Blog: Fietsroute Rijnroute Andermatt naar Basel, Zwitserland

Een van de nationale langeafstandsfietsroutes van Zwitserland is de Rijnroute. 430 kilometer lang, van Andermatt naar Basel. René de Regt en Inge van Drunen mogen als gelegenheids reporters voor Op Pad per e-bike zes dagen door Zwitserland koersen. Hoe het ze vergaat? Volg vanaf vandaag iedere dag op deze plek de belevenissen van deze stoere Op Pad reporters.

Dag 6 (Slotetappe) Schaffhausen naar Bad Zurzach, ongeveer 50 km
‘De Rijnroute gaat nog veel verder, maar het voor ons laatste stuk gaat van Schaffhausen naar Bad Zurzach, ongeveer 50 km (als je niet verkeerd fietst…). De route voert langs de Rheinfall, één van de grootste watervallen van Europa, 150 meter breed en een verval van 23 meter. Deze bezienswaardigheid trekt veel toeristen. Wij gluren langs een paadje en besluiten door te rijden omdat we al vele watervallen gezien hebben in diverse landen. Even verderop gaat het fout, achteraf hebben we blijkbaar een routebordje gemist waardoor we iets te ver doorfietsen, de Rijn oversteken en in Duitsland terechtkomen. We rijden een stukje om en weten de juiste richting weer te vinden (waar zouden we zijn zonder smartphone) helaas wel over een erg drukke weg, het lijkt wel een autosnelweg! Door de vertraging toch maar even bellen dat we iets later aankomen in Zurzach, de dame van Swisstrails aan de lijn begint te lachen en geeft het door aan het wachtende busje. Ik heb het vermoeden dat dit vaker voorkomt. Even later gaat het weer fout, is het dan toch de vermoeidheid die parten speelt, of toch het routebordje dat iets te veel naar rechts ipv rechtdoor wijst??

Als de fietsen zijn ingeladen worden we vlot naar Basel gereden. Bij het station worden we uitgebreid geholpen met de kluisjes, fietsenstalling en incheck vragen en hebben we nog een lange middag in Basel te spenderen. We winkelen wat in het rustige centrum vol prachtige gebouwen. Na het eten is het tijd om de koffers en de fietsen op te halen en arriveert onze trein. We slapen allebei iets beter alhoewel je toch steeds wakker wordt van geluiden of het stoppen van de trein op de diverse stations. Geheel volgens planning komen we in Arnhem aan.
P.S. Onze Flyer e-bikes zullen te zien zijn op diverse beurzen zoals de Fiets- en wandelbeurs, en de vakantiebeurs. Dus kom ze bekijken in de stand van Zwitserland Toerisme! Wij zullen er zeker ook nog even naar komen kijken.’

Dag 5 Gottlieben – Schaffhausen, 50 km
‘De tocht van vandaag was een korte vlakke tocht. Slechts 50km van ons hotel in Gottlieben naar, ja wederom een erg mooi hotel in Schaffhausen. Onderweg is de rijn inmiddels de echte rivier geworden zoals we hem kennen. De tocht is afwisselend over de weg door dorpjes, langs akkers vol bloemen en groenten, dan weer langs het water van de rijn maar toch ook weer die saaie stukken langs het spoor…
Na een dag of vijf met de e-bikes kunnen we er iets meer over vertellen. De fietsen van het Zwitserse merk Flyer voldoen prima. Met een opgeladen accu kun je toch zeker 45-50 km rijden. Verder is de fiets uitgerust met een shimano SLX 9 speed derailleur versnellingen en idem schijfremmen.  De Flyer voelt degelijk aan en de trapondersteuning werkt naar behoren.  Dit betekent echter wel dat je dus moet blijven trappen met een milde lichte weerstand voor een optimaal rendement. Bij de langere tochten is een reserve accu dus wel noodzakelijk.  De fietsen zijn zwaar en daardoor vaak minder handzaam met omkeren of op een hoge stoeprand tillen. Wil je dagelijks vele kilometers maken dan is een e-bike een goede hulp. Of het nu komt omdat we er nu zelf op rijden weet ik niet maar we zien hier nu echt overal e-bikes.

De nationale Rheinroute die wij rijden in samenwerking met reisorganisatie Swisstrails is erg goed te doen. Zwitserland heeft erg fijne voorzieningen voor o.a. fietsers, de route aanduidingen zijn erg duidelijk (al moesten we even wennen aan de andere bordjes in het stukje Oostenrijk). De paden omzeilen veelal de drukkere wegen en komen soms speciaal langs enkele bezienswaardigheden. Wij fietsen georganiseerd van hotel naar hotel maar overal onderweg zijn hotels, pensions, zimmer en bed&breakfast mogelijkheden.  Dus als je wilt kun je zo beginnen met fietsen en kijken waar je uitkomt die dag en dan een overnachting regelen. ‘

Dag 4 Altstatten – Gottlieben, 80 km
Vanochtend vanuit een druilerig Altstatten vertrokken richting Gottlieben (80 km). Al snel moesten we onze regenkleding aan. We besluiten door een aantal dorpjes te fietsen en komen na 13 km weer op onze rijnfietsroute. Vanwege de regen fietsen we in een flink tempo door. Al snel zijn we bij de Bodensee. Even een tussenstop met een kop warme chocolademelk om op te warmen en dan weer door.  Na de middag klaart het op. We fietsen afwisselend langs de Bodensee, door dorpjes, appelgaarden en langs spoorrails. Rond drieën komen we bij het Romantik hotel Die Krone. We hebben niet de grootste kamer, aldus de gastheer maar wel: Rheinzicht. Dit is de zogenaamde schatkamer…. Jawel! We sluiten onze dag goed af met een zeer lekker 3-gangen menu van snijbietsoep, wild zwijn en ijs met witte chocolademousse en 2 dl rode wijn. Ja, daar kunnen we maar moeilijk aan wennen: de wijn bestel je hier per deciliter!? De accu’s moesten vandaag al na 50 km vervangen worden.’

Dag 3 Chur (582m) – Altstatten (465m). Gereden kilometers 89.
Na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt begonnen we aan onze derde etappe. We laten een weer opgeruimd (geen spoor meer te vinden van het feest van gisteren) Chur achter ons en fietsen de eerste 30 km door boomgaarden met bomen vol appels, peren en walnoten. We komen langs een boerderij waar appels voor chf 0,20 per appel worden aangeboden. We kopen er vijf, het geld mag in een potje. Het zonnetje schijnt nog lekker, dus al snel gaat onze trui weer uit. Het volgende stuk fietsen we langs wijngaarden, plotseling gaan we dwars door een net begonnen wijnfeest, lange tafels, hapjes en muziek. Wij fietsen door want we hebben nog 50 kilometer voor de boeg. Het volgende stuk is lang, heel lang met veel wind en na 10 km zijn we het er over eens: dit wordt een lang saai stuk.40 km over een dijk met aan de ene kant de snelweg en aan de andere kant de rijn pffffffff…even vergeten dat we de rijnroutefietsen. Nog even voor de foto de brug over naar Oostenrijk en eindelijk na 89 km komen we bij ons hotel waar een vriendelijke mevrouw open doet, vandaag krijgen we een indiase specialiteit!

Verdere gegevens: 2 batterijen verbruikt, hoogste snelheid: 59,7 km/uur en 67,8km/uur en een pijnlijk zitvlak, ondanks onze fietsbroek

Dag 2 Schlager parade Chur
Vanmorgen zijn onze e-bikes verwisseld. We rijden nu op 2 andere fietsen omdat hier wel reserve accu’s bij zitten en er enkele langere trajecten aankomen. Deze tweede etappe van Disentis naar Chur (71 km) is waarschijnlijk een van de mooiste denken we! Prachtige uitzichten en grotendeels off-road. Het landschap was afwisselend; weides met koeien en schapen, dichte dennenbossen en grote rotswanden, door kleine dorpjes fietsend en heerlijk genoten, wat een rust. Soms een behoorlijke klim en zelfs met de e-bike moet je dan nog behoorlijk mee trappen! Heerlijk weer, zo’n 22-24 graden met een lekker zonnetje. Lange broek en trui konden we rond het middaguur verwisselen voor korte fietsbroek en t-shirt.
Oh ja, we vroegen ons af of die pezige mtb-er vandaag niet gefrustreerd van ons raakte omdat we hem heel wat keren al lachend en kletsend in hebben gehaald tijdens de klimmetjes…
Zelfs hier in de bergen gaan de accu’s van de e-bikes nog best lang mee. De eerste accu moest pas na 58km vervangen worden.
In Chur aangekomen zien we nog net het staartje van de Schlager Parade de hoek om gaan. Bekend in heel Zwitserland en erg gezellig. Wij als Brabanders voelen ons direct thuis in dit grootse carnavalsfeest met een geweldige sfeer!

Dag 1 Arnhem – Andermatt – Oberalppas
‘Vanochtend, nog wat duf van de treinreis (citynightline vanuit Arnhem) kwamen we in een zonnig Zürich aan. Na een hartelijk welkom snel naar de fietsen bij het Swiss tourist office. Na uitleg over de e-bike en een bezoekje aan de Mammutstore worden we met een busje naar Andermatt (1450m) gebracht. Dit is het startpunt van onze 6-daagse Rijnfietsroute per e-bike. Het is even wennen zo’n e-bike, al bij de eerste trapaanzet ‘vlieg’ je vooruit. Vooraf hadden we het idee dat elk klimmetje voor ons ervaren mtbers een eitje zou zijn maar dat valt tijdens de klim naar de Oberalppas (2044m) toch een beetje tegen. Je moet toch best flink door trappen maar met een gemiddelde van 16 km per uur mogen we niet klagen en staan we na 45 min zonder al te veel hijgen op de bergpas. Voor een fotootje op de pas moeten we even in de rij want ook een Belg en een Zwitser hebben de top bereikt (zij wel op eigen kracht). De trapondersteuning hebben we bij de afdaling uitgezet want met een vaartje van soms wel 60 km/uur hoeft niemand hier te trappen. Zo komen we rond half vijf bij het hotel aan. Na een warme douche (toch wat afgekoeld van de regen en lage temperaturen in de middag) zitten we om half zeven als eerste in de knusse (naar raclette ruikende) eetzaal.’

Delen

Waardering
49471
Stem nu !
Bedankt!
Mislukt !

2 reacties op “Blog: Fietsroute Rijnroute Andermatt naar Basel, Zwitserland

  1. Mijn schoonmoeder was een geboren Andermattser. Er wonen daar nog een oom en tante van mijn vrouw en ik ben er in 2011 nog geweest. het is echt schitterend daar. Als je vanaf de Oberalppass komende vanuit Andermatt doorrijdt dan kom je in Sedrun, dat is ook een geweldig mooie trip.
    Wanneer jullie er nog zijn dan hoop ik dat jullie nog heel veel plezier hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA afbeelding

*