjes. Van daar is het zo’n tien minuten naar de top via padsporen en een stukje smal en steil gruis. Er is een kniesparende afdaling (de officiële) naar de Col Fromage en een erosieveroorzakende afsteker. Op de col kun je kiezen voor de kortste weg, maar dat is niet de mooiste.

Tijdschema
• Col Fromage – P onder Villard (1772 m): 1.30 uur
Totaal 4.10 uur

Routebeschrijving
➜ T.o. P jeepweg Le Villard/camping sauvage + feux interdits volgen en kruising jeepwegen LA naar Le Villard. Vlak vóór kapel (1830 m) RA Col de Bramousse/VTT 16, pad.
➜ Splitsing RA GR58 omhoog op kale helling. Naar Col de Bramousse (2251 m): grasrug, rotstopje links en grasbult rechts (waar het pad loopt). Ca. 20 m vóór bordje Col de Bramousse RA, graspad.
➜ (RD in zigzag naar links, en naar uitzichttopje Croix de Crête du Château Jean Grossan: richting Z, zoeken naar topje met kruis (ca. 4 min.), laatste stukje door rotsen, dan graatje naar wankel houten kruis. Zelfde weg terug en zigzags omhoog.)
➜ Bij grote steenman RA, breedste pad volgen tot óp graat, daar scherp LA naar Ancien Poste Optique (curieus huisje). Naar top: padsporen op steile helling. Op top (2582 m) merkwaardig hekwerkje-met-steenman.
➜ Vertrek van hutje: zigzag naar rechts, klein stukje verderop zigzag naar links, richting oosten. Grote zigzags naar Col Fromage (2386 m), grasplateau aan voet van Crête des Chambrettes.
➜ Op Col Fromage RA, horizontaal pad bóven dat van de GR58, pal ZO (route verkorten met ca. 50 min.: op col scherp RA Ceillac/GR58). Bij bord Col Fromage RD, pad door bos, dan alpenwei en puinhelling, tenslotte graspad.
➜ Einde graspad/splitsing RA en volgende splitsing RD, GR. Op 4-sprong onderste pad RA, GR, jeepweg. Splitsing LA jeepweg. Volgende kruising RD, afdalen naar Le Villard en P.

Praktische info
Routekarakter: Bos, gruis­helling, lekkere zigzags. Topgraat naar Crête des Chambrettes ­(optioneel) ongebaand: T3, niet voor kids.
Naar beginpunt: D60 naar Ceillac, 1e afslag Ceillac in, VVF Villages volgen. Links van onderste dorpskern rijden. Bij skiliften RA, asfaltweg en vervolgens LA (VVF Villages). Over brug bij bord Verboden in te rijden/vallende stenen doorrijden; na 2e brug kleine P rechts t.o. bord (links) Le Villard.
Begin-/eindpunt: T.o. kleine P (1772 m).
Beste periode: Juni-okt.
Markering: Redelijk, verfstrepen, enkele bordjes.
Kaart: IGN 1:25.000, 3537 ET Guillestre.
Horeca: Ceillac.
Hoogste punt/top: Crête des Chambrettes (2582 m).

2-daagse bivaktocht: La Mortice Sud en Nord

La Mortice staat in veel gidsen beschreven, maar nergens op zo’n originele manier als hier: heen via de Crête de la Selle en terug via de Crête des ­Couniets. Het hoogteverschil is groot: 1995 meter. Daarom hebben wij de ­bivakzak uitgespreid bij het Lac de l’Étoile dat op wonderbaarlijke wijze ligt ingebed in een brede graat. Uitzicht op de Ubaye, de Mortice en de Écrins.

De route: P Ste-Catherine (1845 m) – Lac de l’Étoile (2755 m) – Pt 2790 – Col de Serenne (2674 m) – Lac des Neuf Couleurs (2711 m) – La Mortice Sud (3169 m) – La Mortice Nord (3186 m) – Col de Serenne (2674 m) – Pt 2790 – P Ste-Catherine (1845 m).

Onderweg
Eerst door lieflijke alpenweiden die als hooiland worden gebruikt. Dan langs een rivier en door een puntje lariksbos. Voorbij enkele kunstmatige watervalletjes ontbreekt het pad, dat iets hogerop in het grasland weer opduikt. In de zomer staat er een veehek op de graat; de paaltjes zie je van verre staan. Via de Crête de la Selle naar het Lac de l’Étoile is lang, uitzichtrijk en makkelijk.

Het Lac de l’Étoile is niet het mooiste meer van de Alpen, maar wel een prachtige bivakplek (tentje kan ook). Water even doorkoken. Vanaf Pt 2790 wordt het steil en puin wat de klok slaat. Het Lac des Neuf Couleurs is een explosie van groen en grijs, dan wordt het zwart en grijs puin en van die rottige rolkeitjes die je in de afdaling parten spelen. Niet leuk dus? Jawel, het is zelfs grandioos.

Tijdschema
• Pt 2790 – P Ste-Catherine (1845 m): 1.50 uur
Totaal 9.05 uur

Routebeschrijving
➜ Van P (1845 m) terug naar bordje Parking en 2x LA omhoog Lac des Neuf Couleurs, jeepweg, dan pad. Splitsing RA La Mortice, gele markering. Jeepweg kruisen en RD Col de Serenne. Jeepweg kruisen en RD La Mortice, op jeepweg RA.
➜ In haarspeldbocht RD jeepweg, +/- horizontaal. Door lariksbos en bij 1e kunstmatige watervalletje RA (bord overkant beek), beek oversteken en LA La Selle. Pad houdt op: klein stukje Z steil omhoog door weiland met lariksen: padsporen en markeringspaaltjes oppikken.
➜ Zigzagpad volgen, pad soms onzichtbaar, markeringspaaltjes. Langs meertje en op graszadel La Selle (2405 m) LA, lange Crête de la Selle volgen. Tot Lac de l’Étoile geen markering.
➜ Onder rotstopje keuze: óf horizontaal naar colletje, óf – leuker – over graat en rotstopje. Na rotstopje LA (meertje aan rechterhand) en afdalen naar Pt 2687 (horizontale pad komt erbij). Recht omhoog over graat (niet pad links in flank nemen) en naar Lac de l’Étoile (2755 m, bivakplek). Bij Lac RD naar de graat, Pt 2821.
➜ Op splitsing bij Pt 2790 RA zeer steil afdalen naar Col de Serenne (2674 m) en RD Lac des Neuf Couleurs. Bij Lac RD via steile puinflank naar colletje z.n./vlakte en bij 1e steenmannetje RA (ZO) door rots- en puinflank, steenmannetjes één-voor-één zorgvuldig volgen (zigzag door flank); korte passage I+ klimmen.
➜ Over karstplaten en gruis- en puinflank naar krakkemikkig kruis op Mortice Sud (3169 m). Even RD over graat, RA onderlangs rotsbarrière en weer naar graat. Licht afdalen op kleine vlakte. Door smalle rotsband (eenvoudig) omhoog, over graat naar Pt 3155 m, afdalen naar colletje, opnieuw door rotsband (eenvoudig) en naar Mortice Nord (3186 m).
➜ Terug naar colletje, RA en door mix van rotsplaten en puin via Lac des Neuf Couleurs naar Col de Serenne (afsteker mogelijk: op Col RA, bovenste pad licht stijgend naar col z.n.), dan steil omhoog naar Pt 2790 en RA (NW), Crête des Couniets volgen.
➜ Op col z.n. LA (bordjes Lac de l’Étoile/Lac des Neuf Couleurs), gele markering naar jeepweg en P vlak bij Cabane des Couniets.
➜ Bocht jeepweg afsteken: RA door weiland afdalen. Op jeepweg bij markeringspaal pad links van jeepweg nemen. Op jeepweg LA, 1e pad RA, gele markering naar P Ste-Catherine.

Praktische info
Routekarakter: Zeer afwisselend: lieflijke paden, grof puin, fijn puin, karstplaten, steil puin, enkele stapjes eenvoudig klimmen (I+).
Naar beginpunt: Bij Guillestre richting Col de Vars. Voorbij afslag Val d’Escreins maar vóór St-Marcellin, bij verkeersbord Vars 5,9/Col de Vars 10 km LA omhoog, D431. Bij P entree dorp scherp LA, steeds Les Eglantines volgen en vóór hout­zagerij LA Parking (klein).
Begin-/eindpunt: P (1845 m) net ­boven Ste-Catherine.
Beste periode: Juli-okt.
Markering: Redelijk/goed; gele verfstrepen, bordjes, steen­mannetjes.
Kaart: IGN 1:25.000, 3537 ET ­Guillestre.
Hoogste punt/top: La Mortice Nord (3186 m).
Variant: De meesten beklimmen de Mortice rechtstreeks: van P bij Cabane des Couniets via col z.n. naar Col de Serenne. Vanuit Val d’Escreins kan ook, iets langer.