icon-mouse icon-mountain icon-facebook icon-instagram icon-pinterest icon-twitter icon-youtube icon-close icon-zoek icon-triangle-left icon-triangle-right icon-ebike icon-hond icon-gezin icon-zwaarte icon-gps icon-trein icon-comfort
Image
Vietnam, foto van de rijstvelden Mekongdelta
Gebiedsinformatie

Fietsen door de Mekongdelta

  • 31 oktober 2013
  • Door: Petra Strijdhorst
  • Fotografie: Bart Hautvast

De Mekongdelta is een uitgestrekte rivierdelta ter grootte van Nederland in het zuidwesten van Vietnam. De Mekong is één van de belangrijkste rivieren in Zuidoost-Azië. Vlak voordat hij Vietnam binnenstroomt vertakt de rivier tot Tien Giang (Bovenste Rivier) en de Hau Giang (onderste rivier). In Vietnam waaieren beide rivieren weer uit in vele andere zijrivieren. Het vele rivierslib dat mee komt met het water zorgt ervoor dat de kust op sommige plekken tot wel tachtig meter per jaar aangroeit. En het slib zorgt ervoor dat de bodem in dit gebied bijzonder vruchtbaar is. Rijst, ananas, rode pepers, bananen en mango zijn slechts enkele voorbeelden van de tientallen gewassen die hier verbouwd worden. De combinatie van vruchtbare grond en warm en vochtig weer zorgt ervoor dat er soms wel drie keer per jaar geoogst kan worden. Deze natuurlijke rijkdom trekt veel mensen waardoor het inwoneraantal van bijna dertig miljoen nog altijd stijgt. Wij maakten een zevendaagse fietstocht (trektocht) door de Mekongdelta.

Ho Chi Minhstad

Ho Chi Minhstad, de plek waar wij onze fietstocht begonnen, is de grootste stad van Vietnam. Er wonen bijna acht miljoen mensen. In de loop der jaren heeft de stad vele namen gehad, van Prey Nokor tot aan Saigon. Die laatste naam wordt ook tegenwoordig nog vaak gebruikt. De gemiddelde temperatuur is er 27 graden, maar op een warme dag loopt de temperatuur soms wel op tot 40 graden. Fietsers zie je bijna niet in Ho Chi Mingstad, wel een heleboel scooters. Ondanks de verkeerschaos die bij ieder kruispunt weer ontstaat, hebben wij bijna geen ongelukken zien gebeuren.

De fietstocht

Dag 1

Van Ho Chi Minhstad naar My Tho
Afstand 89 km.
Overnachting Chuong Duong Hotel
Omschrijving Een relatief lange, maar vlakke tocht over goede verharde wegen en matige tot goede onverharde wegen. Langzaam verlaat je de overijverige stad voor het rustigere buitenleven. De wegen worden landelijker en minder breed, waarvan 19 km onverharde wegen. Onderweg zie je veel, heel veel rijstvelden. Op de meest onverwachte plekken tref je familiegraven aan, die als eilanden uit de natte velden omhoog rijzen. Naast rijst zie je vandaag ook veel bananen en graanproducten op het land.
De eerste 22 km, tot aan Can Guioc, zijn druk. Dit is het gedeelte door Ho Chi Minhstad (5 km) en de buitenwijken daarvan. Daarna wordt de weg landelijk. De laatste 10 km zijn over een drukkere weg. Vertrek deze dag vroeg.

Dag 2

Van My Tho naar Vinh Long
Afstand 70 km.
Overnachting Cuu Long B hotel
Omschrijving Een wederom vlakke tocht over goede asfalt wegen en enkele matige tot redelijke onverharde wegen. Je fietst door het kleinschalige groene landschap met rijstvelden, bananenplantages, maïsakkers, diverse soorten vruchtenbomen, kokospalmen, grondpalmen en rieten huisjes. De bladeren van de grondpalmen worden vrijwel alleen gebruikt als dakbedekking.

Dag 3

Van Vinh Long naar Can To
Afstand 68 km
Overnachting Kim Tho Hotel
Omschrijving Opnieuw voert deze vlakke tocht door een grote hoeveelheid kleine, groene velden. In het begin kom je nog veel verkeer tegen, maar na een kilometer of 15 neemt dit al af.

Dag 4

Van Can Tho naar Long Xuyen
Afstand 79 km.
Overnachting Dong Xuyen Hotel
Omschrijving Vandaag een lange, vlakke route. De eerste 32 km leiden over redelijk kleine wegen. Daarna volg je de hoofdweg 91. De Mekong Delta is vergeven van de rivieren, beken en plassen. Overstromingen komen regelmatig voor. De huizenbouw is hierop aangepast. Je ziet vandaag veel woningen, het gros gemaakt van hout en stro, staan op palen. Sanitaire voorzieningen zijn er niet. Iedereen wast zich en doet zijn behoefte in het alom aanwezige water.

Dag 5

Van Long Xuyen naar Chau Doc
Afstand 97 km.
Overnachting Thuan Loi Hotel
Omschrijving De dag dat je de eerste bergen ziet. Een tocht over vooral landelijke weggetjes met meer stijgen en dalen (225 meter totaal) dan je tot nu toe in Vietnam gewend bent. De wegen zijn ook wat van minder kwaliteit, maar dit mag de pret van het landschap niet drukken. Een prachtige dag langs kanalen en enorme rijstvelden.

Dag 6

Van Chau Doc naar Cao Lanh
Afstand 92 km.
Overnachting Song Tra Hotel
Omschrijving Dit is een lange fietsdag over goede asfaltwegen. Je ziet onder meer moskeeën.

Dag 7

Van Cao Lanh naar Ho Chi Minhstad, per bus
Afstand 187 km.
Overnachting Tan Hai Long 1 Hotel
Omschrijving Wij deden deze laatste etappe met de bus. De fietsen konden onderin mee, de bus had airco en wifi. Als je tijd en zin hebt dan is deze etappe in tweeen te knippen (overnachten kan halverwege in My Tho). Houd er wel rekening mee dat de wegen drukker en drukker worden. Wij regelden de bus 's ochtends bij de receptie van het hotel, zonder dat we vooraf gereserveerd hadden.  

Korte feiten

Over fietsen door de Mekongdelta

Gebied De Mekongdelta in het zuidwesten van Vietnam.
Gemaakte tocht Een zesdaagse fietstocht vanuit Ho Chi Minhstad. Wie nog (minimaal) twee dagen vastplakt aan deze reis kan fietsend eindigen op het punt waar de reis ook begint. Wij namen het laatste stuk de bus. In totaal legden we 515 kilometer af en sliepen onder meer in de volgende plaatsen: My Tho, Can Tho, Chau Doc en Cao Lanh.
Zwaarte/ moeilijkheidsgraad De route is bijna geheel vlak en grotendeels verhard. Dat maakt de tocht niet zwaar en al helemaal niet moeilijk. Wij fietsten echter flinke dagafstanden (gem. 86 kilometer per dag) en het is meestal flink warm (dertig graden en warmer) in Vietnam wat de route alweer een stukje pittiger maakt. Dagetappes zijn lastig in te korten door het gebrek aan overnachtingadressen onderweg, maar af en toe een rustdag is zeker aan te raden.
Navigatie Wij maakten gebruik van de routebeschrijving van SNP in combinatie met een kaart van de Mekongdelta (schaal: 1:500.000) waar praktisch alle wegen op staan waarover we fietsten.
Beste tijd Van november tot april is de kans op regen het kleinst. In deze periode zijn de maanden december, januari en februari het minst warm met een gemiddelde temperatuur van 31 °C.
Overnachten Wij sliepen in hotels in de wat grotere steden op onze route. Daar is veel keuze. Onderweg kom je weinig overnachtingsmogelijkheden met bedden tegen, al kun je bijna overal in hangmatten overnachten voor een relatief laag bedrag.
Ernaartoe Wij vlogen met KLM naar Bangkok (Thailand) in bijna elf uur en vervolgens met Vietnam Airlines naar Ho Chi Minhstad in anderhalf uur. Daar namen we een taxi naar ons hotel waar de huurfietsen stonden te wachten. Zelf fietsen meenemen kan ook. Wij vlogen voor € 1.120 p.p., maar we vonden ook tickets vanaf € 574.