icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right icon-ebike icon-hond icon-gezin icon-zwaarte icon-gps icon-trein icon-comfort
Image
Fietsen in Slovenie
Reisverhaal

Fietsen Julische Alpen en Karawanken, Slovenië

  • 01 april 2010
  • Door: Petra Strijdhorst
  • Fotografie: Ingmar Timmer

Slovenië is één van de groenste landen van Europa. Daar moet het mooi fietsen zijn, dachten wij. En dat klopt!

‘Of we wel weten dat Slovenië de hoogste hoeveelheid kerken per vierkante kilometer heeft van Europa?’ Onze gids bestookt ons tijdens een pittige klim met wat feiten over Slovenië. Een licht instemmend gehijg is voldoende om Zigo door te laten praten. ‘Veel kleine katholieke kerken staan hoog in de bergen. De kerken hadden naast kerk zijn nog een tweede functie: als vijanden weer eens voor een aanval over de bergen kwamen, gingen ze luiden en zocht iedereen dekking. De kerken staan dus altijd zo dicht bij elkaar dat je andere kerken kunt horen luiden.’


 

Image
Fietsen in Slovenie
Image
Fietsen in Slovenie
Vanaf hoofdstad Ljubljana rijgen we de steden Kamnik, Radovjlica, Bled en Bohinj aaneen tot een fietsroute.

Zi onli countri with looooove

‘Zi onli countri with loooove in its name’, zo promootte de man van het verkeersbureau zijn land sLOVEnië graag. Het is echter geen liefde op het eerste gezicht. Het eerste deel fietsen we langs een autoweg. Slechts ver, heel ver zien we de rijk beboste bergen liggen. De eerste pijl van cupido komt van de bevolking. We zijn verdwaald. Mijn schuld, dus ík moet de weg vragen. Ingmar staat klaar met de camera, een potje Sloveens hints verwachtend. In perfect Engels vraagt de Sloveen waar we heen moeten, waarna hij ons de route uitlegt, via de mooiste weg op de kaart ook nog. Dan besluit hij in zijn auto te stappen, zodat we hem de komende drie kilometer, het moeilijkste stuk, kunnen volgen. Verdwalen is mijn specialiteit, maar alle vier de keren dat het me serieus lukt deze reis, staat er steeds weer onmiddellijk een Sloveen klaar om ons te redden.

Gratis, maar onbetaalbaar

Gelukkig boort het landschap zich langzaam maar zeker ook een weg naar mijn hart. De autoweg heeft plaatsgemaakt voor diepblauwe meren, bergweides compleet met kuddes koeien en kilometerslange bospaadjes waar het zonlicht in dunne straaltjes speels tussen de bladeren door valt. Maar ook in deze sprookjesachtige omstandigheden worden we regelmatig met beide benen op de trappers gezet. Om flink aan te zetten bij de zoveelste helling. De gebergten Karawanken en de Julische Alpen die in het begin in verte lagen, voelen we onder onze banden hoger worden.

Bled passeren we twee keer, maar overnachten doen we er niet. Het meer met een kerk op een eiland erin is bloedmooi met de steile beboste bergen er direct omheen en het diepblauwe water, maar dat weten al iets teveel mensen. De prijzen zijn evenredig gestegen met het aantal toeristen. Een kopje koffie kost hier evenveel als een volledige lunch eerder op de route, merken we de eerste keer dat we passeren. De tweede keer stoppen we slechts voor een korte zwempauze (gratis, maar onbetaalbaar) en fietsen door naar Kransjka Gora.

Image
Fietsen in Slovenie
Image
Fietsen in Slovenie

Vreemden zwaaien

Via het langste officiële fietspad van Slovenië, twaalf kilometer lang, bereiken we de belangrijkste wintersportplaats van Slovenië. Ondanks de skiliften, is de omgeving indrukwekkend. Kransjka Gora ligt in het smalle Sava Dolinka-dal op 800 meter hoogte, ingeklemd tussen de twee hooggebergtes die het land telt, de Karawanken in het noorden en de nog hogere en steilere Julische Alpen in het noordwesten. Hier grenst ook het Triglav Nationale Park, vernoemd naar de 2864 meter hoge Triglav, de hoogste berg van het land die iedere Sloveen eens in zijn leven beklommen moet hebben.

Vanaf Kransjka Gora trappen we in één keer terug naar Ljubljana. Na een week met veel, heel veel klimmen, dalen we nu over 78 kilometer 600 meter af. Dat we af en toe ook nog een klein stukje moeten klimmen, voelen we bijna niet meer. De zon schijnt, de twee gebergten splitsen zich steeds verder uiteen waarbij wij een groene en steeds vlakker wordende vallei inrijden. Vreemden zwaaien naar ons. De wereld lacht en wij lachen mee. Onderweg nemen we nog snel een kop koffie. ‘Jullie zijn toeristen? Geweldig! Weten jullie wel dat Ljubljana de stad van de liefde is? In de naam zit het Sloveense woord ‘ljubezen’ verweven, oftewel ‘liefde’.’

Hoe kan het anders. Ons hart hebben ze.

Zelf fietsen in Slovenië?

Ondanks z’n kleine oppervlakte (de helft van Nederland) kent Slovenië een enorme variatie aan landschappen. In het westen en noorden de hoge uitlopers van de Alpen, in het oosten laagland en in het zuiden heuvels. Daarnaast is Slovenië het groenste land van Europa. Ongeveer vijftig procent van het land is bedekt met bossen (1 miljoen hectare). Onze route start en finisht in hoofdstad Lubljana en voert je richting noordwesten, een eind twee aangrenzende hooggebergtes in, de Karawanken en de nog hogere en steilere Julische Alpen.

Informatie fietsen in Slovenië

Het gebied Het noordwesten van Slovenië, op de grens van de twee gebergten Julische Alpen en Karawanken. Weidelandschap en bossen wisselen elkaar onderweg in een prettig tempo af.

Gemaakte tocht Een zesdaagse fietstocht met start en finish in hoofdstad Ljubljana,

grotendeels doorgaand; één daglus gemaakt vanuit één plek (Bohinj). Andere steden onderweg: Kamnik, Bohinj en Kransjka Gora.

Zwaarte Soms pittige stukken steil omhoog, redelijk wat vals plat; goede basisfietsconditie is zeker nodig. Af en toe een stukje klimmen van 18%. Etappe drie is het zwaarst, met een totaal van 600 meter stijgen in 73 kilometer. Etappe 5 is nog pittiger, met 900 meter stijgen in de eerste 12 kilometer van in totaal 50, maar je kunt dit ook overslaan.

Moeilijkheidsgraad Niet moeilijk. Paar gravelstukken, maar die zijn goed te fietsen. Rondom Ljubljana is het wat drukker, maar automobilisten rijden meestal ruim om je heen.

Navigeren op de kaart. Gps-gebruikers kunnen ook de complete routetrack downloaden van onze website. Bewegwijzering alleen op drukke autowegen, maar met kaart vind je makkelijk de alternatieve weggetjes. Alleen rondom Bled en Ljubljana is het een wirwar van wegen.

Beste tijd mei/juni of augustus/september. Aangename fietstemperaturen (gem. 15 tot 20° C) en nog niet zoveel toeristen (vooral belangrijk wie nog enigszins wil genieten van Bled). In de herfst/ winter/ voorjaar ligt er vaak sneeuw als je wat hoger komt (het noordwesten van de route).

Er naar toe Vliegen naar Ljubljana vanuit Amsterdam. Diverse maatschappijen, vaak met een overstap. Wij vonden de goedkoopste retour bij Czech Airlines (€ 294,28 voor een retour). Adria Airways vliegt meestal rechtstreeks. Czech Airlines vliegt rechtstreeks vanaf Rotterdam.

Met de trein uit Utrecht (minimaal twee keer overstappen; München (Duitsland), Villach (Oostenrijk)). Zie www.bahn.de voor internationale treinplanner (met optie ‘fiets mee’ aan te vinken), (fiets)reserveren is verplicht.

Met de auto vanuit Utrecht is het ong. 1.200 km.

Overnachten Wij sliepen voornamelijk in kleine (familie)hotels. Sfeervol en hartelijk. In de dorpen zijn meestal redelijk wat pensions, in verschillende prijsklassen. Buiten de dorpen is af en toe een camping. Reserveren is niet noodzakelijk, meestal is er voldoende keuze (Slovenen helpen je graag bij het zoeken en bellen zelfs of er plek is zodat je niet onnodig omfietst).